I.O 6

274 9 2
                                    

"Kau nak apa lagi?" tanya aku dengan nada pasrah. Chan menghampiriku sambil mendail nomborku di telefonnya, dan beberapa saat kemudian telefonku bergetar—satu panggilan masuk dari nombor yang tidak dikenali.

Aku mengeluarkan telefon dari poket dan memandang skrin. Tertera satu nombor baru.

"Itu nombor aku. Simpan tau," kata Chan dengan tenang sambil tersenyum.

Aku memandangnya tanpa kata. Dia memang licik.

Tiba-tiba, pintu belakang kelas terbuka dengan kuat, mengejutkan aku. Kelibat Seungkwan muncul, memegang lollipop sambil mengunyahnya dengan santai. Mataku terbeliak.

'Bila masa dia ada kat situ?!'

"Weh, lambat lagi ke?! Aku dah lapar gila ni!" rungut Seungkwan sambil berjalan masuk. Chan hanya ketawa kecil.

"Dah siap dah," jawab Chan tenang sambil meletakkan telefon dalam poket.

Seungkwan memandang aku yang masih terpinga-pinga. "Hye!" sapanya ceria.

"H-hye..." jawab aku perlahan, masih terkejut dengan kehadirannya yang tiba-tiba.

Chan hanya tersenyum, kemudian beralih kepada Seungkwan. "Jom, kita gerak dulu. Bye."

Mereka berdua berjalan keluar dari kelas, meninggalkan aku termangu sendirian.

"What just happened?" Aku mengerutkan dahi, cuba memahami situasi yang baru berlaku.

"Bila masa dia kat situ?"

"Ke diorang dah rancang semua ni?"

"Chan paksa dia ke?"

"Atau memang diorang nak kenakan aku?"

Aku terus berdiri di situ, termenung sendirian memikirkan semuanya—tapi tiba-tiba...

Kruuuuk~

Aku memegang perut. "Ah... perut... sekarang bukan masa yang sesuai!"


+++


Kruuuuk~

Aku menghela nafas panjang sambil berjalan keluar dari bangunan. "Udah-udahlah bunyi... Sabar sikit, nanti sampai rumah aku sumbat makanan sampai kau tak boleh nak hadam!"

Kruuuuk~

"Hei! Jangan melawan! Sabar boleh tak?"

Kruuuuk~

"Eii, kalau tak berhenti juga aku lepuk kau!" Tangan aku hampir nak menampar perut sendiri.

Tiba-tiba, aku terdengar suara seorang budak lelaki di bangku berhampiran. "Eomma! Akak tu nampak macam gila lah, dia cakap dengan perut."

Aku terdiam, mematikan langkah. Budak lelaki itu memandang aku sambil membuat muka pelik.

"Haip, jangan cakap macam tu. Tak baik tau. Mana tahu ada baby dalam perut akak tu, sebab tu dia cakap dengan perut dia," kata ibu budak itu lembut, cuba menenangkan anaknya.

'Baby?!' Aku tersentak.

Kruuuuk~

"Eomma! Baby dalam perut akak tu bercakap lagi!" Budak lelaki itu melompat gembira, lalu berjalan mendekati aku. Aku tak sempat berbuat apa-apa.

"Hai, baby!" katanya sambil memandang perutku.

Kruuuuk~

"Eomma! Baby jawab lah! Dia cakap dengan Jaemin!" Budak itu menjerit lagi, penuh kegembiraan. Aku tergamam—mungkin ini salah satu momen paling pelik dalam hidup aku.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Oct 27 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

If Only - Lee ChanWhere stories live. Discover now