I.O 2

264 12 5
                                    

'Kenapalah dia ni suka sangat kacau aku?' aku mengeluh dalam hati. Mata aku menyorot ke arah tingkap, memandang jauh, cuba melupakan insiden di kantin tadi. Satu kantin jadi penonton pertengkaran antara aku dan Chan lagi. Malu. Aku menyembamkan muka ke atas meja, cuba menenangkan perasaan yang masih bergolak.

Tiba-tiba...

"WOI!" Seseorang menjerit dari belakang, mengejutkan aku. Badan aku terlonjak sedikit. Aku mengangkat kepala dengan pantas, hati masih lagi rasa terbakar dengan apa yang berlaku tadi.

"Yah! Yeji! tak boleh ke tegur elok-elok? Nak buat aku sakit jantung?!" Aku menjegilkan mata ke arah Yeji, yang berdiri dengan tangan disilangkan. Muka penuh dengan senyuman tak bersalah. Aku capai pensel di atas meja, mengangkat tinggi, niat untuk membaling ke arah Yeji.

"Aip, aip, relax..." Yeji cepat-cepat tahan tangan aku sebelum pensel terbang ke arahnya. Dia tolak tangan aku perlahan ke bawah, cuba memadamkan niat balingan maut aku.

"Banyaklah kau punya relax," aku menggerutu, letakkan semula pensel ke atas meja. Kalau tak, memang dah mendarat cantik atas dahi Yeji. Aku memandnag Yeji dengan mata masih separuh marah.

"Takde lah... dari tadi aku tengok muka kau semacam je. Takde mood eh? PMS ke?" Yeji angkat kedua-dua belah kening sambil tersenyum lebar, senyuman yang tak pernah gagal buat aku rasa nak cubit muka dia.

"Takde pape lah..." Aku jawab malas, menongkat dagu, cuba mengabaikan perasaanku sendiri.

Yeji senyum kecil, tapi dia tak mudah putus asa.

"Ohh, aku dah tahu dah," Yeji dengan pantas menarik kerusi dan duduk menghadap aku, matanya tak lepas memandang aku. Dia seperti tengah tunggu masa untuk lontarkan bom rahsia.

Aku jeling ke arah Yeji, malas nak layan. Tapi dalam hati aku dah tahu apa yang dia nak cakap.

"Ni mesti tentang Chan kan?" Yeji senyum lebar, tebakannya tepat seperti biasa.

Aku mendengus. Mata aku secara automatik menjeling tajam ke arah Yeji.

"Tebakan aku betul," Yeji menyilangkan tangan sambil bersandar pada kerusi, wajahnya puas hati macam baru menang loteri.

"Aku tak faham dengan si mamat Otter tu..." Aku mengeluh berat. "Tak boleh ke kalau sehari tu dia tak sakitkan hati aku? Setiap kali nampak muka aku, mesti nak buat aku naik angin."

Yeji diam seketika, mendengar dengan penuh perhatian seperti seorang kaunselor. Tapi mata dia, mata dia ada agenda lain.

"Mungkin... dia suka kau kot." Yeji lontarkan bom dia tanpa amaran.

Aku tergamam seketika. Hati aku macam kena renjatan elektrik.

"Me-mengarutlah kau ni!" Suara aku tersekat-sekat dan tiba-tiba muka aku jadi panas. Aku alihkan pandangan dari memandang Yeji, cuba menenangkan diri. Tapi malangnya, jantung aku tak nak ikut plan. Degupannya semakin laju, seolah-olah ada sesuatu yang mula bergelora dalam diri aku.

Yeji ketawa kecil. Dia perasan perubahan riak wajah aku.

"Ke kau yang sebenarnya suka dekat Chan?" Dia tanya dengan nada nakal, matanya berkilauan dengan niat menyakat.

"Hell no!" Aku jerit sedikit, suara naik seoktaf.

Yeji ketawa lebih kuat. "Muka kau tiba-tiba merah tu kenapa? Mesti ada something ni."

"M-muka aku merah sebab aku tengah tahan marah. Suka hati kau je cakap yang Chan tu suka aku. Jangan mengarutlah, eh... nanti aku bagi penumbuk." Aku cuba buat suara garang, tapi entah kenapa ia kedengaran goyah.

"Eleh," Yeji masih tersengih, tahu sangat aku tengah cuba lari dari topik ni. Dia tahu bila dan bagaimana nak tekan aku.

"Tapi kan, Minseo... aku tengok ramai je perempuan dekat sekolah ni, tapi kau je yang Chan selalu cari gaduh. Dengan perempuan lain, elok je dia buat hal sendiri. Kau perasan tak? Tak pernah dia buat macam tu dekat orang lain. Macam kau je yang dia tengok."

If Only - Lee ChanWhere stories live. Discover now