MRS.M'S POV
"Min, are you ok?", sy tanya sama laki sy bila kami sudah sampai di Kampung Sukau, Kinabatangan. Sejak sy bawa balik bekas abu mayat si Suki kemarin, laki sy masih bersedih sampai dia inda lalu makan pun. Sebelum kami kasi tinggal hotel ni pagi, si Min inda kasi lepas tu bekas abu si Suki and I think I understand. It just because Suki was such a wonderful person semasa hidup dia.
"Sy pigi tanya orang dulu ar di mana Father Aloysius tinggal", sy bilang sambil keluar dari kereta bersama si Mat. Kami bertiga naik flight awal pagi pigi Sandakan dan bila sampai di bandar sudah ada kereta yang menunggu kami di lapangan terbang. Segala-galanya sudah diatur oleh si Mat dan orang-orang bawahan dia.
"Minta maaf, kamu kenal ka Father Aloysius?", sy tanya sama seorang lelaki tua yang kebetulan memasuki sebuah kedai runcit di pekan Sukau ini.
"Isai gia?" (siapa gia?). Sy terpinga-pinga inda dapat menjawab sebab sudah lama benar sy inda dengar ni bahasa. Si Mat mendekati sy.
"MRS.M, biar sy tanya", bilang si Mat. Sy berdiri di sebelah dia.
"Aki, kotutun ko ie Padoh Aloysius?", (datuk, ko kenal ka sama Father Aloysius?)
"OoOoOoo (ikut irama ar..).. nokoruba oku dau hilod lamin id Gaman tinnu mowonsoi doh korita dau nga au ku koilo nung masi poh yau hilo la. Katanud koh ralan kumma lamin di Gaman?" (sy terjumpa sama dia sana rumah si Gaman tadi sedang membaiki kereta dia tapi sy inda tau kalau dia masih lagi di sana. Ko tau kah jalan pigi rumah si Gaman?)
"Amu aki", (tidak datuk)
"Mantad hiti, mamanau nopo gisom kotuka ralan rumuhuk om kotuka kondo sulap tokodo ponong ie wanan. Mamanau nopo otukaan nu nondo dit walai ie Gaman", (Dari sini, jalan saja terus sampai ko ternampak jalan yang menurun dan ko nampak ada pondok kecil di sebelah kanan. Ikut itu jalan sampai ko jumpa rumah si Gaman -- (Penulis: Kudos sy punya bestie Raini Yusof for translating this part)
"Om pounsikou aki. Mamanau yahai poh", (Ok, tengkiu datuk, kami jalan dulu)
"Miagal nopo", (sama-sama)
"Ko tau sudah jalan pigi tempat Father Aloysius, Mat?", masuk ja dalam kereta trus sy tanya si Mat.
"Inda MRS.M tapi itu datuk bilang dia nampak si Father Aloysius sana rumah orang, nama dia Gaman. Jadi skarang kita pigi sana", sy menganggukkan kepala sambil meningu si Min sini sebelah. Airmata si Min suddenly jatuh di pipi, probably masih teringat sama si Suki.
"Min, sudah la tu.. Nanti Suki inda tenang di "sana"", si Min inda menjawab tapi tambah deras airmata dia keluar. Sy kasi biar laki sy melayan perasaan sebab kalau sy pun ikut nanti inda pasal-pasal diorang dalam kereta ni kana BENG BENG sama si HUDSON.
Kereta yang dipandu oleh Mat meluncur agak laju juga tapi kepala si Mat asyik menoleh ke kanan jalan.
"Oh, masuk sini", dia bercakap sendiri dan memusingkan stering kereta ke kanan dan memasuki sebuah jalan menurun yang agak curam dan tidak berturap.
"Sini ka, Mat?",
"Tu datuk bilang ikut saja ni jalan sampai hujung", sy mengangguk lagi.
Dalam lebih kurang 20 minit atas tu jalan, akhirnya kami sampai di sebuah rumah yang separuh papan dan separuh bambu, terletak di tebing sungai. Seorang tua yang memakai baju kemeja batik dengan seluar slack hitam dan seorang anak muda berkumis nipis memerhati kereta kami.
"Hello.. kami datang dari KL, kami mau cari Father Aloysius", sy bilang mendekati kedua-dua mereka.
"Kanapa mo cari sama sy? Ko ini siapa?", tu orang tua menyeluk poket bajunya dan mengeluarkan spek mata yang kemudiannya dipakai. Dia meneliti kami satu-satu dan tiba-tiba dia menatap si Min dengan pandangan yang terkejut sekali. "Dari mana ko dapat itu tembikar? Korang ini siapa??", suara dia mula meninggi.
YOU ARE READING
THE PART-TIMER (COMPLETED) ~ Season 1
General FictionCopyright © Fir Tree June SabahanSlank©2019 All rights reserved. No part of this publications may be reproduced in whole or in part, or stored in a retrieval system, or transmitted in any form or by any means, electronic, mechanical. Photocopying, r...