Johnny Weir je americký krasobruslař, trojnásobný mistr USA (2004-2006), bronzový medailista z mistrovství světa 2008, dvojnásobný bronzový medailista z Finále Grand Prix a juniorský mistr světa pro rok 2001.
Je skvělý krasobruslař a stejně tak je hvězda pop kultury. Mnoho fanoušků po celém světě milují Weirův elegantní a přitom zdvořilý styl, jak na ledě, tak i mimo něj, ale snad úplně nejvíc, že je nepředvídatelný, a tak nikdy neví, s čím překvapí příště.
Narodil se 2. července 1984 (33) v Coatesville v Pensylvánii. Bruslit začal velmi pozdě, dokonce ve 12 letech, což jak fanoušci krasobruslení ví, je hodně pozdě. Učil se jezdit na zmrzlém kukuřičném poli za jeho domem. (Jo, na zamrzlém kukuřičném poli. Neptejte se, sama tomu nerozumím. Tohle mi nějak hlava nepobírá, protože „the frozen Amish-country cornfields" je zamrzlé kukuřičné pole a neumím si představit, jak někdo bruslí na zamrzlém kukuřičném poli.) Jen čtyři roky na to vyhrál zlatou medaili na Mistrovství světa juniorů v krasobruslení (r. 2001).
Nepřestal překvapovat ani nadále, protože v roce 2004 se stal mistrem USA a tento titul obhájil nejen rok poté, ale dokonce i po třetí a to v roce 2006, načež získal místo v olympijském týmu USA. Na jeho prvních Olympijských hrách v Itálii se Johnny umístil na druhém místě v krátkém programu a celkově skončil pátý. V průběhu Olympijských her se vyvíjel jako miláček médií a mnoho novinářů, by jej označilo za „nejlepší nabídku na Olympijských hrách."
Johnny vyhrál bronzovou medaili na Mistrovství světa v roce 2008 – jediná medaile získaná členem týmu USA v této soutěži. Stejně tak dostal ocenění krasobruslaře roku. Hrál taky v dokumentu Pop star on Ice, který získal cenu QFest Philadelphia Viewer's Choice 2009.
V roce 2010 opět reprezentoval svou zemi na Olympijských hrách a to ve Vancouveru, kde opět oslovil miliony lidí. Jeho sláva ho dostala na krasobruslařské přehlídky po celém světě, objevoval se v různých show, vystoupeních a na charitativních akcích. Začal také hrát ve vlastní reality show (seriálu) jménem Be good Johnny Weir, po čemž ještě téhož roku vyhrál cenu NewNowNext jako nejvíce návyková reality hvězda. V roce 2010 navíc získal opět cenu čtenářů pro bruslaře roku. Tuhle cenu vyhráli více než jednou jenom bývalá krasobruslařka Michelle Kwan a Johnny Weir.
Na podzim roku 2010 byl Johnny oceněn kampaní za lidská práva Cenou viditelnosti. Vysvětlil tuhle cenu tak, že ji dostávají lidé, kteří žijí otevřené a čestné životy. Ale fanoušci by řekli, že cenu dostal za mnohem víc, než je jen počestný otevřený život. Jestli byl totiž něčím známý, bylo to odhodlání být sám sebou.
V červnu 2011 byl Johnny vybrán za „velkého maršála" Los Angeles PRIDE Parade, jednoho z největších oslav v oblasti LGBT v zemi. (LGBT – je zkratka označující lesby, gaye, bisexuály a transsexuály). Jednou na tiskové konferenci řekl „Jsem poctěn, že jsem tady a privilegovaný být velkým maršálem. Je to neuvěřitelný zážitek. Jsem zde zastupující moji komunitu a tolik krásných lidí, na které jsem hrdý. Jsem zde zastupující svou rodinu, že mě podporovala v mládí v mé kariéře Olympionika, bez ohledu na to, co. Zastupuju naše bratry a sestry po celém světě – a dokonce i v Americe – kteří jsou stále diskriminováni, stále nemají stejné práva jako Američané. Jsem tady s láskou pro všechny. Jsem tak moc hrdý."
V roce 2012 Johnny reprezentoval Spojené státy jako Goodwill Sporting Ambassador na podporu svého názoru, že „práva homosexuálů, jsou lidská práva." Konzulát Spojených států v Japonsku vyzval Johnnyho a trojnásobného japonského šampióna Mikiho Ando, aby udělali kluziště pro více než sto mladých bruslařů a setkali se přitom s místní LGBT mládeží. Jeden z účastníků řekl: „Bylo to jako sen, že jsem si mohl promluvit s Johnnym Weirem a bylo to poprvé, co jsem kdy mluvil o problémech LGBT se smíšeným publikem."
Johnnyho domovina (Pensylvánie) ho „ctí" v únoru 2013 s Winter Pride Award. „Johnny Weir vedl na ledě velkou atletickou a uměleckou kariéru. Také se účastnil v řadě významných dobročinných a charitativních organizacích. A je zastáncem mnoha dalších úsilí a příčin... S touto poctou, chválíme ho za jeho postavení jako národního modelu a za pýchu, kterou ztělesňuje."
V roce 2013 Johnny získal národní cenu hrdiny. Je popisován jako „vášnivá síla v komunitě, zvyšuje podvědomí a vzdělává veřejnost o množství gayů." V roce 2013 byl opět poctěn jako člen inaugurační třídy do nově založené Národní Gay&Lesbian sportovní síně slávy v Chicagu.
Dne 23. Října 2013 oznámil odchod do důchodu od soutěžního krasobruslení a byl přivítán do „vysílací rodiny" NBC jako nový analytik krasobruslení. Na Olympijských hrách v Soči v Rusku, jsme jej už mohli vidět pouze jako komentátora.
„Budu pokračovat v bruslení a hrát tak dlouho, jak to jen mé tělo dovolí. Předávám své místo nějakému mladému géniovi, který bude udržovat Olympijské hry a sporty naživu. Být šampionem je vědět, kdy je váš čas... Od té doby, co jsem poprvé stoupl na led, uplynulo sedmnáct let. Spadl jsem tisíckrát, otočil jsem milion rotací a byl nazýván vším, od „národního pokladu" až po „hanbu"... Vyhrál jsem a ztratil a skrze to všechno jsem neztratil z dohledu, kdo jsem nebo co chci od tohoto světa – což je podle mého největší úspěch v mém mladém životě... Tento příběh jsem začal před sedmnácti lety na zmrzlém kukuřičném poli, a zatímco můj příběh zdaleka nekončí, tahle kapitola ano. Nikdy nepřestanu hledat místo ve hvězdách, nikdy nezapomenu na místa, kde jsem byl nebo na lidi, se kterými jsem se setkal. Nikdy nezapomenu, odkud jsem přišel. Bude to trvat dlouho, než si po ranním probuzení uvědomím, že nemám zpoždění na trénink, a kromě toho, že nikdy nezapomenu na pouhé kouzlo dávání mého srdce a duše světu, nikdy nezapomenu na vůni vzduchu, záblesk slunce na kluzkém povrchu nebo pocity, které jsem měl před sedmnácti lety na tomto kukuřičném poli. Děkuji za vzpomínky." Tohle napsal s prohlášením o svém důchodu do týdenního sloupku.
YOU ARE READING
Johnny Weir
No FicciónHned na začátek, tohle není příběh. Johnny Weir je krasobruslař, který byl jistou dobu velkým fenoménem. Někdo ho nenáviděl, někdo miloval. Pro mě se stal Weir po jediném videu ze soutěže synonymem pro krasobruslení. Byla by škoda, aby se na něj zap...