Minggu berganti minggu , hari berganti hari . kini debaran peperiksaan telah tiba . Sarah dan Alya mula menyibukkan diri mereka dengan mentelaah buku dengan sehabis baik . Peperiksaan akhir sangat mencabar , kadang-kadang apa yang kita baca tak satu pon masuk , ia bergantung pada nasib . Sedang asyik Alya membaca bukunya , telefon bimbitnya berbunyi . Alya terus tersenyum melihat nama yang muncul di skrin telefonnya .
“assalamualaikum ibu" Alya memberi salam apabila mendengar suara ibunya di corong telefon.
"anak ibu sihat ke tu?" ibu bertanya kepada Alya.
"alhamdullillah Alya sihat bu, ibu dan abah sihat ke?" jawab Alya dengan ramahnya.
"Alahamdullillah jugak, sihat je kami Alya."
"Alhamdullillah ,senang hati Alya dengar, Ibu doakan Alya dapat jawab paper esok ye ibu , tiba- tiba hati rasa berdebar"
"Alya boleh., ibu dan abah sentiasa doakan Alya. Buat betul- betul ye Alya"
"insya allah ibu ,Alya akan buat sehabis baik"
"Alya, ibu nak tanya nih, Alya last exak sabtu ni kan?"
"ya ibu, alya balik sabtu ni ibu , kenapa ibu tanya?"
" ibu nak pesan kat kamu je balik tepat waktu ye,"
"insya allah ibu, oklah ibu , alya nak kena sambung study ni , jaga diri kay ibu , kirim salam rindu alya dengan abah kay .” pangilan bersama ibunya dimatikan . Dalam keluarganya dia merupakan anak ketiga. Ada dua orang abang dan seorang adik . Nama ibu alya ialah Zakiah binti Harun manakala nama Ayahnya pula Mohd Zakri bin Malik . Ibu dan abahnya sangat prihatin akan anak-anak mereka.
Dia terus menyambung pembacaannya semula . Tapi fikirannya tiba-tiba teringat akan kata ibunya di pangilan tadi . ‘ibu nak aku blik tepat waktu ? kenapa ea ? pelik la ibu ni . tiba-tiba..’ bisik hati Alya sambil memikirkan jawapan . Alya mengelengkan kepalanya dan terus memulakan doa untuk meneruskan bacaannya .
Akhirnya debaran selama dua minggu sudah habis setelah habisnya paper terakhir tadi . Alhamdullillah. Alya dan Sarah terus pulang ke rumah sewa mereka untuk mengemas barang untuk pulang ke rumah mereka masing-masing .
“sarah . aku balik dulu weh . ibu aku dah sampai . jangan rindu aku weh. Jumpa next sem awak . muah .” Alya melambai lambai tangan kearah Sarah dari jauh . Sampainya Alya di pintu kereta dia menyalami ibu dan abahnya . Rindunya terubat apabila melihat wajah kedua orang tuanya .
***
“apa ibu ? tunang ?” setelah sampainya Alya di rumah, ibunya terus bercakap mengenai hajatnya melihat anaknya berkahwin .
“ye Alya , ada orang datang meminang kamu , disebabkan abah dan ibu sudah berkenan kami menerimanya untuk kamu” bicara abahnya kepada Alya .
“tapi abah, ibu , alya baru semester 3 , masih awal nak kahwin” Alya seolah-olah tidak mempercayai kata-kata ibu dan abahnya . Tapi dia tahu bila ibunya sudah serius dia tidak dapat menolaknya .
“ tak pa . bakal suami kamu dah nak kerja . In sya allah dia mampu tanggung kamu .” Alya memandang wajah ibunya . Kalau dia menolak ,dia takut hati orang tuanya terluka . Kalau dia terima , dia terpaksa nikahi orang yang dia tak sukai . Fikirannya sekarang ini kusut seperti memikirkan masalah negara . ‘mungkin ni jodoh aku ‘ bisik hati Alya sambil mengeluh . ‘selamat tinggal cinta hati’
“baiklah ibu , kalau itu yang terbaik ,Alya terima . Bila tarikhnya ibu?” Ibunya terus tersenyum memandang anaknya .
“persiapannya ibu dan keluarga dia dah sediakan , mungkin esok” Alya memandang Ibunya seperti tidak percaya . Secepat ini dia akan jadi seorang tunangan orang . ‘ ibu , Alya sayang ibu ,sebab tu alya terima.’
To be continue
YOU ARE READING
Tak Sangka Kita Berjodoh
Short StoryTakdir Allah indah. Allah satukan kami dengan ikatan yang sah.