La ilahe illallah kelimesinin anlamı, "Allah'tan başka hiçbir (hak) ilah, ibadet edilmeye lâyık kimse yoktur" demektir. Bu, bu kelimenin birebir Türkçe çevirisidir.Lâ ilahe illallah kelimesinin manalarını tam olarak anlayabilmemiz için Kur'an ve Sünnet'e başvurmamız gerekmektedir.
Lâ ilâhe illallah kelimesi şu anlamlara gelmektedir:• Allah'tan başka yaratıcı yoktur.
• Allah'tan başka kanun koyucu yoktur.
• Allah'tan başka mâlik (sahip) yoktur.
• Allah'tan başka rızık veren yoktur.
• Allah'tan başka fayda ve zarar veren yoktur.
• Allah'tan başka dirilten ve öldüren yoktur.
• Allah'tan başka duâlara karşılık veren yoktur.
• Allah'tan başka tevekkül edilecek yoktur.
• Allah'tan başka korkulmaya layık kimse yoktur.
Bu anlamlara delil olarak bir çok Kur'an ayeti vardır. Her bir anlamın delilini tek tek kısaca inceleyelim:
1. Allah'tan Başka Yaratıcı Yoktur
"Allah'tan başka bir yaratıcı mı vardır?!"
(Fâtır, 3)"O Allah herşeyin yaratıcısıdır. O halde O'na kulluk edin."
(En'am, 102)"De ki: Herşeyi yaratan Allah'tır. O birdir ve Kahhar'dır."
(Ra'd, 16)"...Bunlar Allah'ın yarattıklarıdır. Haydi gösterin bana, O'ndan başkası ne yaratmış?"
(Lukman, 11)2. Allah'tan Başka Kanun Koyucu Yoktur
Yaratmak sadece Allah'a ait olduğu gibi, yarattıklarını yönetmek, onlara kanun ve kurallar koymak da sadece Allah'ın hakkıdır:
"Hâkimiyet / Egemenlik ancak Allah'ındır."
(En'am, 57)"Dikkat edin! Yaratmak da (yarattıklarına) emredip hükmetmek de sadece Allah'a aittir."
(A'raf, 54)"Hüküm (Egemenlik / Hakimiyet) yalnızca Allah'a aittir. O kendisinden başka hiçbir şeye ibadet etmemenizi emretmiştir."
(Yusuf, 40)"O, egemenliğine / hükmüne hiç kimseyi ortak kabul etmez."
(Kehf, 26)"Yoksa onların, Allah'ın izin vermediği şeyleri dinde kendilerine kanun yapan ortakları mı vardır?"
(Şûrâ, 21)Bu ayet bizlere şunları anlatmaktadır:
1- Allah'ın izin vermediği şeyleri yasa / kanun yapmak, Allah'a ortak olmak iddiası ile eş anlamlıdır.
2- Allah'ın izin vermediği şeyleri kanun yapma yetkisine sahip oldukları kabul edilenler, Allah'a ortak koşulmaktadır.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Tevhid Dersi Notları
Non-FictionLa ilahe illallah'ı öğrenmek Allah'ın hepimize farz kıldığı ilk şeydir.