3# Ser & Estar

304 12 0
                                    

Qué - ne

Dónde - nerede

Cuándo - ne zaman

Cómo - nasıl

Quién - kim

---_-_-_-_-_-_-_---

İki çeşit cümle vardır.

~> isim cümlesi

~> fiil cümlesi

Fiil cümlesi -mak, -mek ile biten kelimelerin yüklem olduğu cümlelerdir.

Örnek

=> Ben öğreniyorum.

Öğrenmek bir fiildir. Yani bu bir fiil cümlesidir.

=> Ben öğrenciyim.

Öğrenci bir isimdir (öğrencimek diye bir şey yok.) Yani bu isim cümlesidir.

İsim cümleleri, İspanyolcada ser ve estar (olmak) ile anlatılır. (İngilizcedeki to be gibi yani. Ya da Fransızcadaki être gibi.)

Ama İspanyolcada iki farklı fiil vardır ve bunların durumlara göre farklı kullanım alanları vardır.

SER

Yo soy...........ben

Tu eres........sen

El es...........o (erkek)

Ella es........o (kadın)

Usted es.....siz (resmi, tekil)

Nosotros/ras somos....biz

Vosotros/ras sois..........siz (normal, çoğul siz. Resmi değil.)

Ellos son.........onlar (erkekler topluluğu. İki erkek varsa, ellos. Üç yüz erkek varsa, ellos. Üç yüz kadın, bir erkek varsa, ellos.)

Ellas son..........onlar (kadın. En az iki kadından oluşan topluluk. Tek bçr erkek dahil olduğu anda, ellos.)

Ustedes son.....siz (çoğul, resmi)

Not: fark ettiyseniz iki grubu vurguladım. Bunların bütün fiil çekimleri aynı. Yani aslında sadece ben, sen, o, biz, siz, onlar ezberlenmeli.

Kullanıldığı yerler;

Değişmez gerçekler ve olgular.

=> Madrid es la capital de España.
(Madrid, İspanya'nın başkentidir.)

=> Maria es alta.
(Maria uzundur.)

Bunlar değişmez olgulardır. Doğa olayları, bir insanın ya da bir yerin veya şeyin değişmeyen bütün özellikleri ser ile anlatılır. Mesela iklimi, doğası, güzel olup olmadığı, seviyesi, karakteri vb.

ESTAR

Yo estoy

Tu estás

El/ella/usted está

Nosotros/ras* estamos

Vosotros/ras* estáis

Ellos/ellas/ustedes estan

*Estar, geçici durumları anlatmak için kullanılır.

-Comó estás? (Nasılsın?)
-Estoy bien. (İyiyim.)

Bu geçici bir durumdur. Yarın iyi olmayabilirim. (Bu da çok wattpadvari oldu:)

*ister kalıcı, ister geçici bir durum olsun, yer ve konum bildirirken her zaman ESTAR kullanılır.

Estoy en Turkía. (Türkiye'deyim.)

Soy de Turkía. (Türkiye'liyim.)

Bu çok mantıklı bir cümle olmadı ama farkı görmeniz için bu örneği verdim.

===> İSPANYOLCA DA TÜRKÇE GİBİ GİZLİ ÖZNE ÖZELLİĞİNİ KULLANIR.

Yani;

"Yo soy de Turkía." yerine "Soy de Turkía." denebilir. Ama bu bir kural değildir. İki hali de kullanılır. Sıklık ve kullanım alanları (vurgu vb. Türçedekiyle aynıdır.)

*= aynı şekilde 2 erkek nosotros/vosotros. 300 erkek nosotros/vosotros; 300 kadın+1erkek=nosotros/vosotros.

(Bunu sadece vurgulamak için 300 ile anlattım. 4,3,5,20193738,300... iki ve ikiden fazla her topluluk için geçerli olan bir kural bu.

Ser ve Estar için diyeceklerim şimdilik bu kadar. Şimdi şuraya birkaç sıfat yazacağım, siz hangisinin ser, hangisinin estar ile yazılacağını yorumla gösterin, sonraki bölümde cevapları vereceğim.

Eril +> male

Dişil ÷> Female

Seguro
=emin
Segura

En Londres = Londra'da

De Londres = Londralı

Niño = çocuk

Niña =kız

Rey =kral

Reina =kraliçe

Soltero
=bekar
Soltera

Medico
=doktor
Medica

En Madrid

Madrileño = Madridli

Colombiana = Kolombiyalı

Importante = önemli

Grande = büyük

Aquí =burada

Allí = şurada

Pequeño
=küçük
Pequeña

Not// yukarıda anlattıklarımdan yola çıkarak cümleler yazın. Bakalım kim olması gereken değişikliklerin ne olduğunu bulabilecek. İpucu da vereyim; sıfatlar sayılara ve cinsiyetlere uyum sağlamak zorundadır.

İSPANYOLCA DERSİ!Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin