Bab 8

5.3K 62 2
                                    

Sebulan telah berlalu Hari Raya Aidilfitri menjelang tiba aku bangun diawal pagi untuk menunai kan solat sunat Aidilfitri Zack telah berjanji untuk menjemputku untuk pergi solat bersama... Selesai aku mandi makan dan bersiap...

"Assalammualaikum"... Zack memberi salam dari luar rumah

"Waalaikummusalam... Apitt... Zack mai dah ni... Dok buat apa lagi"... Jerit tok...

"Haah sat"... Aku berlari menuruni anak tangga...

"Jom-jom nanti lambat... Nanti nak bermaafan dengan hubby awak pulak kan... Hahahah" kataku sambil ketawa...

"Ehh dia ni... Sempat lagi mengata... Bawak masuk hutan kang... Dah lama tak dapat ni"... Zack bersuara.

"Dah jangan nak buat dosa erk... Pagi raya ni... Hahahah"

Aku dan Zack terus pergi ke masjid untuk menunaikan solat sunat Aidilfitri... Selesai solat sunat Aidilfitri... Aku mengajak Zack menemaniku ke puasara atuk ku yang kusayangi... Sampai sahaja dipusara air mataku dengan tidak sengaja mengalir... Aku masih belum puas bersama atuk ku kini dah masuk 6 tahun atuk ku pergi meninggalkan kami buat selamanya.

Aku dan Zack pulang kerumah mama dan papa Zack.. Terpaksa lah berlakon menjadi adik kembali😫😫😫... Aku yang husband aku lak jadi adik... Rengek hati ku...

"Assalammualaikum"... Mama papa... Zack dah balik ni... Zack memberi salam...

"Waalaikummusalam"... Haah masuk lah... Papa menjawab...

"Ehh adik pun ada... Masuk lah dik... Macam tak biasa masuk rumah papa... Zack ni pun.. Tak ajak adik masuk"... Kata papa yang melihat aku tercegat di depan pintu dari tadi...

"Zack dah ajak dia yang tercegat di depan pintu tu sapa suruh"... Zack menjawab persoalan papa sambil menarik tangan ku...

Rumah Zack agak sunyi... Maklum lah hanya dia seorang sahaja dirumah tu... Dia anak tunggal... Aku terfikir sejenak... Mesti dia macam aku kan... Sunyi je... Memang aku mempunyai adik beradik tapi semua membesar dengan mak dan ayah aku...

"Adik... Ooo adik.. Jauh memung penat mama panggil"... Kata mama...

"Ehh mama... Adik tak perasan tadi... Menung sikit jee"... Kata ku bila sedar mama memanggil ku sambil menggaru kepala yang tidak gatal.

"Apa yang memung nya... Cuba cerita kat mama... Kamu kan anak mama juga"... Tambah mama lagi...

"Tak da apa mama... Cuma adik terfikir macam mana Zack kan.. Mesti dia sunyi... Duk sorang-sorang dekat rumah"... Kata ku...

"Sebab tu lah papa dan mama nak ambil kamu jadi anak angkat kami... Untuk teman Zack.. Zack selalu ceritakan pasal kamu dekat kami... Dia kata kamu baik tak melawan cakap.. Semua lah"... Tambah papa yang datang dari arah dapur...

"Hummm betul tu Afiq... Kami harap kamu boleh jaga Zack teman Zack"... Tambah mama

Aku ternampak Zack keluar dari bilik nya dengan matanya berair... Aku pasti dia mendengar apa yang diborakan oleh mama papa dan aku tadi... Aku pergi untuk mendapat kan Zack.. Tapi mama memegang tangan ku... Mama memanggil Zack...

"Zackk... Kenapa mengis sayang... Meh kat mama meh"... Mama cuba memujuk Zack...

Zack berjalan kearah kami dan duduk desebelah ku... Aku mengelap air yang keluar dari mata Zack sejak tadi lagi...

"Zack jangan nagis... Nanti aku nagis sekali" kata ku pulak...

Papa dan mama hanya menyaksikan kelakuan kami...

"Okey dah jom kita bermaaf-maafan" papa bersuara memecah kesunyian rumah...

Mama Zack dan aku bangun untuk bersalam... Alahhh macam dalam tv tu... Nanti mama duduk Zack ngn aku salam mama pulak... Nanti Zack duduk aku salam dia pulak... Hahahaha... Tapi yang paling best.. Aku pun dapat duit raya dari mama dengan papa... Dapat sikit je tak banyak... Tapi alhamdulillah dapat juga duit raya... Dah selesai makan tengok tv... Aku mengajak Zack kerumah ku... Untuk bersalam dengan ahli keluarga ku.. Ambik kau... Semua dia kena salam... Hahaha... Tapi untung lah dia... Sekali salam sekali dapat duit...😑😑😑

®~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~®

Seminggu telah berlalu cuti persekolahan telah pun tamat... Aku kembali melakukan tugas harian... Bagun pagi mandi solat dan bersiap ke sekolah... Tapi kali ni aku tak faham kenapa Amirul selalu datang tunggu bas bersama kami... Tak kan dah bertaubat dah budak ni... Aku hanya biarkan saja lah... Dia nak naik dengan kami... Tak ganggu kami sudah...

Hari demi hari berlalu... Hidup kami bahagia tanpa gangguan... Tapi sekarang hidup kami macam tak kena... Ada saja yang akan mengganggu kami... Amirul Asyraf dengan Azim sudah pasti menjadi jalang... Selalu mengganggu kami... Tak kira lah dimana selalu je ada... Time tunggu bas lah apa lah semua ada... Haah cerita pasal tunggu bas.. Amirul dah pandai bawak lagi 2 ekoq jalang tu... Tak puas hati ja aku pandang... Aku nampak gaya Azim macam nak try Zack je... Aku dapat merasaan perkara itu... Selalu nak berkepit dengan Zack... Aku tau lah Zack tu helokz jangan lah kacau dia aku punya... Semua perasaan tu hanya tersimpan dalam hati saja... Tak mampu nak luahkan... Mana tak nya... Cinta songsang...

Minggu depan dah nak exam... Exam akhir tahun pulak... Aku paling takot kalau nak exam ni... Nak kena lawan Zack satu... Nanti takot turun kelas ke... Dah tak sama dengan dia... Lagi lah jalang tu...

"Sayang petang ni kita study"... Aku membisik kepada Zack takot orang lain dengar nanti...

"Haah okey gak tapi... Biy kena datang umah sayang".. Kata Zack...

"Alahhh asal lak biy".. Bantah ku...

"Sekali sekala kan... Bukan selalu"... Tambah Zack...

"Yee lahh" aku hanya mengia kan saja apa yang dikatakan Zack tadi...

Kringgggg.....!!!!! Loceng tamat persekolahan tamat... Aku dan Zack berkemas barang untuk pulang... Hari ni aku manja sikit... Susuh papa ambik... Hahaha... Papa dah kenal sangat dah dengan perangai aku ni... Mengada... Aku kan adik...

"Tu haah papa dah sampai jum cepat" Zack memberitahu ku sambil menunding jari ke arah kereta papa...

"Yess...!! Sampai pun papa..." Kataku...

Aku berlari kearah kereta papa...

"Assalammualaikum papa... Lama nya... Penat adik tunggu"... Kata ku sambil bersalam dengan papa...

"Waalaikummusalam... Papa lambat sikit je... Maaf lambat"... Balas papa...

"Amboii... Nampak papa tinggal aku"... Marah Zack sambil memuncungkan mulut nya...

"Apa muncung-mucung ingat comel ke?" Ngomel ku...

Papa hanya memperhati kan gerak geri kami sambil mengelengkan kepalanya...

"Papa... Petang ni adik nak pergi rumah tau" kataku pada papa...

"Haah datang lah... Nanti papa bagitau mama" balas papa...

"Okey papa"... Balas ku lagi...

Seperti yang di janji kan selepas solat asar... Aku memintak kebenaran tok untuk kerumah Zack...

"Assalammualaikum... Zackkkk ooo zackkk".... Aku meberi salam

"Waalikummusalam... Masuk lah mama dengan papa tak de"... Kata Zack...

"Aduhhh papa tak dak pulak" kata ku dalam hati...

Tau dah apa yang nak jadi ni... Membontotkan Zack untuk masuk kedalam bilik...
"Nak air tak.. Sayang nak buat kan" tanya Zack...

"Boleh gak buat sedap-sedap tau" kata ku...
"Mengada... Orang dah nak buat tu bersyukur lah" kata Zack sambil menjeling pergi meninggalkan aku...

Bersambung...

Adakah kejadian dirumah Afiq berlaku lagi😏😏😏... Atau kejadian lain yang berlaku...

Thankz for vote...
Thankz for commet...

Tunggu yee esok insyaAllah aku publish bab 9 pulak...

Bye guys... Muahhhh sayang korang... Muahhh😘😘😘

KISAH HIDUPKU (Complete)Where stories live. Discover now