3.9 romanticiteit vs seksualiteit

90 5 0
                                    

In dit hoofdstuk zal ik geen bepaald label definieren, maar wil ik het verschil tussen romantiek en seksualiteit aanstippen.

Romantische aantrekking: een persoon voelt zich aangetrokken tot een ander persoon op een manier dat deze persoon daar (door de samenleving of door de persoon geassocieerde) romantische handelingen mee wil verrichten, zoals zoenen, daten, trouwen, knuffelen, et cetera.

Seksuele aantrekking: een persoon voelt zich aangetrokken tot een ander persoon op een manier dat iemand hier (door de samenleving of door de persoon geassocieerde) seksuele handelingen mee wil verrichten, zoals seks, tongen, wrijven over elkaar, et cetera.

Het verschil is met name belangrijk omdat vaak er de misvatting bestaat dat aseksuele mensen niet in een romantische relatie kunnen zijn, of geen romantische gevoelens voor mensen kunnen hebben. Hetzelfde geldt voor seksuele aantrekking en aromantische personen. Ook kan het voor allo- of zedseksuele (allebei woorden voor niet-aseksuele mensen) mensen uitmaken, omdat sommige mensen bepaalde voorkeuren hebben die verschillen met de soort aantrekking. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om biseksueel te zijn, en homoromantisch (romantische aantrekking naar hetzelfde of soortgelijke gender(s)).

LGBTQIPA+ Voor BeginnersWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu