BAB 1

207 18 3
                                    

  Jam telefonku berbunyi.Hurm.Time untuk keluar cari kerja.Bosan duduk terperap je.Rasa sayang nak tinggalkan bantal busuk aku nih sesorang.Padahal pergi mintak kerja je pun.Bukan kemana pon.Jam pada telefonku ialah pada pukul 6:30 pagi.Haish,rasa malas dihati untuk keluar.Aku pun bingkas bangun dari katil dan pergi mengambil tuala dan terus ke bilik air.Selepas 30 minit menguruskan diri,aku terus menghadap cermin.Berangan sekejap.Tiba-tiba pintu bilik ku ditolak.

  "Eh,mama!".terkejut tu takde lah sangat.Sebab aku tahu mama masuk confirme tak ketuk pintu.main redah je.
  "Buat apa dok depan cermin tu?berangan?". Soal Puan Zainab,mamaku.Ramai orang mengelarnya Kak Nab.Aku hanya ketawa terkekeh-kekeh.
 
  "Dah siap tu jom turun bawah.Kita sarapan dulu kay?".

  "Mama..".panggil aku.
"Ye sayang.kenapa?".terus mama memeluk tubuhku erat.
"Mia nervous la ma!Mia takut tak dapat kerja dekat situ.".
   "Takut?kenapa Mia kena takut?anak mama kan pandai.Mama akan doakan anak mama ni berjaya.ok?Ya Allah kau permudahkanlah anak manjaku ini.Semoga anakku dapat buat yang terbaik.Semoga anakku diterima kerja di tempat itu Ya Allah.".aku kembali tenang apabila mama telah membacakan doa yang memang itu aku nak dengar dari seorang ibu.

  "Ma..wish me luck,ma!".terus aku mencium tangan mamaku meminta restu bekerja.Tiba-tiba satu suara memeranjatkan kami.

   "ADIK! DAMIA NAZHIRAH!".aku mengeluh kecil.
'baru nak feeling ngan mama.Harith Daniel.Yup!Along aku mula memarahi aku.Sebelum ni aku takut jugak lah dengan Along aku.But now,lek arr..tak takut langsung.'

  "Adik ingat along takde kerja ke lepas ni?".aku memandang wajah alongku dengan tiada rasa bersalah.Tiba-tiba mama bersuara.

  "Along..kalau iye pon bagila adik breakfast dulu.Adik ada interview arini".aku tersenyum mengejek lalu terus ke dapur mengambil sandwich dan menghirup air Milo suam.

  "Ma..Adik pergi dulu ehh..assalammualaikum.".tangannya aku salam dan terus masuk ke kereta Perodua milik Along berwarna hitam.

Semasa perjalanan untuk pergi interview, jantung aku degup dia Ya Ampun.Along memulakan bicara.

   "Kenapa senyap je ni adik oi?marah ke?alahai..sorry kay..".
  
   "Tak delah..Adik just risau,nervous and macam macam la..adik takut la Long..".aku pon tak tahu nak cakap apa lagi.Gemuruh,Happy,nervous tu memang aku rasa sekarang ni.Perasaan memang bercampur-baur.Happy 50% sebab dapat interview dekat syarikat yang aku mahu sejak dari kecil lagi.Gemuruh dan nervous 99.5% tunggu nak pecah je jantung ni.

  "Ok,look!..I trust you can do it.Along doakan Adik dapat kerja dekat situ ok?".aku tersenyum kembali.

   Sesampai di hadapan bangunan yang tinggi,aku sudah macam takda nafas la pulak.Kereta Along pun sudah hilang dari bayangan.Aku terus bertanya seorang perempuan.

  "Cik,saya nak interview kerja.Jadi,tempat interview dekat mana?".

  "Oh,nak interview la nieh?so,mesti Cik cari orang yang bernama Tengku Aqeef Zamri,right?

  "Aaa..I don't know..".

  "Takpe-takpe..cik pergi dekat tingkat 11 dan tanya kerani dekat situ.ok?".aku menggaguk tanda mengerti dan terus bergerak ke lif.Baru sahaja aku nak tutup ada orang yang menahan.

  "Wait".kata seorang lelaki sambil tangannya memegang handphone di telinga.Aku hanya memerhati atas dan bawah.

  "What?sure, of course,darling!when?Dinner?sure!ya..love you sayang!.haha..breakfast dengan Laila.Lunch dengan Sara.Dinner dengan Tina.haha".lelaki itu ketawa terbahak-bahak.Aku menelan liur yang kelat rasanya.Tiba-tiba tanganku diretap kuat.

  "Auch,sakit! Lepaslah!".aku merayu supaya dilepaskan.Tangannya aku gigit.Padan muke!
'kerja bodohla kau buat,Mia!kalau kau gigit tangan dia sekalipun kau pikir boleh sampai ke?'.tubuhku di tolak hingga ke dinding lif.Pipiku diusap lembut.

  "Kau ni cantik la.so Gorgeous!I like!tapi kau dah gigit aku.ingat ni ehh..kalau aku jumpa kau lagi,tak teragak agak aku cium kau.Tiba-tiba..

  TING..
"Alhamdullilah".aku bergegas lari dari dia dan terus bertanya kerani di situ.

"Kak...".belum sempat aku nak menghabiskan kata kata, wanita yang dalam lingkungan 30 tahun itu sudah tahu.

"Oh,nak interview eh?nama akak..Kak Anis.Semua orang dekat sini panggil akak Kak Nis.Akak kerani dekat sini.Kalau adik nak tanya apa apa ke.Tanya je ok?Sekarang ni adik duduk dulu dekat kerusi sana tu sampai nama adik dipanggil ye?".terang Kak Nis lagi.Aku hanya menurut dan terus ke kerusi sambil itu aku membaca doa khusus sebelum bekerja.

"DAMIA NAZHIRAH".panggil Kak Nis lalu membawa aku berjumpa bosnya.

Tok..tok..tok..

"Masuk".
"Bos,budak baru tu dah sampai.Boleh Kak Nis panggil dia masuk?".
"Ha,silakan Kak Nis"

"Damia boleh masuk.Bos panggil dah tu".panggil Kak Nis di luar pintu.

"Panggil Mia je,kak!Huh..terima kasih eh kak".

"Yelah.."

Apabila aku memasuki ruangan biliknya.Naik terpegun aku sekejap.Sangat kemas,Cantik dengan ukirannya itu.Tetapi bos yang aku bakal jumpa itu ada disebalik kerusi yang sudah diterbalikkan ke arah lain.Tiba-tiba ada satu suara yang memeranjatkan aku.

"What you waiting of?tak reti-reti nak duduk?ke kau nak jadi model?".sempat lagi dia perli aku macam tu.Aku terus duduk dan mengeluarkan fail lalu memberikan kepadanya.

"Ouh..Damia Nazhirah..nice!!..ok.u can start".aku mengangguk setuju.

"Ok..Nama saya Damia Nazhirah Bt Zahid Hakimie.Saya berumur 23 tahun.Semasa saya berumur 21 tahun,saya sudah ada pengalaman menjadi architect sebab dulu saya adelah sikit tolong papa saya dalam mengendalikan hal - hal macamnie.".kata aku dengan nada yang yakin.

"Are you sure U want to be an architect?saya nak awak kerja betul betul..jangan nak main main..paham?".tengkingnya lagi.
'ni bikin wa panass..Kau ingat takde sape ke yang nak ajar aku kat sini?ramai kot..kalau la aku boleh tengok muka dia ni..dah lama aku siat siat muka dia.lepas tu badan dia aku cincang 14.Lepastu aku tumbuk ngan lesung batu.'.

"Fa..hh...aa..mm.. en..cikk..insyaAllah..saya boleh lakukannya.So,saya diterima tak?".Peluh di dahi masih kelihatan.Aku melihat dengan kening terangkat.Tiba-tiba kerusi terus berpusing.Aku terkejut beruk mau pengsan sekarang jugak.Is it true??

       Ha?what's going on?kenapa niehh?agk ii korang siapa ehh?💕

          😘🌸-Please vote n comment-💕😘

🌸CINTA SI PLAYBOY🌸Where stories live. Discover now