Bab 13

523 16 2
                                    


BUNYI nada dering yang kedengaran pagi itu membuatkan aku tersedar daripada tidur dan segera mengambil telefon bimbitku di atas meja tepi katil.

            Mataku membulat. Nama yang tertera di skrin, aku baca semula. Sah, nama Andra yang kelihatan. Apa pulak jejaka seorang ni nak pagi-pagi buta ni? Jam di tepi meja, aku pandang. Okay dah pukul sembilan pagi Ayesha, pagi buta apanya ni. Aduh!

            Okay kawal diri Ayesha. Jangan bunyi macam baru bangun tidur sangat. Aku berdeham berkali-kali untuk menghilangkan serak suaraku.

            “Assalammualaikum.” Aku bersuara setelah yakin serak suaraku sudah hilang.

            “Waa’laikumussalam. Saya ada dekat bawah. Cepatlah turun, sarapan sama-sama.”

            “What?” aku menjerit kecil.

            “Saya ada dekat bawah. Cukup-cukuplah tidur tu, tak elok anak dara tidur sampai tengah hari.” Dia sempat mengomel membuatkan aku mendengus geram. Kenapalah dia selalu datang bila aku nak terlajak tidur sikit? Kacau betullah dia ni.

            Tapi kenapa tiba-tiba, tak ada ribut, tak ada taufan, dia datang sini pulak? Tak pernah-pernah pun dia datang sebelum ni, entah-entah rumah abang Ayim pun dia tak tahu dekat mana. Ini mesti emak yang bagitahu alamat rumah ni. Hesy susah la kalau emak pun menyokong usaha dia nak kahwin dengan aku.

            Okay jangan fikir banyak, Ayesha. Nanti kau turun lambat, lagi kena kecam.

“HAH, turun pun tuan puteri. Ni lama Andra tunggu!” Abang Ayim yang sedang duduk di ruang tamu, menjerit ke arahku macam aku duduk sebatu dari dia.

            “Ye, orang tahulah.” Aku mencebik ke arah abang Ayim dan memandang ke arah Andra pula. Dia sedang memerhatikan aku dengan senyuman di bibirnya.

            “Nak apa datang rumah orang pagi-pagi ni? Selama ni tak pernah pun nak datang sini. Kacau je.” Aku mencebik.

            “Tak baik cakap macam tu dekat Andra. Tengok, dia siap bawak nasi lemak tau untuk kita. Baik bakal adik ipar abang ni.” Abang Ayim tersengih membuatkan Andra menunduk malu.

            “Abang!” mataku mencerlung memandang abang Ayim. Belum apa-apa dah berani panggil Andra, adik ipar ya.

            “Saya nak breakfast sama-sama awaklah. Dan nak jumpa abang Ayim jugak. Lama sangat tak jumpa.” Andra menjelaskan.

            “Haah, banyak abang nak temuramah Andra ni. Kakak jangan sibuk.” Giliran abang Ayim mencebik kepadaku.

            “Sudah, jangan diusik sangat dia orang ni, nanti segan pulak Andra.” Kak Hani, kakak iparku yang baru muncul dari dapur, menegur abang Ayim.

            “Tak apa, kak. Saya tak segan pun.” Andra menjawab. Kemain lagi dia ni ya.

            “Dahlah, jom duduk dekat meja makan. Akak dah hidangkan nasi lemak yang Andra bawak tadi. Jom sarapan.”

            Aku segera membawa langkah ke meja makan berdekatan ruang tamu itu. Malas hendak melayan usikan abang Ayim lagi.

            “Amboi laju sungguh tuan puteri nak makan nasi lemak yang Andra bawak. Tadi jual mahal sangat sampai tak puas hati Andra datang rumah.” Suara abang kedengaran di belakang tetapi aku buat muka toya saja.

            “Rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari, abang jangan cakap banyak, nanti ada yang makan kaki.” Aku bersuara membalas sebaik abang Ayim ikut duduk bersebelahanku.

Jodohku Jejaka JelitaWhere stories live. Discover now