"Assalamualaikum mummy, Fina dah balik." masam mencuka muka Fina apabila terpaksa balik ke rumah mummynya atas belas kasihan pada mummy yang bersusah payah melahirkan dan membesarkannya , takkan benda kecil ni pun aku tak boleh usahakan? apa pun terjadi, aku mesti tempuhi untuk gembirakan hati mummy, aku bertekad, dan itu janjiku. In Sya . allah.
"Anak mummy dah balik" mummy aku mengesat air matanya. Ya Allah, ampunilah hamba mu ini kerana telah membuat ibuku sendiri menitiskan air matanya kerana ku.
"mummy jangan nangis. Fina sedia kahwin dengan zik kerana mummy okey. love you" aku cuba memujuk mummy ku.
"thanks sayang" aku meleraikan pautan mummy dan ke bilik. di situ aku memberi ruang untuk air mata aku mengalir.
aku berhak menentukan hidup aku. tapi, aku kene jaga hati mummy aku. arh serabutnya !!.
"mummy, petang ni ke Fina kahwin? pukul berapa?"
"lagi 2 jam, sayang pergi bersiap. mandi semua, baju pengantin kat atas katil juru solek yang mak bayar pun dah nak smpai.
"okey" sepatah Fina keluar kan dan segera ke biliknya.
usai Fina mandi dan pakai baju pengantin, juru solek masuk. haha. tawa Fina tercetus apabila melihat muka masam mina. oh, mina rupanya, ingatkan jurusolek.
"Hahahahah!!"
"kau ni kenapa mengilai macam cik ponti ni?" mi na seperti tak berpuas hati melihat baju pengantin yang terletak elok pada Tubuh Fina.
"kau ni kenapa muka macam mencuka ni? lol and wait, kau datang malaysia semata mata nak dtg majlis kahwin aku? " Fina pelik mina asyik tenung pakaian pengantinnya itu.
"nk tahu kenapa? First, kau langsung tak cerita kat aku yang kau nak kahwin . ini pun mak kau yang jemput aku. aish! kedua. aku pun nak pakai baju pengantin macam kau. cantik je and, mak kau yang bayar tiket pergi balik sebab tu aku datanh." Muka masam mina kembali di wajahnya. haih mina ni..
"first, sorrylah, aku cadang nak cerita kat kau. tapi, aku tak nak cerita sebab nanti aku takut satu kampus tahu. and second. gatalnya kau! aku kahwin pun kene paksa hokey? paksa. terseksa" aku mengelap air mata aku yang mengalir di pipiku.
"Fina, tak mo nangis nangis. kau ada aku kan? kalau ada masalah, bagi tahu aku. btw, kau nak tahu satu news? arman dah tahu kau nak kahwin. and .. " Mi Na menggantung ayatnya. aish! saje nak buat aku berteka teki lah tu.
"and ape sayang?" Aku menyoal. kalau aku tak balas, aku takkan tahu punya.
"asykhin,aisha, farhanah,aryuni,bashirah kenal dorang? ingat lagi?" Mi Na pikir aku tak ingat? "Ofc lah ingat! gila kau tak ingat? geng gila remaja tu. kalau aku tak ingat, maksudnya tu bukan aku. seriously" aku membalas sedikit exited.
"aku dapat contact dorang. aku bagitahu tentang majlis kau. dorang agak teruja. KAhKahKah" Mi Na cerita sedikit teruja. and what?!
"Apasal kau bagitahu? aish! btw, wey.. aku takut lah .. aku tak tahu macam mana aku nak berdepan dengan zik, my ex bestfriend kat kampus kita.. "
"are you means zikri, your future husband?" Mina mempamerkan riak wajah terkejut.
"yes, banyak lagi yang kau tak tahu"
aku memasamkan muka.
"story meh" dia duduk di birai katil bersamaku.
"zik, syur is my bestfriend sejak kau pindah actually. and, mak aku nak kawinkan aku dengan dia time umur aku 19. and aku mintak tangguh 5 tahun, harini genap lima tahun yg aku mintak tangguh. syur and zik adalah kekasih. aku dah hancurkan hubungan dorang. syur nak balas dendam kat aku.. aku tak tahu ap..ap..apa n..nak .. b.. buat " Fina menangis teresak esak di bahu kawannya itu. benar kata orang, kawan lama tempat kita mengadu kan? .
"kau strong je..aku ada" Mina memujukku. Ya Allah, panjangkanlah jodoh kami berdua untuk kekal berkawan sampai bila bila, dan elakkanlah salah faham yang bokeh memutuskan persahabatan kami.
"dah dah, kau lap air mata, tu ha, Puan angeline dah sampai nak sokekkan kau. bila hari aku dah sampai, aku nak kau yang solekkan aku tau? " Mina menambah dengan mengedip matanya padaku. kawanku benar benar gila.
"yelah makcik" aku ketawa terkekek kekek dan duduk di atas meja solek ku.
"Kurang hasam. aku muda muda ni dipanggil makcik? btw, cantik bilik kau ni. beautiful. okeylah kan? pengantin baru. kehkehkeh" Dia membalas kata Fina. auu tajamnya kata kata Mina.
"muka kau muka makcik, and, bilik ni? for your information, pengantin baru or tak sama je. katil and bilik ni aku hias untuk cukupkan syarat je okey?" Fina mendengus menahan merajuk.
"alolo, kau merajuk ke? suami kau hensem, aku tahu dia akan buat kau jatuh cinta dekat dia" Mi Na dileku oleh ku
"Ambik kau! dia dah ada awek la dey. aku bukannya cantik. iras iras Miss Amerika je." Aku ketawa.
"ehem, puan,jangnn bergerak. solekan puan nanti comot" puan Angelina berkata pada Fina. tula! gatal lagi nk gelak macam cik ponti!.
"hahahahahahah, aku boleh gelak. kau hado?"Mi Na duduk memegang perutnya. kurang hasam kau kawan
"kou tunggu je macik" dengan oayah lelahnya Fina cuba mengeluarkan sepatah demi sepatah untuk dilontarkan kepada Mina. .
author note: thankse sebab sudi baca. vote and comment! and saya ada tukar watak. watak ziq kepada zik dan zik kepada ziq.
YOU ARE READING
Mr Perfect.
Randomkisah suka dn duka antara 3 sahabat bertarung perasaan yg menyebabkan persahabatan yg dijalinkan lebih 10 tahun itu terputus. Nur Engku nafina adlila laila binti tengku Muhammad Firash yang dipaksa kahwin oleh seorng lelaki yang pernah disukainya. m...