Evelyn
Det känns som att mitt huvud ska explodera. Sakta sätter jag mig upp i sängen och tittar mig omkring. Det tar några sekunder innan jag inser att jag är hos Anderas. Jag lyckas ta mig in till badrummet och blir lite skrämd av det jag möter i spegeln. Jag ser förfärlig ut. Mitt ansikte liknar en blandning av en tvättbjörn, panda, fult troll och någon som antingen har gråtit flera dagar i sträck eller bara rökt på lite. Klockan är halv ett och jag börjar jobba klockan två. Jag påbörjar min transformation till att se någorlunda mänsklig ut igen.
Efter en lång dusch, några alvedon och en bra stund framför spegeln med mitt smink så ser man faktiskt inga fysiska spår utav min hemska natt igår, eller min roliga utekväll. Eftersom att restaurangen ligger inne i stan precis som Anderas lägenhet också gör, blir restiden dit betydligt kortare än om jag hade sovit hemma inatt. Detta är jag väldigt tacksam för eftersom att ett åk med tunnelbanan och sen en kort promenad i solen ändå är helt okej.
Även fast jag har raderat de fysiska bevisen från går-kvällen så sitter känslan av misslyckande kvar inom mig, lika så klumpen i magen.
*
"Varför är vissa dagar så himla sega?"
Jag tittar på min kollega Wilma, hon är något år yngre än mig och trots att vi inte känner varandra sen innan så har vi genom jobbet lyckats bli riktigt bra vänner.
"Jadu, det är en bra fråga som tyvärr saknar ett svar" svarar jag och skrattar.
"Men det är inte många timmar kvar" säger hon drömmande.
Plötsligt kommer det in två lite äldre damer i restaurangen.
"Pax!" viskar jag och skyndar mig iväg för att möta upp dem.
"Hej och välkomna, hur kan jag stå till tjänst?" säger jag i med min bästa service-röst.
"Nämen hejsan, jo vi har bokat ett bord" svarar den ena damen.
Jag börjar bläddra i vår bokningspärm och slänger ett öga på klockan.
"Ett bord för två i namnet Magdalena?"
"Precis"
"Då är ni välkomna att följa med mig, mitt namn är Evelyn och jag kommer att vara er servitris för kvällen"
Jag leder dem till ett bord och ger dem varsin meny samt tar deras dryckesbeställningar.
"Men okej hur gör vi då med-" är det sista jag hör innan jag lämnar dem.
Ganska direkt hade dem börjat prata med varandra. Vilket ibland kan vara ganska skönt när gäster vandrar in i deras egna lilla bubbla och jag bara kan utföra mitt jobb utan att behöva komma på olika samtalsämnen att diskutera under tiden jag antingen tar beställningar eller delar ut maten.
Jag har precis delat ut förrätten och står och torkar ur några vinglas när Wilma plötsligt kommer skuttandes mot mig.
"Evelyn, jag vet inte vilka det är du har fått servera men om jag var du skulle jag springa dit stup i kvarten för att se om de behöver någonting eller fråga om allt smakar gott!"
"Varför då?" undrar jag och skrattar lite.
"Dem har typ världens intressantaste konversation, jag har hört något om en stor musikal, de söker skådespelare, de sa något om dansare, någon viktig person hade hoppat av i sista sekunden. Listan är lång!"
ESTÁS LEYENDO
En dans på rosor 2
Novela JuvenilEvelyn och Andreas har aldrig haft det bättre i deras förhållande. De lever väldigt olika liv det hindrar dem inte från att älska varandra. Dagen Andreas åker till LA för att börja ett nytt kapitel i sin karriär ändras deras uppfattningar om det per...