"Ana,Ten...nenek nak minta tolong sikit,boleh ?" Soal Nek Sojakul.
"Chai(Ya),dai(boleh) nenek😊." Kataku dan Ten dengan serentak. Nek Sojakul tersenyum.
"Nenek,nak minta tolong kamu berdua pai(pergi) bandar untuk membeli sayur kubis,kicap dan bawang." Nek Sojakul menghulur kertas kecil yang tulis tiga senarai yang disebut olehnya kepada Ten.
"Ana kena pergi dengan Ten😫 ? Berdua😱 ?" Aku meneguk air liur dan menjeling ke arah Ten😒. Alahaiii,takde ke orang lain selain dia😖. Asyik dia je. Nek Sojakul mengangguk.
"Tapi nenek..."
Ayat Ten dipotong oleh Nek Sojakul.
"Takde tapi-tapi. Dah pergi..." Nek Sojakul memberi duit kepada Ten dan menghalau aku dan Ten berdua pergi.
Ten pergi ke arah sebuah kereta. Aku hanya mengikut Ten daripada belakang. Sampai di pintu kereta, aku dan Ten masuk ke dalam kereta 🚘. Di dalam kereta daripada tadi je sunyi. Radio tidak dipasang. Bosan ! Setelah lima belas minit barulah Ten bersuara.
"Khun(awak) pernah datang sini ke sebelum ni ?" Soal Ten dengan tiba-tiba.
"Mai(tidak / tak)".
"Kenapa khun(awak) datang sini sorang-sorang ? Selalunya orang datang sini dengan family." Soal Ten lagi.
Eh-eh,mamat ni banyak soal pula. Suka hati aku lah nak datang sorang ke, dengan family ke😑. Suka hati aku lahh. Sibuk je. Semalam bukan main mengarah aku itu ini😪😫. Tetiba hari ni baiklah pula. Terencat kot mamat ni😓..
"Saja. Mai Dai(Tak boleh) ke😒 ? Saya datang sini nak melawat je tempat Thailand ni. Dah cuti semester,datang lahh sini nak hilangkan stress." Aku memandang ke arah tingkap kereta. Kan senang kalau tadi aku buat-buat tidur je. Tak payah dia tanya banyak soalan macam ni haaa..
Kereta Ten berhenti di hadapan pasaraya.
"Khun(awak) dah sampai. Nah,ambil ni senarai barang hendak dibeli ni. Awak pergi lahh dulu. Saya nak parking kereta🅿." Ten memberi kertas kecil yang tulis senarai barang yang diberi oleh neneknya tadi.
"Tapi...saya mana tahu nak ambil barang ni di mana😫..Ni pun first time saya datang. Kalau sesat camne ? Dahlah pasaraya ni luas. Kalau tak jumpa awak nanti camne😦 ?" Soalku dengan bertalu-talu.. dah boleh jadi wartawan dah ni kann..
"Alaa,pandai-pandailah cari barang-barang tu sendiri. Kalau sesat,telefonlah polis. Kan senang😏." Sinis.
Amboi-amboi dia ni.. dahlah bawa anak dara orang pergi pasaraya lepastu kalau kena culik ke apa tak pun sesat ke tak nak bertanggungjawab. Nak serah tanggungjawab tu dekat polis. Sapelah nak jadi isteri dia ni,dahlah selfish😒😡.
"Ok,fine😤 ! Kalau sesat tak jumpa jalan balik atau pun kena culik nanti,saya saman khun(awak)😡." Aku merengus geram. Langkah kakiku mula melangkah ke dalam pasaraya yang agak besar. Dahlah malam,suruh aku balik sorang-sorang. Entah-entah aku yang terkurung dalam pasaraya ni. Tak boleh nak bayangkan😨.
Tiba-tiba Ten memanggilku.
"FARZANA !" Langkah kakiku terhenti. Aku berpaling ke belakang. Nak apa lagi dia ni ? Tadi suruh aku cari seorang diri dan sekarang ni nak apa lagi ? Ke nak penumbuk ?
"Apa lagi ?" Ten ketawa kecil melihat mukaku yang sudah masam mencuka.
"Khun(awak) masuklah dulu dalam pasaraya. Tunggu dekat pintu depan tu. Nak suruh duduk luar,bahaya nanti😅. Saya nak parking kereta kejap. Tunggu dekat situ. Nanti saya datang😊." Ujar Ten dengan lemah-lembut.
Hekkk eleh mamat ni boleh lagi dia ketawa dekat aku. Apa yang lawak pun aku tak tahu😑.
"Ok." Balasku dengan ringkas. Langkah kakiku mula masuk ke dalam pasaraya. Aku berdiri di tepi pintu masuk sementara menunggu Ten.
YOU ARE READING
Love You , Mr.Thailand [Ten(NCT U)] [SLOW UPDATE]
Roman pour AdolescentsMengisahkan tentang Nur Farzana pergi ke Thailand untuk menghabiskan masa lapangnya iaitu cuti semester dengan melawati Negara Thailand yang dia tidak pernah jejaki. Tiba - tiba ada seorang wanita tua meminta tolong dengannya untuk menyatukan 3 oran...