2.8 Interseks

173 8 0
                                    

Interseks personen zijn mensen die geboren zijn met een sekse die niet duidelijk mannelijk of vrouwelijk is. Vaak wordt dit gezien als een medische aandoening of een geboortedefect, waardoor mensen met een interseksconditie vaak ongewild operaties krijgen om hun geslacht aan te passen, zodat hun geslacht op een van de twee binaire opties lijkt.

Dit is vaak erg schadelijk voor de emotionele, psychologische en soms fysieke gezondheid van deze personen. Velen voelen zich later ook aangetast, of gemutileerd. Sommigen komen er hierdoor nooit achter, of veel later in hun leven. Ook kan het gebeuren dat de geslachtsorganen naar het verkeerde geslacht worden aangepast waardoor de individu daar genderdysforie van kan krijgen. Deze operaties zijn meestal volstrekt onnoodzakelijk, maar veel ouders worden door dokters overgehaald om het toch te doen, omdat dokters vaak zeggen dat het een gezondheidsrisico is om het niet te opereren. Dit blijkt vaak onzin te zijn.

Er zijn veel voorbeelden te noemen van intersekscondities. Sommigen hebben "onduidelijke" genitaliën, anderen hebben ambigue interne geslachtsorganen of zelfs alleen afwijkende chromosomen. Zo zijn er gevallen bekend van mensen die pas veel later in hun leven erachter kwamen dat zij geboren zijn met bijvoorbeeld XXY-chromosomen, in plaats van XX of XY.

1 op de 200 mensen is interseks, 0,5% dus. Dit is hetzelfde percentage als het percentage natuurlijke roodharigen, dus er zijn zeker meer interseks mensen dan je denkt. De kans dat je er een tegenkomt in je leven, is dan ook groter dan je zou denken.

LGBTQIPA+ Voor BeginnersWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu