Bab 4 - Terkejut

40 4 7
                                    


Bunyi tepukan gemuruh menyentakkan lamunan Darwish . Darwish tersenyum sikit .  fikirannya tiba tiba melayang ke masa lampau .

9 tahun lalu ..........

" Awak dah besar nanti nak jadi apa ? " Tanya gadis yang bertocang kuda . " saya nak jadi pilot " jawab lelaki itu sambil menjilat aiskrim .

" Wah ,  kalau macam tu saya nak jadi  macam iman lah  " gadis itu berkata teruja . Lelaki itu berkerut kening . " Alaaaa , awak jadilah  benda  lain  rora " iman  mula membuat muka kesian .


" Ish awak ni . Kan saya dah cakap jangan panggil saya rora . Saya tak suka lah . Panggil lah saya rish . Ei sukati saya lah nak jadi apa . Dah lah tak nak kawan " gadis yang dipanggil rora itu mengetap gigi . Dia mula meninggalkan ' iman ' sendirian .


Iman segera mengejar gadis tersebut . " Saya main main jelah rish " iman mula memujuk . Gadis itu sudah menangis . ' alamak camna ni ' iman berkata dalam hati  .


" Awak jahat , saya tak nak kawan awak . Huwaaaaa " makin banyak air mata berlinangan .


" Iman , sudah sudah lah tu .  jom kita balik , kalau ada masa kita datang sini lagi " jerit seorang kepada iman .


" Rish , saya kena balik ni . Saya mintak maaf Kalau ada masa kita jumpa lagi . Awak kena ingat tau . Awak je princess saya . Awak sentiasa disini " kata iman lalu menunjuk ke arah dada nya .


" Tsk.tsk.tsk . Saya maafkan . Awak jangan lupakan saya tau . Ingat saya . Awak prince,  saya princess . Princess tak boleh hidup tanpa prince ingat tu ." Balas rish dengan tersendu sendu . Ayat itu sering diungkapkan oleh rish , apabila iman hendak pulang . Dia takut kawan dia itu akan meninggalkannya .


Iman mengelap air mata rish  lalu berlari ke arah kereta ibu bapa nya .



" Oii ! Awak termenung apa tu . Dari tadi saya panggil awak , awak buat dono je.  Ei " sergah Airish . ' apa lah yang difikirkan . Orang panggil bukan reti nak menyahut ' .


Darwish mula berdehem . ' alamak malunya . Macam mana lah aku boleh termenung ni . And bila masa dia turun dari pentas ? Ei jauh benor aku termenung .ingat pasal dulu pulak tu . Haih mana lah dia sekarang eh . Haritu lah , hari terakhir aku jumpa dia . And then lost contact ' monolog Darwish  .

" Ehem , ehem . Ha kau nak apa ? " Darwish bertanya kepada minah ni . Sekeh baru tahu . " Saya nak ajak awak makan , lapar . Sementara tunggu keputusan , jomla teman saya " Airish membuat muka simpati .

" Dah jom . Cepatlah " kata Darwish lalu pergi ke kantin sekolah tersebut . Airish tersenyum suka .


                                 ******

" Dah kenyang " kata Airish . Darwish yang dari tadi menatap telefon mula memandang Airish . Matanya terpandang sesuatu benda di tepi bibir Airish  . Dia tersenyum sinis .

Airish yang pelik hanya kerut dahi sahaja . Lagi bertambah kerut tatkala darwish mula mendekat kearah nya  . Dia kebelakangkan badan nya . ' dia nak buat ape ni ' tanya Airish dalam hati .

" Duduk diam - diam . Aku nak lap mulut kau ni . Makan pun comot " kata Darwish sambil mengelap tepi bibir Airish menggunakan ibu jarinya . Airish hanya diam . Jantung dia bagai nak terpecah aje . Yelah dekat gila kot .


" Diminta kepada semua peserta masuk ke dalam dewan sekarang , bagi acara penyampaian hadiah " bunyi mic kedengaran diseluruh pelusuk sekolah tersebut .

Darwish menarik tangan Airish untuk bangun lalu pergi ke dewan  . Mereka duduk ditempat yang telah ditetapkan  sambil menunggu pengacara majlis tersebut .

"Ehem - ehem . Terima kasih kepada para tetamu yang hadir pada hari ini . Saya pengacara majlis bagi pertandingan ini akan mengumumkan pemenang  . Mengikut sukatan tahun ini , hanya ada satu sahaja pemenang . Tiada tempat ketiga mahupun kedua . Hanya tempat pertama sahaja . " Kata pengacara majlis tersebut .


" Pemenang bagi pertandingan ini ialah ...... Diamond Hight School ! Diminta naik ke atas pentas untuk menerima hadiah .  Tahniah diatas kemenangan " pengacara itu berkata dengan penuh teruja.  HAHA .



Airish yang terkejut lantas berdiri lalu memeluk gengnya . Air mata nya jatuh satu persatu . Gembira gila . Mereka menaik sambil mulut tidak henti mengoyakkan senyuman yang lebar .


Darwish yang melihat hanya tersenyum lucu . Macam macam lah .





                                   *******

Darwish memberikan telefonnya kepada ainiee , rakan Airish . Dia menyuruh ainiee menangkap gambarnya bersama Airish .




" Okay . One , two , three smile " ainiee membuat muka tidak rela menjadi cameraman tak berbayor mereka . Haha joke . " Okay cun " .


Darwish menghantar gambar itu kepada group kelas mereka . Yela . No Airish dia mana ada . Nak mintak buat malu je .



Airish yang sudah terima gambar tadi mula post di Instagram nya dengan caption ' thankyou sebab teman saya '  . Baru berapa minit post dah 820 likes . Yang komen tu dia malas nak layan . Mesti kecam . Haih .


" Darwish terima kasih untuk harini . Saya happy sangat  . Tak percaya boleh menang " kata Airish sambil tersenyum . Darwish seperti biasa hanya mengangguk lalu berlalu pergi .



















______________________________________

Jangan jadi silent reader please . Hahahaha . Joke . Bab ni agak membosankan . Haha .


































Bintang Hati Saya √Where stories live. Discover now