ענקים

78 13 59
                                    

הגענו לפרק גדול, או יותר נכון ענק.
כן... אני לא מצחיקה אבל הגענו לפרק על הענקים.

ענקים הם יצורים מיתולוגים החוזרים במספר תרבויות. הענקים הם דמויי אדם גבוהים וגדולים מאוד. בסיפורים עתיקים רבים הענקים הם לרוב אכזריים ובעלי נטיות כאוס ורוע, ביצירות מודרניות יותר אפשר למצוא ענקים עדינים וטובי לב. הם מופיעים ברבים מן המיתולוגיות וסיפורי העמים.

במיתולוגיה היוונית מופיעים שלושה סוגי ענקים: טיטאנים קיקלופים וגיגאנטים. הטיטאנים היו ענקים קדמונים, בניהם של גאיה ואורנוס, אבותיהם של האלים. הם שלטו על העולם עד שהאלים לחמו בהם והדיחו אותם. יום יבוא וארחיב על קיקלופים וגיגאנטים, אם אתם רוצים גם על מלחמת האלים בטיטאנים.

הקיקלופ פוליפמוס היה בנו של פוסידון אל הים. הוא היה ענק בעל עין אחת, והוא מופיע באודיסיאה. כמו כן, נזכרים במיתולוגיה היוונית יצורים ענקיים שחלקם אדם וחלקם חיה.

במיתולוגיה הנורדית יש ענקים החיים ביוטנהיים, ניפלהיים ומוספלסהיים, גם יש אלים המחשיבים את עצמם ענקים. למען האמת לי זה די מסובך ואני לא מבינה בזה אבל אני אקרא עוד בשביל להבין.

וממיתולוגיה אחת לאחרת אנו עוברים אל המקרא התנכי, שם מוזכרים הענקים כעם של אנשים גדולי ממדים שחיו במקומות מסוימים בארץ כנען. בחברון מוזכר שישבו אחימן ששי ותלמי ילידי הענק. המרגלים שנשלחו לתור את הארץ סיפרו: "וגם ילידי הענק ראינו שם". העיר חברון קרויה קריית ארבע על שם "האדם הגדול בענקים" ושמו ארבע, שהיה בעל המקום (יהושע י"ד פס' ט"ו). על פי המדרש נקראה העיר על שם ארבעת הענקים שחיו בה, השלושה המוזכרים ואביהם.

הענקים נקראו גם רפאים. חלקם ישבו בארץ בני עמון והעמונים קראו להם זמזומים. מאחרוני הרפאים היה גם עוג מלך הבשן. מסופר שבעת כיבוש הארץ הכרית יהושע את הענקים ולא נותרו בארץ ישראל. גם על גלית הפלשתי נאמר שהיה מגזע הענקים.

בתרבות המודרנית ישנם כמה סיפורים בהם נמצאים ענקים:

גרגנטואה ופנטגרואל היא סדרה של חמישה ספרים, שנכתבו בידי הסופר הצרפת יפרנסואה רבלה. הסדרה עוסקת בעלילותיהם המשעשעות של שני ענקים: גרגנטואה האב ופנטגרואל בנו.

בדברי ימי נרניה ישנם כמה סיפורי ענקים. רוב הענקים שחיים שם הם יצורים מטופשים למדי, הם חיים בארץ הענקים מצפון לנרניה ומהווים מטרד. עם זאת יש ענקים חכמים ומעודנים יותר, שדומים יותר בהתנהגותם לבני אדם. חלקם הגדול נמצא בעיר הענקים הרפרנק. נדמה כי הם טובים ומכניסי אורחים אך למעשה הם אוכלי אדם. קיימים ענקים מעטים גם בתוך ממלכת נרניה. חלק מהם מסייע לאנשי נרניה וחלקם נוטה לצידם של כוחות האופל. גם על המכשפה הלבנה המרושעת, ג'דיס, נאמר שבעורקיה זורם דם ענקים.

בסדרת ספרי הארי פוטר, מופיעים הענקים מספר פעמים. רובאוס האגריד הוא חצי ענק, כמו גםמאדאם מקסים - מנהלת בית ספר בובאטון. הענק היחיד המתואר לעומק הוא גרעפ - אחיו של האגריד.

העי"ג (ראשי תיבות של "ענק ידידותי גדול") הוא ספר ילדים שנכתב על ידי רואלד דאל ואוייר על ידי קוונטין בלייק. בספר זה רוב הענקים הם רעים וטיפשים, בעוד שענק אחד, גיבור הספר הוא ידידותי, משכיל ועדין.

הענק הירוק" הוא דמות גיבור-על בחוברות קומיקס מבית מארוול. הענק הוא למעשה מדען שנקלע לתאונה ששינתה את גופו, כאשר הוא זועם הוא הופך באופן בלתי נשלט לענק, אשר כוחו גדול ככל שזעמו גדול יותר.

בקומיקס המנגה "מתקפת הטיטאנים", בני האדם מותקפים על ידי ענקים, ולכן הם ביצרו את עצמם בחומות כדי להגן על עצמם מפניהם.

בהרבה משחקים ישנם דמויות של ענקים, למשל במבוכים ודרקונים יש לדוגמה מספר סוגי ענקים, כמו גם במשחקי MMO-RPG למיניהם.

אני אוהבת את הענקים, קראתי את העי"ג ונרניה, אני מאוד אוהבת מיתולוגיה ולפי דעתי הם ממש חמודים, כמובן שחלקם אוכלי אדם וזה פחות חמוד אבל בתכלס הם בסדר.

מקווה שנהנתם ונתראה בסיפור הבא.

סיפורי מפלצותWhere stories live. Discover now