Bab 6

23 0 0
                                    

Alhamdullillah sekarang aku sudah sah jadi tunangan dia , Dia ? Aku tidak kenal lagi siapa gerangan tunang aku , hanya nama si dia aku ketahui . Tengku Harriz  bin Tengku Mokhtar. Kata ibu , dia akan menunjukkan wajahnya bila tiba hari akad nikah kami . OH .cerita tentang akad nikah , akad nikah aku mungkin minggu depan . tiba-tiba aku rasa berdebar . Ibu cakap tunang tidak boleh  lama-lama , sebab tu ibu nikahkan kami secepat mungkin . Aku ingat hidup aku tidak seperti novel tapi sekarang apa yang aku harap tak macam apa yang aku impikan . hurm ..

Kini debaran yang sebenar telah tiba . Lagi beberapa jam aku akan dinikahkan . Perasaan takut mula muncul. Banyak persoalan bermain diminda . Nasib ada Sarah disamping aku . Sarah seperti dapat membaca fikiran aku . Dia juga sedih kerana aku tak dapat bersama orang yang aku impikan . Tapi ,siapa yang boleh menolak jodoh . Jodoh ,ajal dan maut semuanya maha pencipta kita yang tentukan . Rombongan pengantin lelaki telah tiba di pintu masjid. Aku mula menundukkan wajah ke lantai . Aku tak tahu siapa gerangan lelaki itu , aku tidak mahu tahu siapa sebelum aku diijabkabulkan .

“aku terima nikahnya Nur Alya Syazana binti Mohd Zakri dengan mas kahwinnya RM99 dibayar tunai” Air mata mengalir deras dipipinya . Dia tidak tahu sama ada sedih atau gembira . Suara yang aku kenali. Dia terus mengangkat tangan untuk mengaminkan doa . Dia memandang lelaki yang sudah sah menjadi suaminya dan mata mereka berpandangan . Harriz? Kecilnya dunia . ‘Ya allah terima kasih kau memakbulkan doa aku untuk bersama dia’ .  Harriz pergi kearah Alya untuk menyarung cincin dijari manis Alya .

“saya tak nak tengok isteri saya menangis “ Harriz berbisik di telinga alya sambil menyeka air mata di pipi Alya . ‘indahnya perancanganmu ya allah’ bisik hati Alya tanda bersyukur . Alya menyalami suaminya selepas jari manisnya dimasukkan cincin .

“terima kasih sebab jadikan saya isteri awak .” balas Alya sambil tersenyum . Tapi harriz sempat meletakkan jari  telunjuknya di mulut Alya .

“abang taknak dengar Alya panggil ‘awak saya’ lagi , biasakan diri panggil abang ok,” Harriz senyum sambil mencium dahi Alya.

To be continue.
Baca sampai habis ye awak awak..

Tak Sangka Kita BerjodohWhere stories live. Discover now