Nunu kejap toleh kiri. Kejap toleh kanan. Tidak selesa. Sedangkan lelaki yang bernama Alan ini duduk memandang komputer ribanya menaip entah apa-apa.
"Macam mana saya boleh ada kat sini?" tanya Nunu.
"Tak ingat?" Matanya masih fokus di komputer riba.
"Kalau saya ingat, saya tak tanya."
Alan sengih. Betul juga.
"Kejap. Bagi I lima minit," ujar Alan.
Nunu silang tangan dan bersandar di kerusi itu. Dia buat bunyi dengan mulutnya. Tick-tock tick-tock. Sedikit mengganggu konsentrasi Alan, tapi dia sikit pun tidak mengendahkannya hingga kerjanya siap.
"Alright. Done." Alan tarik skrin komputer riba rapat ke papan kekunci.
"Finally." Perlahan suara Nunu mengeluh tapi cukup untuk lelaki itu dengar. Alan sengih sedikit.
"So, Aina."
Nunu pandang tepat anak mata Alan.
"Macam mana awak tahu nama saya?"
Alan jongket kening.
"Obviously, IC. License," jawab Alan ringkas.
"Awak selongkar barang saya?" Sedikit tinggi suara Nunu pada jam dua pagi itu.
"It's the right thing to do lepas you pengsan. Takkan I nak goncang you sampai bangun just untuk tanya nama you?" Pedas.
"Macam mana saya boleh pengsan?"
Alan garu hidung. Nunu masih menanti jawapan dengan kening jongket sebelah.
"Still tak ingat? I thought I give you five minutes to recall your memory."
"Er, no. Awak cakap, kejap. Bagi I lima minit," ajuk Nunu dengan muka meluat.
"Habis you buat apa lima minit tu?"
"Nothing."
Alan ketawa.
What the heck mamat ni? Kelakar sangat ke jawapan aku?
"Time is precious. Don't waste your time for nothing," nasihat Alan. Nunu menjeling dan senyum sinis.
"You don't know me. Saya lebih tahu menghargai masa daripada awak."
Alan tarik nafas dalam dan membaca kertas A4 di mejanya.
"Nur Aina binti Hussin. 21 years old. IC kata you tinggal dekat Damansara?" Dia baca apa yang ditulisnya.
"Lagi?"
Alan angkat kepala memandang Nunu.
"That's all."
"Siapa awak sebenarnya?"
"Doktor."
"Then I demand an explaination. Why am I here?" Cukup terus terang.
"Because you passed out tepi jalan."
"When?"
"Malam tadi."
"Why?"
"Due to stress and over work."
"Maksudnya nothing serious la, kan?"
"Yeah. Kinda."
"Alright. Thank you." Nunu bangun dari kerusi dan tarik tiang besi itu untuk keluar dari bilik rehat itu. Buat macam ofis sendiri pula mamat ni.
"Nak pergi mana?" Alan turut sama bangun.
"Balik. Saya tak ada masa nak habiskan duit untuk duduk kat sini."
YOU ARE READING
DIA TROUBLE MAKER - NURUL AIN SYUHADA
RomanceSelepas pemergian kedua orang abang kembarnya, Nur Aina yang lebih dikenali Nunu mula dipersiakan kedua-dua orang tua apabila mereka lebih memilih kerja daripada dirinya sendiri untuk mengubat luka perit kehilangan anak kembar itu. Tertekan dengan p...