"Weh Minseo, kita kan ada kem hujung minggu ni. Lepastu, hari graduasi tiga minggu je lepas kem tu. Kau tak rindu aku ke?" tanya Yeji sambil memuncungkan bibirnya, cuba buat comel tapi... tak menjadi langsung.
"Tak," balas aku pendek, malas melayan.
"Hah?! Sampai hati kau! Ke kau rindu Chan lebih dari aku?" Yeji sudah mula dengan perangai nakalnya. Aku terus saja ingin mencubit mulut dia. Nama Chan juga yang dia nak sebut. Takde nama lain ke? Xu Minghao ke, Kim Mingyu ke, ini tak, Chan lagi.
"Kalau kau tak diam, aku rendam kau dalam loji sampai tak sempat graduate," ugut aku, mata tepat memandang Yeji. Yeji cepat-cepat buat muka takut sambil kembali menyalin nota di papan hitam. Lega, diam juga budak ni akhirnya.
+++
Dalam dorm...
Aku sibuk menyusun pakaian ke dalam bagasi, persiapan untuk hari terakhir kem esok. Aku selalu suka buat kerja kemas beg awal-awal, supaya tak kelam kabut nanti. Hanya tinggal pakaian yang akan dipakai esok dan beberapa barang keperluan.
Mata aku fokus melipat baju, tiba-tiba muncul soalan yang tidak diduga.
"Minseo, kau suka Chan, kan?" Suara Lia muncul secara tiba-tiba dari katilnya, penuh keyakinan. Aku berhenti kejap, lipatan baju di tangan terhenti, lalu memandang dia dengan riak bosan.
"Tak." Aku sambung balik melipat baju. Malas nak layan.
"Yeke?" Lia terus bersuara, tak mudah menyerah ini anak. " Lagipun aku tengok Chan asyik kacau kau je. Perempuan lain mana ada dia buat macam ni. Aku yang crush dekat dia pun dia tak layan. Padahal aku lagi lawa kot."
Yeji, yang tadi diam, tertarik dengan perbualan aku dan Lia terus menyampuk. "Kau jangan nak berharap sangat ,Lia. Chan tu asyik kacau Minseo je, bukan kau."
Aku diam, malas nak tambah apa-apa. Chan, Chan, Chan. Mulut diorang tak habis-habis sebut nama tu. Nasib aku tak pernah cerita tentang kejadian malam tu-- tentang Chan yang tolong aku dari lelaki miang. Kalau aku cerita, mesti diorang ni makin rancak gosip fasal dia.
Malam itu...
Tiba-tiba fikiran aku mula kembali ke saat-saat aku hampir menjadi mangsa lelaki asing yang tak guna itu. Rasa takut menyelinap ke dalam hati, mengingatkan aku betapa teruknya perasaan aku waktu tu. Chan yang biasanya hanya menyakitkan hati, tiba-tiba jadi penyelamat yang aku tak pernah sangka.
Cepat-cepat aku bangun dari katil, cuba menghilangkan bayangan tu. Aku tak nak ingat lagi. Peristiwa itu seperti bayang-bayang yang menghantui setiap kali aku rasa selamat. Tanpa sedar, aku melangkah keluar ke beranda dorm.
Angin malam terasa sejuk, lebih dingin dari malam sebelumnya. Aku pejamkan mata, biarkan angin lembut menyapu pipi dan mengusir segala keresahan. Untuk sekejap, aku rasa tenang. Tenang dalam dingin malam yang sunyi.
Bila aku buka mata semula, pemandangan langit malam menyambut aku. Dihiasi taburan bintang yang bersinar di atas sana. Aku tersenyum kecil. Walaupun dunia aku kadang-kadang huru-hara, saat-saat macam ni buat aku lupa tentang segala kekusutan.
"Annyeong," muncul suara yang aku kenal sangat-sangat. Aku berpaling ke sebelah kanan dan kelibat Chan muncul di beranda bilik sebelah sambil tersenyum kecil.
"Buat apa bising-bising?" tanya Chan sambil menunjuk ke arah pintu sliding bilik aku, merujuk kepada perbualan bising antara aku, Yeji dan Lia tadi. Aku tergamam sekejap, mencari alasan yang sesuai.
"Err... Takde apa. Entah diorang," jawab aku, cuba mengelak daripada memberitahu perkara sebenar. Kalau aku cerita mereka tengah gosip fasal dia, takut syok sendiri pula mamat Otter ni.
YOU ARE READING
If Only - Lee Chan
RandomEnemy to Lover? Or Friend to Lover? Entahlah. Yang pasti diorang kena end up as Lover juga! Autumn Leaves ; rewrite ver.