I.O 1

423 14 13
                                    

"Wah, tahun depan kita ada big exam lah. Macam mana ni..." Yeji mengeluh, bibirnya mula dimuncungkan tanda protes.

"Nak buat macam mana apa, study lah. Takkan kau nak tunggu exam dah dekat baru nak study sampai gila." Aku balas sambil membetulkan beg galas yang hampir terlepas dari bahu.

Yeji buat muka, malas betul dia nak berfikir tentang exam. Aku hanya menjeling sekilas, dah biasa sangat tengok dia merajuk. Kami teruskan berjalan ke kelas. Macam biasa, kena naik tangga yang tak pernah habis. Kelas tuisyen kami terletak di tingkat atas. Exam besar dah makin dekat, jadi tuisyen pun makin padat.

Sedang aku dan Yeji memanjat tangga, Yeji tiba-tiba memerhati beg aku. "Minseo, kau ada keychain baru eh?" Dia menarik keychain berbentuk kristal yang tergantung cantik di zip beg aku.

Aku hanya tersenyum. Memang habit aku suka kumpul keychain, tiap tahun mesti ada yang baru.

"Jangan jealous ya, hahaha!" Aku ketawa kecil, cuba hilangkan suasana tegang sebelum tuisyen.

Yeji mengangkat kepalanya, seolah-olah baru tersedar sesuatu.

"Kelas kita kat tingkat atas kan?" tanya aku untuk kepastian. Entah-entah salah tingkat, malu besar nanti.

Yeji angguk dengan mata tak lepas dari skrin telefon. Kalau jatuh tersembam atas tangga tu, memang aku gelak dulu sebelum tolong. Best friend sejati kan? Hehe.

Kami teruskan menaiki tangga. Ada beberapa orang pelajar lelaki lalu di sebelah kami dan tiba-tiba Yeji mencuit bahu aku.

"Minseo."

Aku pandang Yeji dengan kening terangkat, menunggu apa yang dia nak cakap.

"Handsomenya laki tadi..." Yeji berfangirl tanpa segan, wajahnya macam ulat beluncas tengah excited.

Aku tak tunggu lama, terus angkat buku yang aku pegang dan ketuk kepala Yeji sedikit kuat. Bunyi hentakan tu sampai menarik perhatian beberapa pelajar lain yang lalu di kawasan itu. Mereka menjeling ke arah kami, tapi aku buat tak tahu.

"Aduh! Kau ni kenapa?" Yeji menggosok kepalanya yang sakit. Dia buat muka merajuk lagi, tapi aku malas nak layan.

"Kita datang sini nak belajar, bukan nak usya lelaki handsome." Aku selamba meninggalkan Yeji di belakang, masih sibuk menggosok kepalanya.

"WEH, KORANG! TUNGGULAH AKU!"

Tiba-tiba ada suara kuat dari aras atas tangga. Bunyi tapak kaki orang berlari mula kedengaran, semakin lama semakin dekat. Aku dan Yeji teruskan langkah, tak hiraukan bunyi tu. Mungkin ada yang lambat nak masuk kelas.

Dalam beberapa langkah lagi, seorang lelaki muncul di hadapan kami. Dia kelihatan tergesa-gesa, dengan tangan kirinya memegang beberapa buah buku, sementara tangan kanan menggenggam secawan kopi. Dahinya berpeluh. Jelaslah dia yang berlari tadi.

Aku pandang lelaki tu, dan dia pandang aku balik. Detik itu terasa lama, seolah-olah masa terhenti. Yeji yang berada di belakang dah mula tarik-tarik baju aku.

"Minseo, dah lah tu... kelas dah nak start. Nanti kena marah kalau lambat." kata Yeji, suaranya makin cemas.

Tapi aku tak bergerak, mata aku masih terkunci dengan pandangan lelaki yang berada di hadapan. Nafasku terasa berat dan jantungku mula berdebar.

Kenangan lima tahun lalu tiba-tiba muncul kembali, menghantui fikiran aku. Aku sangka aku dah lupakan dia... tapi sekarang, takdir menemukan kami semula. Lelaki yang ada depan aku sekarang ni adalah orang yang pernah aku rindu sangat.


+++


If Only - Lee ChanWhere stories live. Discover now