3.2 Homoseksualiteit

235 13 0
                                    


Homoseksualiteit is de seksuele aantrekking naar hetzelfde geslacht (traditioneel).

Homoseksualiteit is na heteroseksualiteit de meest bekende seksuele identiteit. De meeste mensen weten wel wat het is, en veel mensen denken ook dat het, na heteroseksualiteit, de meest voorkomende identiteit is. Dit blijkt echter incorrect, er is ooit onderzoek naar gedaan en er kwam uit dat in de lhbt-community 40% biseksueel is, tegen ongeveer 20% homoseksueel.

In het engels wordt voor "homo", wat wij in het Nederlands veel zeggen, "gay" gebruikt.

Gay wordt vaak ook gebruikt door mensen die niet perse homoseksueel zijn, maar wel op hetzelfde geslacht vallen (die dus biseksueel, panseksueel, etc. zijn). Ook wordt het soms gebruikt door mensen die niet man of vrouw zijn (zie non-binary), omdat ze op een geslacht, of op meerdere geslachten, vallen die lijken op dat van de persoon zelf. Soms gebruikt men het om een genitale preferentie (om het ongenuanceerd te zeggen: of je het liever met een penis of een vagina doet) aan te geven, dus iemand met een penis valt op mensen met penissen = gay. (disclaimer: dit is zeker niet het geval voor iedereen! Een transvrouw met een penis die op mannen (met penissen) valt zal zichzelf niet zo snel homoseksueel noemen).

LGBTQIPA+ Voor BeginnersWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu