El Presente (geniş zaman)

159 4 0
                                    


Merhaba arkadaşlar. Bölüm atamadım, kusura bakmayın. Son birkaç haftada 3 cenazemiz oldu, haliyle yazamadım.

Bu günkü konunuz, geniş zaman. Kullanım alanı kendi gibi geniş bir zaman kipi. İspanyolcada ne yazık ki irregular dediğimiz düzensiz fiiller çok fazla var ama her kelimeyi çekimleriyle öğrenirseniz, bu sizin için sorun olmaz. Çekimleri kontrol etmek için 'spanish conjugation' yazarsanız güzel bir konjügatör bulursunuz. Ben dediğim gibi SpanishDict Conjugator kullanıyorum. Dili İngilizce ama çekimleri güzelce ayırmış, onunla kontrol edebilirsiniz. Ya da kelimeyi yazıp örneğin hablar conjugation yazıp da bulabilirsiniz.

Ve son olarak, İspanyolcada kipler yani "tense" Türkçedeki gibi değil, çok çok daha fazla ve farklı isimleri var. O yüzden size tavsiyem her kipi kendi adıyla öğrenmeniz.

İspanyolcada 3 fiil tipi var. -ar, -er ve -ir ile biten fiiller. Bunların da farklı fiil çekimleri var. En çok karşınıza çıkacak fiil tipi -ar ile biten fiillerdir. Ben fiil çekimlerini anlatırken 3 fiil kullanacağım her zaman.

Hablar (konuşmak)

Tener (sahip olmak)

(ama bu seferlik comer ~yemek~ çünkü tener irregular bir fiil.)

Vivir (yaşamak)

-ar fiil çekimi

Arkadaşlar çekime başlamadan önce, fiilin stem yani "kök" halinde olması gerek. Nasıl ki biz konuşmakıyorum diyemeyiz de -mak gider, -ar da aynı şekilde düşer. Ve -ar, -er, -ir düşünce fiil stem adı verilen hale gelir.

Hablar'ın stem'i habl-dır.

Yo -o

-as

Él/Ella/Usted -a

Nosotros/as -amos

Vosotros/as -áis

Ellos/Ellas/Ustedes -an

Yani;

Hablo

Hablas

Habla

Hablamos

Habláis

Hablan

-er ve -ir çoğunlukla birbirine benzer. Bazı fiil çekimlerinde aynı kategoriye girerler.

İlk önce -er, sonra -ir çekimini yazacağım. Sadece farklı olanları belirteceğim. Yani mesela yo -o alıyor ikisinde de, özellikle belirtmeme gerek yok.

Yo -o

-es

El -e

Nosotros -emos ~ -imos

Vosotros -éis ~ -ís

Ellos -en

(Arkadaşlar uzun uzun yazmamak için böyle yazacağım ama siz esas tablonun ilki gibi olduğunu bilin)

Nosotros ve Vosotros özneleri birçok konuda diğer öznelerden ayrılır. Ne demek istediğimi sonra anlayacaksınız.

Sonraki bölümde Irregular formları inceleyeceğiz. Şimdi yazacaktım aslında ama hiç vaktim yok. Araya çok zaman girmesin diye yazdım bu bölümü de.

Ödev isterseniz, internetten "en çok kullanılan 100 İspanyolca fiil"i bulup onların çekimlerini yapabilirsiniz. Anlamadığınız kısım varsa, vaktim oldukça cevaplamaya çalışacağım.

Başarılar.

İSPANYOLCA DERSİ!Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin