Aku: "You tak marah kan I jaga Fayyad?"
Naufal: "Tak pun. I tau niat you baik. I trust you not to break my heart. You. Is it okay if I masuk meminang you next week? You free?"
Aku: "I okay je. Tapi I kena discuss dengan parents I dulu. I'll let you know okay?"
Naufal: "I love you baby."
Aku: "I love you too."
Naufal elus ibu jarinya pada tangan aku. Aku senyum dan aku cubit pipi Naufal.
Naufal: "Eee sakitlah. I mana nakal pun. Kenapa you cubit I ni?"
Aku: "Sebab I geram tengok you."
Aku jelirkan lidah pada Naufal.
Naufal: "Okay, I gotta go now. Nanti kita jumpa lagi okay? Kirim salam Fayyad."
Aku hantar Naufal ke keretanya dan melambaikan tangan. Rasa sayu dalam hati. Aku ingatkan diri sendiri untuk memberitahu mama dengan abah berkenaan hal masuk meminang. Fayyad sedang termenung merenung kakinya waktu aku masuk semula dalam wad.
Aku: "You okay? Insya Allah, you'll be able to walk again. You have to diligently attend the physio to get better. I'll accompany you until everything is good again okay?"
Fayyad: "Buat apa you nak teman I? Kita bukan ada apa-apa pun."
Aku: "Yes, I agree tapi I as someone yang kenal you, I have to be there for you. I'm not someone who's only there during happy times."
Fayyad: "You should use your effort and time on Naufal, not me."
Aku: "Don't worry about us. You do you. You nak tidur tak?"
Fayyad: "Leave me."
Aku terkesima sebentar. Aku mengambil masa seminit untuk digest semuanya. Fayyad nampak sedih. Aku keluar tinggalkan Fayyad. Aku call Ikhwan ketika memandu pulang.
Aku: "Hai Ikhwan. I just nak bagitau I balik ni. Fayyad suruh tinggalkan dia. I think he need some time alone. I'll visit him after 3 days if dia dah okay by that time."
Ikhwan: "Oh ye ke, okay takpe thanks Irin. I'll visit him later today to see how he's doing. Thanks again.
Aku call mama lepas aku call Ikhwan.
Aku: "Hello ma. Ada benda penting nak discuss ni. Abah ada sekali tak? Kalau ada, bukak la loudspeaker."
Mama: "Ada ni ha. Kejap. Ok apa dia tu?"
Aku: "Macam ni, Naufal tanya kalau minggu depan dia nak masuk meminang okay ke?"
Mama & Abah: "Okay aje."
Aku: "Aik semudah tu?"
Mama: "Yelah kan Irin dah kenal lama dengan Naufal kan. Tak elok kawan lama-lama tanpa ikatan. Benda baik nak buat apa lengahkan. Suruh dia datang aje bila-bila."
Aku: "Hahaha amboi. Okay ma, abah. Irin tengah drive ni. Nanti Irin call lagi. Assalamualaikum."
Mama & Abah: "Waalaikumsalam."
Aku hembus nafas panjang. So... Aku dengan Naufal? Betul ke ni? I am being true to myself kan? Aku text Naufal mengenai jawapan mama dengan abah. Naufal excited dan menetapkan akan datang pada hari Sabtu depan.
...
3 hari kemudian.
Aku sampai hospital pukul 8.00 pagi. Sengaja aku datang pagi. Aku mengetuk pintu sebelum masuk. Fayyad tengah tidur lagi. Aku bawa kuih karipap yang aku buat sendiri. Fayyad terjaga sewaktu aku baru hendak melabuhkan punggung di sofa. Aku melambai kecil ke arahnya. Fayyad menutup matanya kembali namun membuka kembali matanya selepas beberapa saat.
Fayyad: "You buat apa dekat sini?"
Aku: "Err jaga you?"
Fayyad: "Bukan haritu I suruh you pergi ke? You tak terasa ke I halau you?"
Aku: "I faham apa you rasa. Makanlah, I ada bawak karipap untuk you. Oh jap, I dekatkan."
Aku menolak meja supaya Fayyad mampu capai. Fayyad makan dengan senyap.
Fayyad: "I minta maaf pasal haritu."
Aku: "Eh takde apalah. I totally understand, don't worry. Esok your first day physio kan? I teman you okay?"
Fayyad: "Takpe ke? Tak susahkan you ke?"
Aku: "Tak pun. I volunteer dengan rela hati. I kan bukan ada kerja pun right now. Don't worry about me okay."
Fayyad: "Okay then, if you say so."
Fayyad makan karipap dengan gembira. Habis semua dia makan.
Aku: "Eh makan semua ke? I tak makan lagi pun tau."
Fayyad: "Hah? Seriuslah. Sorry, I ingatkan you memang bawak untuk I."
Wajah Fayyad jelas nampak serba salah. Dia kuis-kuis sisa kulit karipap yang tinggal.
Aku: "Takdelah. I gurau je. I dah makan dah. I yang goreng kan, sambil goreng sambil masuk mulut hahaha."
Fayyad: "You yang goreng? Goreng jelah?"
Aku: "Eh I la buat. Taulah kelim karipap tu pakai acuan tapi tu I yang buat. I yang uli tepung, I yang buat inti dia k semualah serba serbi I yang buat."
Fayyad: "Oh.. patut lah tak rasa macam dekat kedai."
Aku: "You... you kena kuat tau? I know you sedih. Tapi you kuatkan hati you. You kena semangat untuk baikkan diri you. I always doakan for your health and happiness. I will be there for you okay."
Fayyad diam.
Fayyad: "I tak faham dengan you."
Aku: "Tak faham apa?"
Fayyad: "Why you insist nak jaga I, teman I semua? Apa you dapat?"
Aku: "Dapat tengok you? Eh? Hahahaha."
Fayyad: "You ada Naufal. You boleh teruskan hidup you macam biasa. Kenapa kena susah susah untuk I? I siapa dalam hidup you? I cuma ex you right?"
Aku: "Yeppp. True. Tapi I am more than glad to be of help. I memang macam ni dah you nak kata apa. I pernah sayangkan you takkanlah sebab dah tak sayang dah terus I tak boleh buat baik dengan you kan?"
Fayyad: "So now dah tak sayang?"
Aku: "Sayang je. But not in that way. Because it's not the right thing."
Fayyad: "Because you have Naufal?"
Aku: "Yes. I love him and I want to live with him. I can never betray him and see the hurt in his eyes because I know how it feels. I felt it twice and there's no way I want to be the cause of the same pain to someone else."
Fayyad: "Okay I faham. I am not gonna lie and say that I don't need you right now. I need support and love right now as I feel so vulnerable."
Aku: "That's why I'm here. Okay ni I balik tau. Esok I datang balik. I ada hal sikit nak kena balik rumah mama abah. You take care while I'm not here okay."
Fayyad anggukkan kepalanya tanda mengerti. Pandangan mata dia.... sukar dimengertikan. Terharu? Sedih? Aku buang fikiran tentang Fayyad. Aku drive untuk menjalani satu memori yang aku akan ingat seumur hidup aku.