4# F×M (Cinsler)

208 13 0
                                    

F => feminin (dişil)

M=> masculin (eril)

Açık konuşmak gerekirse, kendileri İspanyolcanın en boktan ve kapsamlı konularından biridir. Ama dediğimi yaparsanız şaşırma olasılığınız azalır.

Öncelikle cümlenin öğelerini bilmelisiniz. Çünkü ben burada dil anlatırken cümlenin öğelerinden neyi nasıl çevireceğimi anlatıyorum.

Ve bu konu da uzuuun uzun ele alacağım konu, isim ve sıfat tabi (yani noun). Türkçede böyle bir şey yok bu yüzden başlarda baya bir zorlanacaksınız ama her kelimeyi istisnasız her zaman article dediğimiz EL ve LA belirteçleriyle öğrenmeniz yeter. Ki zaten o kadar sık kullanacaksınız ki, bir süre sonra kendiliğinden aklınızda kalacak.

İspanyolcada isimler eril ve dişil diye iki gruba ayrılır. Cümle içinde kullanılırken de buna çok dikkat edilir. Yani nasıl ki abim güzel bir kız diyemeyiz, eril dişil ayrımı da öyle önemlidir.

Ne yazık ki kelimenin eril mi dişil mi olduğunu her zaman anlayamayabiliriz. Sadece bazı belli başlı şeyler var ama bunların içinde de istisna çok. O yüzden siz en iyisi her kelimeyi kontrol edin. SpanishDict bunun için şimdiye kadarkilerin en açıklayıcı olanı, örnekleri de güzel ama dediğim gibi çeviri dili İngilizce. Google translate de bir yere kadar işinize yarar, en azından kelimenin cinsini gösteriyor.

Eril kelime son ekleri: -o, -or, -ema, -ista, -e, diğer çentikli harfler, d-z dışındaki sessiz harfler

Dişil kelime son ekleri: -a, -ión, -ad, -ed, -ud, d-z

not: Bu maddelerde istisnalar tabi ki var ama biraz uzun bir liste. Sonraki bölümde istisnaları da paylaşacağım. Onların anlamlarını bulup yavaş yavaş ezberlemeniz iyi olur. Günde 5 kelime ezberlemenizi istiyorum. çok büyük bir sayı deği. Ama her gün 5 kelime demek; haftada 35, ayda 150, yılda 1825 kelime eder. Bu size fazlasıyla yeter. Bir oturuşta 100 kelime beklemiyorum hiçbirinizden yapamazsınız da. Kalıcı olmaz yani. Azar azar ama kalıcı bir şekilde, her şeyiyle öğrenin.

İsimler ve sıfatlar her zaman sayı ve cinsiyet bakımından uyumlu olmak zorundadır.

Örnek; médico = doktor

Yo soy un médico (m)

Yo soy una médica (f)

*

Tu eres un médico

Tu eres una médica

*

El es un médico (m)

Ella es una médica (f)

*

Usted es un médico

Usted es una médica

*

Nosotros somos médicos

Nosotras somos médicas

*

Vosotros sois médicos

Vosotras somos médicas

*

Ellos son médicos

Ellas son médicas

*

Ustedes son médicos

Ustedes son médicas

***

Gördüğünüz üzere her cümlede her sıfat ve isim öznenin sayısı ve cinsiyetiyle uyumlu olmak zorunda. Şimdi birkaç kelime yazacağım şuraya. Not alırken siz de hepsini article'larıyla yazın. Sadece benim notlarımı değil, kendi notlarınızı da. Ve mümkünse La için farklı, El için farklı bir renk kullanın. Ben her cinsi farklı kalemlerle farklı sayfalara yazıyorum. Böylece bir kelimenin cinsi aklınıza gelmediğinde onunla aynı renkte ya da aynı sayfadaki başka bir kelimeyle bağdaştırırsınız, kolay olur. İlerleyen bölümlerde cümle örnekleri de vereceğim. Şimdilik adios!

İSPANYOLCA DERSİ!Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin