I.O 4

264 11 6
                                    

"Minseo, nampaknya aku ngan kau tak dapat masuk highschool sekali." Lia buat muka seperti ingin menangis, menahan sebak. Aku segera menepuk bahunya, cuba memberikan sedikit ketenangan.

"Tak apa, Lia. Walaupun kita tak satu highschool, kita tetap kawan kan?" Aku tersenyum lembut, cuba memujuk.

Lia menganggukkan kepala, tetapi matanya sudah mula berair. Aku terkejut melihat Lia tiba-tiba beremosi, sebab Lia selalunya tak begini. Tanpa berlengah, aku menarik dia ke dalam pelukan, memberikan ruang untuknya meluahkan rasa. Kami berpelukan erat, seperti satu drama yang tak dirancang di tengah lobi sekolah.

Tiba-tiba, Yeji yang dari tadi hanya menonton, bersuara sambil menyilang tangan di dada. "Minseo, kau mesti rindu Chan, kan? Sejak akhir-akhir ni kau dengan dia makin rapat. Tapi aku pelik juga. Sejak bila kau boleh rapat dengan Chan tu? Bukan ke dulu kau cakap kau paling benci dia?"

Aku tersentak mendengar soalan Yeji. Aku lepaskan pelukan Lia dan memandang terus ke dalam mata Yeji. Dia ni memang kejam kalau bertanya.

"Ermm... sebenarnya..." Aku menarik nafas panjang, cuba mencari kekuatan untuk menceritakan apa yang sebenarnya berlaku.

"Aku hampir kena..." kata-kataku tergantung.

"Kena apa?" Yeji memandang dengan mata membulat, sementara Lia yang sudah reda dari tangisan turut memandang dengan penuh minat.

"Diperkosa..." Aku menjawab dengan suara yang hampir berbisik.

"What?!" Suara Yeji dan Lia bergema di seluruh ruang lobi, menarik perhatian beberapa pelajar lain yang kebetulan berada di situ.

"Shh!" Aku cepat-cepat menutup mulut Yeji dan Lia dengan tanganku. "Janganlah kuat sangat!"

Yeji menepis tangan aku dari mulutnya, dan Lia turut mengalih tanganku dari mulutnya.

"Minseo! Kenapa kau tak bagitahu aku?! Aku ni kawan kau tau!" Yeji mula menunjukkan tanda-tanda marah. Dia memang selalu overprotective bila melibatkan aku.

"Bukan aku tak nak bagitahu, tapi..." Aku cuba memberi penjelasan, namun Yeji memotong.

"Tapi apa?! Dasar Lee Chan! Miang juga dia rupanya! Dia ingat dia siapa nak ambil kesempatan atas kau? Kalau aku jumpa dia, aku bunuh dia!" Yeji sudah mula tak terkawal, suaranya semakin meninggi.

"Woi! Apa yang kau merapu ni?" Aku cepat-cepat memegang bahu Yeji, cuba menenangkannya.

"Merapu? Mana ada aku merapu! Betul lah Lee Chan tu lelaki miang! Dia ambil kesempatan atas kau—"

"Dia yang selamatkan aku, Yeji."

"Apa?" Wajah Yeji dan Lia berubah kebingungan serentak.

Aku menghela nafas panjang. "Chan yang selamatkan aku. Dia yang tolong aku dari jadi mangsa lelaki miang tu."

"Ouh... Jadi bukan Chan yang..."

Aku menggeleng kepala. Yeji menunduk malu, menggigit bibir bawahnya. Dia memandang Lia, yang hanya tersenyum sambil menggeleng. Suka hati dia je tuduh crush Lia macam tu. Tapi dalam hati, aku tak dapat menahan tawa melihat Yeji yang sentiasa mengambil berat pasal aku, walaupun kadang-kadang terlebih-lebih.

"Mianhae..." Yeji menunduk, kali ini 90 darjah penuh tanda dia benar-benar rasa bersalah.

Aku tak dapat menahan diri lagi. "Tak apa lah," aku menahan tawa. Melihat wajah Yeji yang serius meminta maaf tu memang lucu, tapi aku tahu niatnya baik.

"Tapi, kenapa kau tak nak bagitahu kitorang?" tanya Lia pula, wajahnya kelihatan sedikit kecewa. Dia juga kelihatan seperti ingin tahu kenapa aku tak berkongsi perkara besar ini.

If Only - Lee ChanWhere stories live. Discover now