*كبريائى هز عرش رجولتك*
الحلقة الرابعة:
ذهب "شريف" الى منزل "صابر وهدان"ليخبره بجوابه على طلب زواج ابنه من "ليلى"
فقابله "صابر"بالتهليل والترحاب الشديد وقدم اليه كرم الضيافة وبعد ما حدث كل ذلك وذاك قال "صابر"باسما:
-هاه ..طمنى ياشريف بيه الانسة ليلى رأيها ايه فى موضوعنا؟!
فقال"شريف"باسما فى حرج:
-رأيهااا ..ماهو ده الموضوع اللى كنت جايلك عشانه.
فقال"صابر"يحثه على الكلام:
-لعله خير ياشريف بيه ..عروستنا رأيها ايه؟؟
فقال"شريف"باسما وهو ينظر له باسف:
-كان نفسى اقولك خبر يرضيك ..بس للاسف البنت مش موافقة.
فقال"صابر"مزمجرا وقد اختفت ابتسامته:
-مش ايه؟! ..مش موافقة!!ومش موافقة ليه ياشريف بيه؟! ..مش اد المقام ولا ايه.
فقال"شريف"وهو يحاول التخفيف من حدة الحديث:
-لا سمح الله محدش قال كده ياصابر انتوا على راسنا وابنك زى حسام ابنى بالظبط مافيش فرق بينا صدقنى ..بس كل الحكاية ان بنتى مش مرتاحة للموضوع ومش موافقة وانت عارف المثل بيقول كل شئ بالخناق الا الجواز باالاتفاق وانا مقدرش اغصب على بنتى خصوصا فى موضوع الجواز.
-ومن امتى البنات فى بلدنا كان ليهم رأى فى جوازهم ياشريف بيه؟!
-بوص ياصابر ..حاجة لعلمك يعنى انا مقرر من زمان ان بناتى الاتنين مش هجوزهم حد من البلد هنا وده والله مش تقليل من قيمة الناس بس انا شايف مصلحتهم مش هنا ومش عايزهم يعيشوا هنا علطول عايزهم يطلعوا من البلد ..وعلى فكرة والله لولا ان بيت امى وابويا هنا والناس اللى انا اتربيت وعيشت معاهم وكبرنا سوا هنا انا كنت سيبت البلد من زمان وروحت عيشت فى القاهرة زى ما عمل اخويا فؤاد وبالمناسبة ..سيف ابن اخويا فؤاد كانت طالب ايد ليلى بنتى من زمان عشان كده انا نسيت اقولك الموضوع ده لما جيتلى تطلب ايدها لابنك وهو لما رجع من بره فاكرنى بالاتفاق وهو كمان جاى هنا خلال ايام ان شاء الله وهنتمم الموضوع كله.
فقال "صابر"وهو يكبح غيظه ويظهر غضبه:
-عموما يا شريف بيه احنا متشكرين اوى ..وربنا يتمم بخير.
ونهض فجأة من مجلسه وقال:
-شرفتنا اوى ياشريف بيه.
فنظر اليه "شريف"بابتسامة متوترة ونهض وتقدم نحوه وصافحه ثم قال باسما:
-ارجو انك متزعلش منى ياصابر ..احنا فى الاول وفى الاخر اخوات وجيران ..وحط 100 خط تحت اخوات.
-اه طبعا ..شرفتنا.
فربت "شريف"على كتف "صابر"ومضى فى سبيله خارج المنزل
فتقدم "هشام"نحو ابيه وقال فى غضب:
-انت ازاى تسمع منه كل ده يابابا وتسكت؟؟
فقال "صابر"فى صيحة عنيفة:
-يعنى كنت عايزنى اعملك ايه يعنى اوطيلك على رجليه وابوسها عشان يرضى يجوزك بنته!!
فقال"هشام"بصوت مرتفع يغمره الغيظ والغضب:
-معرفش تعمل ايه يابابا ..كل اللى اعرفه انى لازم اتجوز ليلى ..انا اولى بيها ..انا اولى بيها من ابن عمها كبرت قدام عينى كل يوم وفى الاخر هو يجى ياخدها كده على الجاهز.
-ياض انتى فاكرنى مختوم على قفايا؟! ..اوعاك تفتكر انى مصدق انك بتحبها ..انا عارف كويس انت عايز منها ايه انت عايز تتجوزها عشان تخليها تقنع ابوها يكتبلك حصة فى ارض رسلان ..فـ متعش الدور اوى كده وفوق ..خلاص الموضوع انتهى الراجل مش هيجوزك بنته وهى مش موافقة وابن عمها هيتجوزها فـ خلاص ريح دماغك وخرجنى انا من الموضوع وقفل عليه وانسى بقى يا اخى.
وتركه وذهب ..فاستشاط"هشام"غضبا واحمر وجهه غيظا وقال:
-لأ ..مش بالسهولة دى ..مش هتطلع من تحت ايدى منغير ما اعملها حاجة ..اقلها فضيحة ..اقلها فضيحة ياليلى.
أنت تقرأ
كبريائي هز عرش رجولتك ..بقلم مريم غريب
Romanceهى:كبريائى هز عرش رجولتك. هو:بل انتى ياعزيزتى ستخضعين امام هذا العرش ذات يوم. هى:أناامرأة لا أنحنى إلا فى صلاتى ولا أصمت إلا عندما ينعدم كلامي ولكن إحذر عندما ابدأ في إنفعالاتى فلا يهمني شيء سوا أن أنهي مأساتي. هو:هاهاها كم هذا رائع منك لقد اصبح لدي...