"Akak, akak ada nampak Amelya tak?" Soal Kai. Sudah seminggu Amelya menjauhkan diri. Dia mesej, tak balas. Dia WhatsApp, tak reply. Dia call, tak respon. Mesengger, Facebook, Instagram, semua cara digunakan untuk mesej Amelya. Namun langsung tak dibalas oleh gadis itu.
"Eh? Tak pula. Err.. dua minggu lepas, akak nampak Amy keluar bawa beg, bagasi, macam macamlah. Macam nak keluar lama. Akak tanya Amy, nak kemana. Dia kata, nak balik. Balik kemana, entahlah." Cerita kakak yang merangkap jiran Amelya itu.
Kai raup muka. Gelisah. Resah.
"Terima kasih ya kak eh?" Kai senyum sikit walaupun hatinya kacau bilau.
Wanita itu mengangguk sebelum berlalu pergi.
"Amelya... mana kau pergi ni..?" Kai menarik phone-nya dari poket seluar jean. Dia mendail nombor Amelya dan ditekap pada telinga.
'Tuttttttttt....'
"Hello?" Suara itu menggetarkan hati Kai.
"Amelya? Amy ke tu?" Kai bersuara teruja.
'Tutttttttttt....'
Amelya tutup telefon.
"Amelya?! Amelya! My!" Kai pandang skrin phone. Sekali lagi didail nombor Amelya.
'Tuttttttt....'
Reject.
Tak mengalah.
'Tuttttttt....'
Reject.
Still trying.
'Tutt--'
Reject.
Sungguh Kai rasa nak menangis diperlakukan sebegini rupa. Amelya jealous dengan Shasha pasal hari tu ke?
Tiba-tiba phone-nya berdering. Dengan penuh harapan Kai melihat skrin phone, penuh teruja.
Shasha
Sebuah keluhan dilepaskan. Dia menekan icon jawab.
"Ye? Ha? Nak jumpa? Ok, nanti I ambik you ya,"
Kai bergegas pergi.
"ADOYY! Sakitnya kepala aku!" Rungut Amelya sambil mengusap kepalanya dengan mulut muncung.
Qisha yang sedang makan Maggi Pedas Giler tersedak.
"Air, air, air!!!! Air!!" Dia menutup muka yang merah sambil menjerit.
Amelya cepat cepat menyambar botol air dan hulurkan kepada Qisha.
Glup, glup, glup... sepuas hati Qisha melanggah. Dia menutup semula botol air itu dan menjeling Amelya.
"Kut ya pun, perlu ke menjerit sampai macam tu sekali? Terkejut aku!" Kata Amelya.
"Exuse me!" Qisha cekak pinggang.
"Aku menjerit sebab terkejut dengar bunyi besi tu! So bukan salah aku 100% ya," selamba dia menyambung makan.
"Eleh! Ye la tu," Amelya menjeling. Qisha jelir lidah sebelum menyambung makan. Mencerun mata Amelya merenung Qisha. Sesaat kemudian dia kembali menatap skrin phone. Melayan satu akaun instafamous, @naszkenyang.
"Weh... Amy..." suara Qisha menggumam.
"Hurmmm..."
"Berapa lama lagi kau nak stay sini?" Soalan Qisha itu menyentakkan Amelya. Dia mencabut headphone berwarna oren dan menatap wajah comel milik Qisha.
"Kau tak suka ke aku duduk dengan kau?" Soal Amelya perlahan.
Mata Qisha membulat. Dia meletakkan mangkuk maggi di tepi sebelum merapatkan badannya kepada Amelya.
"Memgarut!!! Aku lagi suka kalau kau duduk dengan aku! Kalau boleh, nak aje aku suruh kau tinggal dengan aku buat selamanya!" Qisha peluk Amelya dan sandarkan kepalanya ke bahu Amelya.
Amelya senyum simpul.
"Hish! Gedik lah kau ni!" Amelya menyenggol kepala Qisha. Gadis itu ketawa terkekeh.
"Tapi kenapa kau tanya aku macam tu?" Soal Amelya. Automatik Qisha terdiam. Dia menatap mata Amelya.
"Kau sebenarnya... nak lari dari sesuatu kan?" Qisha serkap jarang.
"M-- mana ada! Tak adalah!" Amelya kibaskan kedua tangan. Mukanya beriak cemas.
Telunjuk Qisha menunjuk wajah Amelya.
"Tengok muka kau... aku dah tahu kau menipu kan?"
"No!!" Amelya menafikan. Qisha senyum.
"Amy... aku kenal kau, bukan sehari dua, buakn sebulan dua. Tapi sejak kita baby lagi kita dah bersama! Segala tabiat kau, rahsia kau, semua dalam kocek aku. Kau tak boleh tipu aku, Amy!" Qisha bersuara yakin.
Amelya mengeluh. Dia menyandarkan badan ke dinding.
"Sebenarnya... aku dengan Kai--" Bicara Amelya terhenti.
Qisha memandang wajah Amelya dengan 100% fokus.
"Ermm.. eh-- tak ada apalah," Amelya senyum nipis dan mengetap bibirnya sambil menunduk.
Qisha mengeluh. Takkan dia nak paksa kalau dah tak sudi?
Dia baring diatas katil dan meletakkan tangan ketatas dahi. Dek kebosanan yang melanda, tanpa disedari dia terlelap.
Krooooooohhhh.... krooooohhh...
____________________________******
Konnichiwa minna san!
Huwaaa!! Selori sorry untuk semua ya! Bukan apa, sebelum ni saya kata nak update secepat mungkin, tapi....
And sorry jugak sebab bab kali ni pendek. Entahlah. Xada mood nak taip panjang panjang.
Sebenarnya saya duduk dekat kampung sekarang ni. Line slow sikit. Tu yang malas nak update. He! He! He!