Bab 1 - perjumpaan

110 4 0
                                    

Sinaran cahaya matahari menyilaukan si dia yang sedang nyenyak tidur . Dia Mengeliat kecil lalu menguap dengan seluas luasnya .

Huarghhh .....

Airish yang geram lenanya diganggu serta merta membuka mata . Dia ternampak bayangan umi  sedang bercekak pinggang dihadapannya .

" Umi , tutup lah balik langsir tu " Airish merengek geram lalu menutup matanya semula kerana terlampau silau .

" Ewah ² bangun sekarang ! Cuba kamu tengok sekarang ni pukul berapa " kata Tengku Umairah . Airish mencapai iPhone x nya yang terletak di atas meja bersebelahan dengan katilnya . Dia melihat jam di telefon nya .

" Whatt ! Dah pukul  6.45 pagi . kenapa  umi tak kejut adik ! " Airish sudah kelam kabut mencari tualanya . ' omg matila aku ' getus Airish dalam hati .

                                *****

Airish geram dengan tudung sekolah nya yang tak berapa ori ni . " Bongok lah , asal tak boleh bentuk ni . Aduh tudung , kau jangan buat hal lah . Aku dah lambat nii . Aku kena denda siap kau . " Airish berkata dengan muka yang nak menangis .

Setelah lima minit bermain tudung . Akhirnya siap juga . " Ok cun " gumamnya . Airish terus memakai kasut apabila sampai dihadapan pintu . Dia bersalam dengan ibunya sebelum menerobos masuk ke dalam kereta yang akan dipandu oleh driverya .

   
                                ******

Airish sampai di sekolah tepat ² pukul 7.30 pagi . Dia berjalan dengan langkah yang laju . Dengan secara tiba tiba dia terasa , dia sudah ter-langgar orang .

Bukkk..

" Adoiii , sakitnya bahu aku . Aku langgar tembok ke apa . Ish . " Omel Airish perlahan . Dah lah  datang lambat  pastu terlanggar orang .  Apa lah nak jadi .

" Kau memang buta ke apa ? Tak nampak eh orang tengah  jalan . Yang kau main langgar tu asal ? Airish terus mengangkat muka sebaik sahaja terdengar orang memarahi nya . '  Hello bukan langgar eh . Terlanggar ' monolog Airish .

Airish memandang orang itu lalu berkata " Saya mintak maaf . Saya tak sengaja . Saya betul ² mintak maaf . And lagi satu saya dah lambat ni . Nanti saya jumpa awak balik okay ? Sebaik berkata Airish terus berlari tanpa menunggu balasan orang itu .

Airish berjalan dengan perlahan sebaik sahaja sampai dihadapan kelas . Dia mengintai sama ada cikgu sudah masuk atau belum . ' cis , belum masuk lagi madam ni . ' gumam Airish .

Dia duduk di tempatnya sambil mata meliarkan mencari sahabatnya .  Gotcha tengah tidur rupanya . Ish ³ . Dia mula mengeluarkan buku math . Well madam Hana tak masuk lagi so kita ulang kaji lah ye guys .

Bunyi ketukan pintu menyentakkan Airish yang sedang mengulangkaji . Ternyata madam Hana dan seorang lelaki . " Wait . Macam pernah nampak je mamat tu . Tu bukan ke yang aku ter-langgar tadi ? Uish jangan kata dia masuk kelas ni . Mampoih aku . " Airish berkata sendirian .

" Assalamualaikum semua , harini kita ade murid baru . Saya harap kamu semua boleh memberi tunjuk ajar kepada dia . " Kata madam Hana kepada murid-murid nya . " "Okay madam ! " Jerit satu kelas . Dari sini Airish boleh nampak murid perempuan mula tergedik gedik . Handsome kan sapa tak cair duh .

" Okay , kamu boleh memperkenalkan diri kamu kepada semua ya . " Madam mengerling ke arah lelaki itu . Lelaki itu hanya mengangguk sahaja .

Lelaki itu berdehem  . " Nama aku T. Darwish Iman bin T. Daniel  . Korang boleh panggil aku Dar or Darwish . Aku  dari France .  " Dia berkata dengan nada dingin . Ringkas sahaja  .  Mata dia tak lepas memandang ke arah Airish . Airish yang malu , terus menundukkan kepala . " Kamu boleh duduk di sebelah Airish . Airish angkat tangan kamu " laung madam Hana . Airish yang terkejut serta merta mengangkat muka . Dia mengangkat tangan dengan tangan terketar-ketar . Dia boleh nampak yang lelaki itu senyum sinis kepadanya .

Darwish melangkah ke arah meja tersebut . Sampai sahaja di sana , dia mengerling ke arah orang di sebelahnya sebelum berkata " kau yang langgar aku tadi kan ? Apa nama kau ? Aku nak mintak ganti rugi . Habis kotor baju aku .

Airish memandang lelaki itu lalu membalas " Nama saya Tengku Airish Nur Aurora . Awak boleh panggil Airish . And saya bukan langgar okay . Ter-langgar . Baju awak tu , nah amik ni " Airish menghulurkan RM 100 kepadanya . Dia memandang sepi huluran itu .

" Tak payah lah . Aku tak nak . " Darwish berkata dengan dingin . " Tadi suruh ganti " kata Airish geram . " Tak . Aku nak kau teman aku masa rehat nanti , sebagai ganti ." Balas Darwish malas . Airish sudah tercengang .

'ei Mamat ni suka hati je . ' omel Airish perlahan sebelum mengangguk .

                                 ******

Kringgggg ...

Darwish menunggu Airish memasukkan buku di dalam meja . Lembab nye laa . Airish bangun lalu mencapai tangan Darwish  . " Jom awak , saya nak bagitahu kawan saya " Airish berkata tanpa menghiraukan pandangan si dia . Darwish cuba mengcover rasa terkejut . Dia hanya membiarkan sahaja . Dingin .

" Weih ! aku tak rehat ngan korang tau harini . Aku nak bawak darwish pergi tengok kawasan sekolah . " Airish berkata dengan perlahan . Mereka hanya mengangguk sambil tersenyum nakal . Airish membiarkan sahaja . Dia mula berjalan dengan Darwish . Dia pun tak faham kenapa dia boleh capai tangan Darwish tu . Arhh malunyaaa .

  

Airish menerangkan semua kepada Darwish . Darwish yang pening dengan mulut celoteh Airish terus memberhentikan jalan . " Bilik muzik kat mana ? " Tanya Darwish ."  Jom ikut saya " Airish membalas   lalu menyambung semula perjalanan  .

Setelah sampai dia membuka pintu bilik muzik tersebut . Darwish masuk sambil memerhati sekeliling . ' Nice ' gumam nya . Dia duduk di atas sofa . Dia mencapai gitar yang berada disebelah nya , lalu memanggil Airish duduk di sebelahnya . Airish yang bele hanya kaku . Darwish mengeluh sebelum menarik Airish . Petikan gitar mula kedengaran . Airish hanya diam sahaja . Dengan segara Tiba tiba .........

   Bila nanti aku pergi ,
Akankahkau setia,
Menanti ku ,
Menungguku ,
Ikhlaskan aku pergi ,
Demi cita cita ku ,
Aku harap , kau mengerti ,
Dan tak ada yang gantikan ,
Dirimu dihatiku ,
Kerja engkau , yang teridah ...

Jangan menangis ,
Jangan bersedih ,
Ku akan kembali untukmu disini,
Tetaplah , kau menanti kekasihku ,

Bila kau rindu , tatap indah pelangi ,
Bila kau bersedih , tatap indahnya bunga ,
Disitu ada cintaku semaikan .....

                                                  
'

suara dia macam pernah dengar ' kata Airish dalam hati . Mata nya tidak lepas memandang darwish yang sedang menyanyi .

Bunyi loceng membuatkan mereka tersedar . Dengan segara mereka meninggalkan bilik muzik dan menuju ke kelas .

                      

Bintang Hati Saya √Where stories live. Discover now