Part 1: Gangguan Malam Pertama

2.6K 72 3
                                    

Ini kisah dari seseorang yang saya kenal, yang pernah dihantui oleh jelmaan pontianak ini. Masa tu 2008.

Beberapa tahun yang lalu, ada ni satu pasangan Om baru menyewa di sebelah rumah kami. Mimang mama saya buat rumah sewa dari dulu lagi untuk pendapatan sampingan kami.

Ngam2 lagi rumah sewa kosong tu di depan rumah kami saja. Tu Om lelaki (Kalang) kerja dia lori angkat gas dan yang tu bini dia (Liah) pembantu rumh. Selain dari dorang lakibini menyewa di sana, ada juga keluarga Om yang lain menyewa.
Taulah kalo Om ni kan talian persaudaraan dorang kuat. Kalo satu bangsa dorang tinggal di perantauan memang dorang rapat dan anggap macam keluarga dorang sendiri.

Dalam satu tahun lebih lakibini kalang sama liah tu menyewa di sana. C liah dia mengandunglah anak pertama dorang tapi masalahnya kandungan c liah ni songsang. ( c liah ni Bini kedua sebenarnya. Bini pertama c kalang di kampung(Indon) suda kena cerai dia bilanglah ada anak juga suda)

OK balik lagi pasal kandungn songsang c liah ni, keluarga Om yang lain tu banyak kali kasi nasihat dorang laki Bini pigi berurut atau pigi saja sna rumah sakit. Mana tau tu nurse bulih tulung adjust tu baby. C Kalang ni mimang terkenal sma sikap peluki tahap gaban dia bha. Tapi kalo main judi sama minum tida pula pandai luki(kedekut). Mula2 dia bwa Bini dia d klinik desa, dorang suruh la pigi rujuk sana Queen (hospital). Sampai di Queen suda buat pemeriksaan.. dia bwa Bini dia lari tida mau membayar. Macam tu la dia buat beberapa kali sampai blacklist nama dorang. Orang sana Queen pun tida mau terima suda.

Mama saya ni pandai2 juga kasi beranak orang.. bidan part time saja. Dia pernah belajar sama bidan dulu2.

Dia tolong urut juga perut c Liah mau kasi pusing tu baby sebab makin lama perut c liah makin besar bha suda. Kami pun rasa kesian juga dorang c Liah ni.

Mama saya harap supaya sempat kepala tu baby pusing pigi bawah sebelum c liah mau beranak.

Mama saya selalu balik kampung pigi tinguk dia punya tanaman bha sna. Nah time dia di kampung c liah ngam2 sakit perut mau beranak sda. Tu malam Laki dia hntr pigi klinik desa tapi dorang tida mau terima sebab bayi dia songsang. Dia terpaksa bawa balik Bini dia hari tu.

C Efin jiran ni Om datang pigi tinguk dorang di rumah, Nasiblah dorang ada kenal2 juga saturang bidan om. Dorang pigi panggil dia datang pigi rumah, sambil tunggu tu bidan sampai. c Liah kena kasi baring d katil. laki dia cerita2 sma c Efin di ruang tamu. Masa tu turun naik saja nafas c Liah tahan sakit. waktu subuh dalam jam 2 pagi lebih bru ni bidan sampai. Jauh bha tu rumah dorang mau limpas sawah padi beberpa ekar sama bukit lagi. Sekali dorang pigi tinguk di bilik, tida bernafas suda c Liah.

Nah, apa lagi time kmi kena kasi tau. Terkejut campur takut jugala sebab 1st time ada perempuan mati beranak di rumah sewa kmi.

Betul2 tu pagi suram saja tu tempat. saudara2 dorang ramai juga datang pigi tinguk. C kalang n Liah ni beragama Islam. Jadi biasa kalo dorang, klu blh mau kubur tu hari juga. Nasib baik juga adaa jumpa satu tempt yang boleh kubur c Liah. Dorg kubur jenazah c liah satu kali sama baby dia yang masih dalam perut.

Tu petang hujan trus turun kuat betul, tu keadaan suasana suda lah suram tambah lagi gelap. Kmi tinguk2 saja dari tingkap rumah kami yang berdepan sama tu rumah sewa tida  berani mau pigi sana. Jarak pun tida jauh dari tu rumah lebih kurang 20 meter ja.

Kalo benda2 halus ni saya sensitif juga. tu Mata kadang pandai lari2 buli nampak tu benda. saya buli rasa sama termasuk dalam mimpi lagi. Lama2 terbiasa juga..tapi kalo nampak yang hodoh betul tu mimang saya guntalou(penakut)  juga.

Keluarga saya mimang tau saya ada tu gift. Kadang2 saya buli mimpi juga benda yang akan berlaku hari seterusnya macam kena hint2 suda dalam mimpi tapi selalu benda yang tida bguslah. Saya harap2 kena mimpi numbur daa..tida pernah pula...

Salah satu contohnya sebelum rumah kami terbakar pada tahun 2004, malam tu saya mimpi jumpa Ina(nenek sy yg sudah meninggal) dia macam cakap sesuatu tapi sedih betul macam tida buli suda ubah benda yang mau kena ambil tu dia bilang.
Kamu sambayang2 la. Dlm tu mimpi sy pun sambahyang sampai nangis2 juga..terikut tu rasa sedih ni.
Pagi tu saya bangun jam 9am gitu, pigi sarapan sama kakak saya ni, saya ceritalah saya punya mimpi. Sebenarnya tida bagus mau cerita mimpi yg tida bagus time makan dia..
Mimang ada perasaan len2 suda masa tu, tida lama tiba2 ada suara orang teriak2 di luar. Sekali nga tinguk ada rumah sewa terbakar. Angin kuat lagi tu time sampai api merebak cepat pigi rumah kami. tida dapat kena kasi selamat. Sangat sedih betul lepas tu kejadian.

Mimpi petanda kedua lagi time tama ( datuk) sy. Saya cerita sikt la pasal Tama saya ni. Dia ada sakit paralyzed. Uncle ( adik mama) saya yang jaga dia di kampung. Time balik kampung selalu kami pigi lawat2 dia. Kasian tinguk dia sakit susah mau pigi tandas  sama makan suda masa tu. Selalu kami bawa kui pebret dia tu panjaram. Dia ada dementia lagi. tida kenal cucu2 dia suda. Dulu time sihat2 selalu dia pigi memburu di tengah2 hutan.. Banyak cerita2 seram @ bunian di hutan yang selalu dia kasi cerita sama kami time budak2. Tinguk dia sakit2 gitu memang sedih.
Saya mimpi pasal Tama la tu hari. Saya balik kampung, Dari jauh turun bukit mau pi rumah nampak suda Ina saya dalam tu mimpi( dia meninggal suda tu time)punyalah saya rindu dia. mimang dalam tu mimpi saya tau dia teda suda. Tapi time dia hidup dia la nenek yang paling kmi sayang walaupun kuat mimbolotok (membebel). Dalam tu mimpi dia pakai baju kebaya biru laut dia..(Besa yg urg2 tua pkai )sama kain sarung, muka dia tida berapa jelas saya nampak..then saya cakaplah..
'Eh Ina bila ko sampai?'
dia bilang.. 'saya mimang di sini bha ni kasi makan c Tama selalu.. sy mau bawa dia jalan sudah ni..sendiri2 saja dia selalu'.
Saya pun cakaplah.. 'yaba Ina..kesian btul c tama tu sengsara dia oleh sakit dia..' trus sa peluk dia sama dia ada kasi nasihat2 juga tapi tida suda saya ingat.. bila saya tebangun saya inform trus family sana page family kami di pesbuk. Tida lama 2 minggu lepas tu.. tama sy meninggal... :(

BERBALIK lagi sama cerita c Liah ni..di rumah time tu tinggal saya sama kakak saya dan anak perempuan dia 4 tahun. Sebab takut dan seram betul tu hari kami tidurlah dalam satu bilik di atas. Rumah kmi jenis rumah kampung ja, ada satu tingkat. di bawah semen dan di atas kayu.

Saya MIMPILAH tu malam.. hujan kuat.. saya nampak di lubang2 tanah kuning yang baru kena kurik tu, saya nampak ada satu perempuan perlahan2 merangkak naik.. dengan pakaian dia baju mengndung yang labuh tapi kotor..rambut dia mengerbang..
Muka dia macam sedih betul..menanggis2 dia teriak2 mau cari anak dia. Tiba2 saya nampak dia macam di luar rumah kami suda mau pigi ambil anak buah saya ni. Saya marah dia berabis smbil sambayang2 Tamaza..Avemaria dalam tu mimpi..

Bila saya terbngun..
tu anjing di luar rumah menangis melolong lolong ni.. keadaan masa tu masih gelap lagi.

Aaaauuuuuuuuuuuu... Auuuuuuuuuuuu..

Bila sya dengar betul2 tu suara lolongan anjing macam terselik suara orang juga.. saya tinguk jam ..baru pukul 3am.. trus dengar di luar ada kereta hon2 lagi bha.. (rumah kmi berdepan jln raya) entah apa benda yang kena hon.

Sumarat( meremang) trus saya rasa. Saya tinguk Kakak sama anak buah saya masih tidur nyenyak lagi.....

Saya dengar makin lama bunyi tu lolongan anjing makin dekat pula.. Macam bergema tu suara.. rasa tiba2 ada bau darah hanyir lagi.. sy apalagi.. ambil bantal tutup muka..walaupun susah mau bernafas.. saya paksa  tidur balik.. last2 tertidu juga..

 last2 tertidu juga

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Perempuan Mati Beranak (Jelmaan Pontianak) [completed]Where stories live. Discover now