'Stiletjes doen! Ze mogen ons niet horen.' Sophie en Liesje slopen langs de voordeur van het kamphuis naar binnen. De leden zaten in de tuin te praten. Ongetwijfeld over wat er net gebeurt was. Liesje en Sophie waren te voet terug naar het kamphuis gegaan zodat de leden geen auto zouden horen stoppen. En nu slopen ze de trap op en gingen ze de leidingkamer binnen. 'Dat bed daar is nog niet in gebruik, maar we hebben het wel opgemaakt. Ga even zitten.' Zei Liesje. 'Dan leg ik even het nachtspel uit en wat jij moet doen. Het punt is dus dat ze zogezegd vast zitten in een piratenschip. Het hele terrein en het kamphuis is het schip en ze moeten op zoek naar drie raadsels. De antwoorden op deze raadsels zijn drie namen van de leiding, maar dat weten ze niet. Ze weten alleen dat als ze alle drie de antwoorden hebben ze te weten kunnen komen wie van de leiding geen piraat is en enkel doet alsof. Zij kunnen hun dan helpen ontsnappen. Als iemand van de leiding die wel een piraat is hun kan pakken moeten ze 20 setups doen, wat hen veel tijd kost. Het spel is namelijk op tijd. De bedoeling van een nachtspel is wel dat het nogal griezelig is dus we worden wel echte horrorpiraten. Voor ze vertrekken om met het spel te beginnen geven we hun nog een tip, namelijk: Andere leden helpen is de sleutel tot overwinning. En daar zit jij. De bedoeling is dat je er super eng uitziet. Met veel nepbloed en zo. Je moet echt onherkenbaar zijn maar het is donker behalve één zaklamp dus dat helpt wel. Het punt is dat je ijzeren kettingen aan jou hebt en om hulp vraagt. Maar dan eng en zo dat ze je niet meteen herkennen. Maak ze maar bang. Als ze je helpen, mag je hun helpen met de raadsels want we vertellen jou de antwoorden. Snappie?' Sophie dacht na. 'Is het de bedoeling dat ik ze zo bang maak dat ze eerder zouden vluchten dan me helpen?' Vroeg ze. Liesje keek nogal schuldig. 'Tja,' Zei ze, 'De bedoeling is dat ze denken dat je ook een piraat bent en dat ze ook voor je moeten vluchten, dus ja je moet ze bang maken. Gaat dat lukken denk je.' Sophie grijnsde. 'Oh, ja. Dat gaat zeker lukken.' Liesje's gsm ging. En ze nam op en zette hem op speaker zodat Sophie kon meeluisteren. 'Hallo? Liesje?' Het was Michiel. Hij was ook leiding. 'Ja ik wou even vragen hoe het met Sophie is en of het ernstig is. Over 10 minuten moeten de ukkies gaan slapen dus die wilde ook nog even weten of alles oké is.' Marieke's stem klonk plots. 'KOMT HET ALLEMAAL GOED?' Sophie grijnsde. Zij stonden dus ook op speaker. Ze duwde het gordijntje van de leidingkamer opzij en zag alle leden rond Michiel zitten die zijn gsm plat op zijn hand had gelegd. 'Alles komt goed.' Zei Liesje tegen de gsm. 'Ze heeft geen hersenschudding maar voor alle zekerheid moet ze wel een nachtje blijven.' Ze grijnsde en knipoogde naar Sophie. 'Kunnen we Sophie eens horen?' Vroeg Lisa. Sophie schudde haar hoofd en probeerde duidelijk te maken dat ze niet aan de telefoon wou. Liesje leek het begrepen te hebben. 'Nee, sorry.' Zei ze, 'Ik sta al op de parking om terug naar het kamphuis te komen. Maar morgen mag Sophie al terug naar het kamp dus jullie zien haar dan.' Er klonk een beetje teleurgesteld gemompel. 'Tot straks dan, Liesje.' Zei Michiel en hij hing op. Na nog 5 minuten op de kamer met Liesje de plannen te bespreken vertrok Liesje stiekem terug om drie straten verder haar auto op te halen en terug naar het kamp te rijden. Ze had Sophie gezegd dat ze in de leidingkamer nog wat kon slapen en dat ze haar een uur voor het nachtspel zouden wekken. Dus kroop Sophie in bed en viel in slaap.
Rond 1 uur in de nacht wekte ze Sophie. Eerst had een uur op het voorhand lang geleken maar ze had niet beseft dat het zoveel werk was om er eng uit te zien. Ze had voor het griezelige zwaargewonde bebloede slachtoffer gekozen om ze angst aan te jagen. Maar zoveel nepwondes en nepbloed kostte tijd. Tenslotte bond ze nog een ijzeren ketting om haar middel waar de andere leden haar van moesten ontdoen voor ze de antwoorden op de raadsels mocht geven. Ze zou zich in het donkere grasveld verstoppen. Ze nam nog een klein flesje nepbloed mee voor de zekerheid en ging naar buiten. Niet ver van de deur was een kuil waar ze niet te zien was als je er niet recht in keek. Ze wachtte 5 minuten en toen ging het licht in de slaapkamers aan. Ze hoorde Liesje door het open raam door. Ze zei dat iedereen naar de eetzaal moest voor de uitleg van het nachtspel. Het spel kon elk moment beginnen.
JE LEEST
Peter pan en de geheugensloten
FantasíaPeter pan Het grote verhaal. Maar is het wel allemaal waar. Wanneer Peter Pan de 13 jarige Sophie meeneemt naar Nooitgedachtland, weet ze hem over te halen om Nooitgedachtland te verlaten en zich in de maatschappij te integreren. Samen met Sophie pl...