Draco:
Jag vet inte vad jag ska säga om det som hände igår. I ena sekunden var hon ledsen, sedan glad och sedan så kysstes vi. Jag tror att vi var ensamma. Inte för att det skulle spela roll. Jag gillar henne. Hon är söt. Men något är inte rätt. Det är klart att hon fortfarande inte mår helt bra men det är något med mig. Jag gillar henne men är jag verkligen sådär... Kär?Jag tänker medans jag skriver ner den sista biten av läxorna till imorgon. Men resten av dagen ska jag inte tänka. Bara göra. Jag ska till Hogsmeade. Jag ska köpa böcker. Det är huvudmålet. Jag är trött på böckerna som jag har och det finns flera i bokhandeln än i Hogwarts bibliotek.
Jag har börjat gilla böcker under senaste tiden. När jag är ensam och Granger bara läser. Då läser jag. Även om jag spelar qudditch så behöver man annat att göra. Det blev böcker. Läsning, vad tråkig jag har blivit.
Jag har varken hört av mig till mamma eller pappa. Varför skulle jag ens bry mig om min pappa? Ärligt talat så skulle jag vilja träffa mamma men jag har inte lust. Jag önskar att Etanya eller åtminstone Hermione kunde följa med, men de ska tydligen träffa Potter och Weasley.
Det är fortfarande morgon och Hermione har redan gått ner till frukosten så jag klär på mig och springer ner. Jag har nu börjat sitta vid gryffindorbordet. Men idag har jag inte lust och sätter mig vid det vanliga slytherinbordet. Men det blir inte som jag tänkt mig och jag hade nästan glömt att jag inte har några vänner där.
Tjejerna från femte årskursen viskar och tittar intresserat på mig och jag suckar. Varför i hela friden satte jag mig här? Jag har förändrats märker jag. Ganska rejält. jag umgås med smutsskallar. Känns hemskt att säga så... Pappa hade dödat mig. Kanske är det därför jag inte vill träffa honom.
Plötsligt kommer någon och sätter händerna för mina ögon.
"Hermione?" frågar jag. Inget svar.
"Tani, sluta!" utbrister jag när jag tänker efter. Jag känner igen kylan från hennes händer, hon är alltid lika kall. Hon slår sig ner bredvid mig och ler. Jag kysser henne på kinden.Jag bryr mig inte om någon ser. Hermione får tro vad hon vill, vi är vänner. Så jag kysser henne på kinden och hon rodnar. Varför är jag så himla rädd? Blev det såhär efter kriget? Jag brukade ju regera skolan med Pansy.
Så förstör jag hela stunden. Jag tappar till och med aptiten. Nu kommer Etanya tro att jag blir äcklad av henne. Måste jag vara en sån här person?
"Draco, är du klar?" viskar hon tyst.
"Mm..." svarar jag halvsurt.Jag låter okontrollerat otrevlig.
"Draco, hur mår du?" frågar Tani när vi kommit ut ur stora salen.
"Nä inget..." blir mitt svar. Hon nickar tyst. Jag förstår att hon inte har något att säga. Inget att säga till om.Jag bestämmer. Jag måste erkänna att jag gillar det. Men jag känner mig elak. Även om jag alltid hatat Potter så hatar jag inte Snape... Ehh... Etanya menar jag.
Var det inte jag som skulle göra och inte tänka? Herregud, det gick ju bra.
"Jag måste leta upp Hermione, vi ska träffa Harry och Ron" mumlar hon och går.Jag står lutad mot väggen ett tag innan jag får fart i benen och hämtar mina saker och börjar gå till Hogsmeade. Det är en kort väg och jag kommer snabbt dit. Jag kollar runt i de olika affärerna och stannar upp framför bokhandeln.
Jag går in och plockar på mig ett flertal böcker. Jag betalar och det blir inte dyrt trots mängden. Jag har inte gjort mycket men det börjar ändå bli sent. Jag går in på Tre kvastar och sätter mig vid ett bord. Jag beställer en honungsöl när en servitris kommer till mitt bord. Hon ler stort mot mig. Jag suckar tyst och skyndar ut när jag är klar.
YOU ARE READING
Om Det Vore Annorlunda - Harry Potter
FanfictionVad hade hänt om vi visste vad som hände när Hermione åkte tillbaka till Hogwarts efter striden? Och vad hade hänt om Severus Snape haft en dotter i samma berättelse? Det vilar hemligheter överallt när de två flickorna, tillsammans med Draco Malfoy...