Hari Kedua

329 19 0
                                    

Apabila malam menjelma, aku mendapat mesej dari guru penasihat bahawa mulai hari ini hingga hari khamis, aku perlu berkawad pada waktu pagi dari pukul 8 hingga pukul 11 pagi manakala waktu petang dari pukul 3 hingga pukul 6 petang. Aku juga perlu memaklumkan kepada ahli kadet kawad yang lain.

Aku bukan pengerusi mahupun naib pengerusi kadet bomba. Aku hanyala AJK sahaja. Cikgu ni tak mau suh dua ekor manusia tu ke?

Mahu tak mahu, aku hanya mengeluh akan mesej itu lalu mula menghantar mesej kepada ahli kadet kawad yang aku kenal serta kepada adik aku kerana sebilangan rakannya adalah ahli kadet bomba.

-----

Keesokkan hari nya telah tiba dan kini bermula waktu persekolahan. Aku berdiri di tiang pintu pagar yang terbuka luas sambil menunggu kawan-kawan aku tiba.

"Mai!", suara kembar nyaring didengar saat mereka berdua selesai bersalaman dengan ibu bapa mereka.

Aku menghampiri mereka berdua sambil membuat salam persahabatan yang telah kami buat khas untuk kami berempat.

"Rinna tak sampai lagi?", tanya Afiera.

Aku menggelengkan kepala sebelum melihat ke bangunan sekolah.

"Dia dah lama sampai and macam kau tak kenal dia, jom la.", kata aku sebelum berjaan menuju ke kantin sekolah untuk berjumpa dengan Marinna yang sibuk 'bersarapan'.

-----
Aku, kembar dan Marinna berborak santai di kelas sambil menunggu waktu kawad tiba.

"Oke, oke kelas. Saya tau separuh dari kamu tak sabar tunggu yang lain keluar supaya tak belajar kan?", kata cikgu yang berdiri di hadapn kelas.

"Tapi, kamu semua lucky la.", kata cikgu sambil melihat jam tangan nya.

Semua pelajar dalam kelas melihat cikgu sambil berbising.

"Saya kena keluar jadi, tolong kawal diri korang even saya tau korang semua akan jadi sebising yang amat, haih.", kata cikgu yang sudahpun berjalan keluar dari kelas.

Semua pelajar gembira bila cikgu takde and sape yang tak suka kalau cikgu tkde dlm kelas kan?

Aku dan Afiera bertepuk tangan tanda gembira apabila cikgu sudahpun keluar kelas. Marinna melihat jam tangan aku di tangan nya drbelum menepuk bahu Afiera.

"Pergi la awal. Boleh kita lepak sat kat belakang seiolah tu.", kata Marinna.

Aku dan dua orang kembar itu laju mengemas barang ke dalam beg masing-masing. Marinna bertemu si ketua kelas, Selo untuk memberitahu dia bahawa kami berempat keluar lebih awal.

----

Sebaik tiba di tempat kawad bomba, aku dan tiga orang lagi meletakkan barang di tempat biasa kami letak dan duduk melepak buat seketika.

"Korang rasa si Haziq tu command lagi ke? Aku hope jela tak wei, tak faham bodo cara dia command.", kata si Afieqa.

Aku mengeluh diikuti yang lain sebelum menoleh ke arah kumpulan pelajar yang bising menghampiri kamu berempat.

Rupa nya pelajar tingkatan 3 yang sibuk bergurau-senda.

Suasana di belakang sekolah memang ceria even tak knal satu sama lain tetapi diam saat si Haziq dan kawan nya tiba.

Crushku JuniorkuWhere stories live. Discover now