בסיליסק (מהמילה היוונית basiliskos - מלך קטן) הוא מלך הזוחלים המיתולוגי, שלו מיוחסת היכולת להרוג בעזרת מבט בלבד. דמות הבסיליסק העסיקה יוצרים רבים לאורך השנים, ומתקופה לתקופה היא גם התפתחה.
פליניוס הזקן תיאר אותו בספרו "תולדות הטבע" (Naturalis Historia) כנחש קטן וארסי מאוד, המותיר מאחורי שובל של ארס ממית, ושמבטו מסוכן באותה מידה. הוא נקרא בסיליסק משום שעל ראשו ישנו סימן לבן בצורת כתר. לפי המיתולוגיה, הבסיליסק בוקע מתוך ביצת תרנגולת שבזמן הטלתה התקיימו מספר תנאים, אחד מהם הוא דגירתו של נחש על הביצה. עוד המיתולוגיה מספרת שרק קריאת התרנגול מסוגלת להמית את החיה, אך ניתן להתגונן מפניה באמצעות משחה משיח הפיגם. בסיפורי ימי הביניים מופיע הבסיליסק כבן כלאיים - חצי נחש וחצי תרנגול (גרסה זו, התרנגול שמגעו גורם התאבנות, קרויה לעיתים קוקאטריס והיא מופיעה גם במיתולוגיה היהודית). סיפור זה כנראה נוצר מתיאורו הקדום של הבסיליסק. בסיפורים מאוחרים יותר הבסיליסק מופיע כיצור קטלני עוד יותר. ממדיו ענקיים, הוא מסוגל לנשוף אש ואף להרוג בעזרת קולו.
בשנים האחרונות הבסיליסק מופיע בספרים, סרטים ומשחקים. ישנה מפלצת בדמותו של הבסיליסק במשחקי תפקידים כגון "מבוכים ודרקונים", בספרה של ג'יי קיי רולינג "הארי פוטר וחדר הסודות" ובסדרת הטלוויזיה "באפי ציידת הערפדים". גם במשחק המלחמה לפלייסטיישןהנייד "God of War" מופיעה דמותו של הבסיליסק. בגרסאות אלה מבטו של הבסיליסק בדרך כלל מאבן את הקורבן (הופך אותו למעין פסל עשוי אבן) אך יצירת קשר עין ישיר בין הקורבן לנחש גורם למותו של הקורבן. את ההתאבנות אפשר להפוך באמצעות הקסמים והשיקויים המתאימים.
YOU ARE READING
All about Greek mythology - - - הכל על מיתולוגיה יוונית
Randomהכל על המיתולוגית היוונית אלים, טיטנים, גיבורים וכו קריאה נעימה ☠