אז דרכונים הם דרך לעבור בין מדינות
כן זה נשמע יותר טוב בקול.
בכל אופן דרקונים הם יצורים אגדים בעלי מאפיינים של זוחל ענק. הדרקון הוא אחד מהיצורים הנפוצים ביותר במיתולוגיות של עמים שונים. תכונותיו הפיזיות ויכולותיו העל-טבעיות תוארו באופנים שונים ומגוונים, ובתרבויות שונות התפתחו מיתוסים נפרדים לגביו.אני חייבת לומר כי דרקונים אינם קיימים, אך יש כמה לטאות ויצורים נוספים המכונים "דרקונים", בהם: לטאת הענק דרקון קומודו, משפחת החרדוניים המכונה "לטאות דרקון" (ביניהם דרקון מים, דרקון מצליף, המולך הקוצני המכונה "דרקון קוצני" והלטאה הדואה דרקון מעופף), סוסון האצה וסוסון עשב המכונים "דרקון ים עלי/עשבי", "דגי הדרקון" (בני הסדרה סטומיי תהומות ודרקוניים), הדג פגסוס דרקוני. השפיריות מכונות גם "זבובי דרקון", בנוסף לעצי הדרקון.
אזכורים ראשונים לדרקונים בתרבות המערבית ניתן למצוא במיתולוגיה היוונית. הדרקון במיתולוגיה היוונית היה מפלצת לטאית איומה, אשר שמרה על מקומות קדושים או קסומים כגון עץ תפוחי הזהב של ההספריאדות. הדרקון לא תואר כמפלצת נושפת אש, ולא ניחן בכוח הדיבור או בתבונה יתרה.
לחלקי גופו של הדרקון יוחסו תכונות מיוחדות: בסיפור האודיסיאה של הומרוס, מתוארת זריעה של שיני דרקון בשדה, בדומה לחיטה, כאשר מכל שן שנזרעה מזנק לוחם שיכור-קרב. לדמו של הדרקון יוחסה יכולת להעניק הבנה ושליטה בשפות כל בעלי החיים.
במיתולוגיה הנורדית. הדרקון מתואר כיצור צמא דם וחמדן, הדורש שכר מעבר מעוברי אורח וספינות חולפות. במיתולוגיה זו הדרקון כבר ניחן בכוח דיבור, אך עדיין אינו מתואר כנושף להבות.
במיתולוגיה הסלאבית אחד מדמויות הפולקלור הידועות הוא הדרקון זמיי גוריניץ', שפירוש שמו הוא נחש בן-הר. דרקון הזה הוא יצור מעופף ענק דמוי לטאה, בעל שלושה ראשים הנושפים אש וכנפיים.
בימי הביניים המוקדמים התגבשה באירופה התמונה המוכרת של הדרקון ה"קלאסי". הדרקון, בהיותו מפלצת, הפך להיות קשור לכוחות הרשע ולשטן, ותואר בתור יצור מרושע, נבון ורושף להבות.
הדרקון שימש ככלי להענשת כופרים, הנשלח מהגיהנום. ציורים מימי הביניים תיארו את לועו של הדרקון כשער לגיהנום שבו החוטאים מתבשלים בכבשן. בשל טבעו הדמוני, שאינו סובל תום, ייחסו לדרקון נטייה להעדפת בתולות וילדים בתור מזון. דרקון כזה תואר כלטאה אדירה בעלת שש גפיים (ארבע רגליים וזוג כנפיים), אשר לראשה זוג קרניים ומפיה בוקעים להבות ועשן.
בניגוד לדמותו המאיימת במיתולוגיה המערבית, הדרקון זכה ליחס חיובי בהרבה במזרח הרחוק. הדרקון בתרבות המיסטית אומר כוח, שלמות, חוכמה וידע. חלק גדול מהדתות והמנהגים הקדומים במזרח ייחסו את הדרקונים לפנתיאון שכונה "המועצה השמימית". במסגרת פנתיאון זה, הדרקונים נתפסו בתור מעין רוחות טבע, אשר אחראיות לתופעות כגון סופות, גשמי ברכה, רעידות אדמה ואפילו הבשלת יבולים.
הדרקון המזרחי תואר לרוב כיצור לטאי בעל גוף ארוך ונחשי, ללא גפיים או עם זוג רגליים קטנות, ללא כנפיים, ועם גדילים דמויי שפם בקצה חרטומו.
היחס לדרקון היה סגידה מעורבת בפחד והערצה. לכל דרקון יוחס תחום אחריות והוקם מזבח, כאשר בהתאם לצורך הקריבו לו קורבנות כגון פרחים, קטורת ולעיתים חפצי אומנות. הדרקון נחשב סמל מביא מזל, ולכן הוא מופיע על פריטים רבים מתקופות קדומות במזרח.
אומני פנג-שואי טוענים כי יש ביכולתם לגלות דרקונים קבורים, וכי אין זה דבר חכם לבנות בית על זנבו של אחד מהם.
אחד הדרקונים המפורסמים במזרח הוא הדרקון הסיני, הדרקון הסיני הוא יצור אגדי המופיע במסורת הסינית, ומשמש בה כסמל מבשר טובות. הוא מהווה את התגלמות היאנג, ומקושר עם מזג האוויר והמים בתור מביא הגשם.
במערב נתפס הדרקון הסיני כסמל המייצג את סין, אך שימוש זה גם ברפובליקה העממית של סין וגם ברפובליקה הסינית בטאיוואן הוא נדיר ביותר
בתרבות היהודית ההלכה מודעת להקשרים האליליים בהם מופיע הדרקון, ולכן מי שמוצא כלי שמצויר עליו דרקון אסור לו להשתמש בכלי מחשש של איסור עבודה זרה. על תבליט מנורת המקדש בשער טיטוס שברומא מופיעים דרקונים, אך כפי הנראה, אלו נוספו בידי הרומאים ולא הופיעו במנורה המקורית.
בהקשר אחר בתלמוד הבבלי, מוזכרת המילה "דרקון" אבל במשמעות של נחש. לדוגמה (קטע מאגדות החורבן במסכת גיטין נ"ו עמוד ב'):
אמר ליה: אילו חבית של דבש ודרקון כרוך עליה, לא היו שוברין את החבית בשביל דרקון?
לעומת זאת, המיתולוגיות הבבלית והשומרית שופעות במפלצות דמויות דרקון. בתור דוגמה ניתן להביא את סיפור הבריאה הבבלי, העוסק בקרב בין האל מרדוך לדרקון בעל תשעה ראשים בשם תיאמת.
אני לא בטוחה בכמה ספרים וסרטים מופיעים דרקונים מרוב שיש כל כך הרבה, אך אנסה לכתוב את רובם. אם יש ספר או סרט עם דרקונים שאהבתם ולא ראיתם כאן בבקשה תאמרו לי ואוסיף אותו.
השימוש הראשוני בדרקונים בספרות הפנטזיה המודרנית מיוחס לטולקין, בספר "ההוביט". מאז, הדרקונים הפכו ליצורים פופולריים בספרות הפנטזיה. לדוגמה, ספרי "רומח הדרקון" מאת מרגרט וייס וטרייסי היקמן, סדרת "הירושה" מאת כריסטופר פאוליני "רוכבי הדרקונים של פרן" מאת אן מק'קפרי, ו"דרקון הוד מלכותו" מאת נעמי נוביק.
במשחק התפקידים מבוכים ודרקונים, הדרקון הוא אחת המפלצות העוצמתיות ביותר, ביחד עם הטראסק. הדרקונים החזקים ביותר הם בני אלפי שנים, ובעלי היכולת להטיל לחשים לצד נשקי נשיפה שונים (להבות, ברקים, קרח ועוד). לעיתים קרובות, הדרקונים מופיעים בצבעים שונים כאשר כל צבע מלמד על מין שונה עם נשק נשיפה שונה. הדרקון הרע החזק ביותר הוא דרקון אדום. הדרקון הטוב החזק ביותר הוא דרקון זהב (לפי סדרת רומח הדרקון).
אני מתה על דרקונים, למען האמת הסיפור הראשון שכתבתי דיבר על דרקון, קראו לו קוני דרקוני וכתבתי אותו עם אבא שלי בגיל ארבע.
גם עכשיו אני כותבת על עולם בו יש דרקונים והוא ממש מגניב אותי.
YOU ARE READING
סיפורי מפלצות
Acakתמיד שמענו על המפלצות, אלו שמתחת למיטה או במיתולוגיות או בסיפורי אימה. אבל הגיע הזמן שנדע עוד על אותן מפלצות מפחידות מהסיפורים. אלו סיפורי מפלצות, יהיה פה מידע רב על מפלצות ממתולוגיות, סיפורי עם, דת, סיפורי אימה ובכללי על כל המפלצות