"Ok, kelas. Pelajaran harini sampai sini je. Jangan lupa buat latihan yang saya bagi, hantar esok, ya..." Kata Cikgu Reny."Baik....." seisi kelas menjawabnya. Kemudian, ketua kelas bangun dan mengucapkan terima kasih dituruti yang lain.
Cikgu Reny menganggukkan kepala lalu dia keluar dari kelas.
Pelajar berpusu pusu keluar dari kelas bila loceng berbunyi menandakan waktu rehat telah memunculkan diri. Dan salah seorang dari pelajar pelajar itu adalah, Amelya.
"Laponyer... nak makan apa eh dekat kantin. Nasib baik aku bawak duit lebih! Yeee! Boleh mencekik puas puas!" Amelya melompat lompat riang sambil menuju ke kantin. Namun langkahnya terhenti apabila melihat satu susuk tubuh yang amat dikenali.
Kai meletakkan mukanya ke meja taman sekolah. Tangannya dibiar berjuntai. Di sisinya, Daisy sedang tidur lena.
"Kai! Jumpa lagi!" Tegur Amelya riang. Kai angkat muka.
"Oh, kau rupanya. Kenapa?" Soal Kai sambil memangku muka.
"Tak pergi kantin?" Soal Amelya pula. Kai geleng. Amelya mengangkat kening isyarat 'kenapa?'
Kai kembali menyembamkan wajahnya ke permukaan meja.
"Duit aku hilang,"
Amelya angkat kening.
"Jomlah, saya belanja." Amelya tarik lengan jaket Kai. Peliklah dia ni. Tengah hari panas macam ni boleh pakai jaket? Kulit kayu agaknya.
Kai pandang Amelya. Dia geleng.
"Ha? Kenapa? Takut saya tak cukup duit? Tengok ni," Tersengih sengih Amelya membuka wallet dan menunjukkan isinya pada Kai.
"Seriuslah?!" Buntang mata Kai bila tengok RM 50 terletak elok dalam wallet itu.
"Of coz la! Dah, dah! Jom!" Amelya tarik tangan Kai dan berlari menuju ke kantin.
"Lya," satu suara menghentikan langkah mereka. Amelya palingkan muka. Serentak senyum sinis terukir.
"Oh, Micheal! Ya, kenapa?" Amelya buat suara ceria.
"Apa maksud status awak tu?" Soal Micheal. Ekor matanya menjeling Kai yang selamba berpeluk tubuh. Siapa pulak ni?
"Yang mana ya?" Amelya buat buat lupa. Eleh... macam mana tak lupa. Lagu bohong yang dia cipta tuuu!
"Lagu tu. Dari Elya Najwa."
Amelya mendongakkan kepala ke atas. Kononnya berfikir.
"Oh! Saya suka lagu tu. Best sangat." Amelya senyum senget.
"Awak... saya... nak.. mintak maaf. Saya.." Micheal tetiba gagap. Amelya menyampah.
"Emm.. lama lagi ke ni? Sebab saya nak makan dengan Kai pula. Dah awak tergagap macam ni, takut lambat, tak sempat nak makan." Pintas Amelya, pedas.
Air muka Micheal berubah. Dia mengalihkan muka, memandang wajah Kai.
"Kau ni boyfriend dia ke?"
"Haah. Sebenarnya saya dengan dia couple dah lama. Right before awak belum jadi bf saya lagi. Dia tak pernah keluar dengan mana mana perempuan. Jeling pun idok. Dia ni cinta sejati saya tau!" Hampir terburai tawa Amelya di situ juga. Jangan judge Amelya ni perigi cari timba sudah. Dia cuma nak sakitkan hati kawan tu je.
Muka Micheal merah padam.
"Tak sangka kan? Ingatkan aku yang curang. Rupa rupanya, kau yang curang! Dasar play girl!" Micheal mula berang.
"Oh, satu lagi. Bad girl. Ya tak?" Senget betul Amelya. Kai toleh ketepi, tahan gelak.
"Eh, dah lambat ni, kitaorang makan dulu lah ya, nanti nanti lah awak sambung maki tu. Sebab kalau sekarang, takut perut saya dah kenyang makan maki awak yang 'sedap' sangat tu. Jom Kai. Byeee!" Amelya tarik tangan Kai.