Episod 5

18 1 0
                                    

[Disepanjang perjalanan di hutan,Ga Young dan Chanyeol berjalan bersama]

Chanyeol:Kenapa awak nak kerumah lama awak?(chanyeol berjalan dibelakang Ga Young)

Ga Young:Saya dah lama tak kesana,hanya nak lihat keadaan disana.Awak tak apa²,kan?

Chanyeol:Saya tak apa²..(akhirnya mereka tiba dihadapan sebuah rumah usang yg sekelilingnya penuh dengan semak samun dan ranting kayu)

Ga Young:Dah sampai..

Chanyeol:Disini?(ga young mengangguk)

Ga Young:Sudah lama agaknya saya tak kesini..

Chanyeol:Jadi,apa yg membuatkan awak tiba² ingin kesini?(ga young memandang chanyeol lalu tersenyum)

Ga Young:Hanya saja.(balasnya lalu melangkah masuk kedalam rumah tersebut,chanyeol menurutinya dr belakang)

Chanyeol:Sudah brp lama awak tinggalkan tempat ini?Ia nampak sangat usang dan buruk.

Ga Young:Sudah lebih dari 2 tahun sejak ibu bapa saya meninggal,saya tak boleh tinggal disini lagi sejak ketiadaan mereka.

Chanyeol:Kenapa?Rumah ini ada penghuni lain?(ga young menggeleng)

Ga Young:Saya cuma tak boleh tinggal disini kerana terlalu banyak kenangan dan kisah silam yang saya tak boleh lupakannya.Setiap kali saya duduk disini,saya akan merindui mereka berdua.

Chanyeol:Oh,baiklah..(ga young berjalan menuju kesebuah almari dan membuka salah satu laci lalu mengeluarkan sebuah kotak)

Ga Young:Ini,adalah milik ibu saya.Apa ini?(ga young membuka kotak hitam tersebut,terdapat sehelai baju gaun berwarna merah dan sekalung rantai yanh cantik)

Chanyeol:Wah,itu kepunyaan siapa?Ibu awak?(kemudian ga young terlihat pula sekeping kad terselit dibawah gaun tersebut)

'UNTUK ANAKKU GA YOUNG,SEMOGA CERIA SELALU.IBU BELIKAN INI KHAS BUAT KAMU,PASTI KAMU TERLIHAT SEPERTI PUTERI KETIKA MEMAKAINYA'

Chanyeol:Ini,gaun buat awak?(air mata ga young mulai mengalir)

Ga Young:Kenapa saya..(chanyeol hanya memandang ga young tanpa berkedip)

Chanyeol:Hei,jangan menangis.(semakin banyak air mata yg mengalir di pipi ga young,chanyeol mulai tak keruan)

Ga Young:Ibu..(ga young terduduk lemah,kotak dan kad tersebut masih berada ditangannya.Chanyeol duduk berhadapan ga young)

Chanyeol:Jangan sedih,itu sudah berlaku.Pasti ibu bapa awak sangat menyayangi awak,jadi awak harus kuat..

Ga Young:Tapi..Saya,tak sempat bertemu dengan mereka..Mereka sudah pergi meninggalkan saya..(air mata ga young mengalir tanpa henti,nafasnya dan suaranya teresak² menahan tangisan)

Chanyeol:Jangan sedih lagi,walau bagaimanapun keadaan sebelum mereka pergi saya yakin mereka sudah memaafkan awak.Jangan sedih lagi,saya ada disini bersama awak..(perlahan² chanyeol mengelap air mata di kelopak mata ga young,sedikit pun ga young tidak menghalangnya.Mungkin dia tidak menyedari kejadian itu,ga young termenung seketika)

Chanyeol:Jangan menangis,hati saya terluka..(getus hatinya)

Ga Young:Ibu,maafkan saya..(kata ga young sambil menangis lagi..Disebuah tempat duduk Ga Young dan Chanyeol duduk bersama.Chanyeol melihat jam ditangannya,sudah jam 4 petang)

Chanyeol:Awak tak apa²?

Ga Young:Terima kasih kerana sudi menemani saya.

Chanyeol:Tak mengapa.Pasti awak mempunyai kisah silam yg pahit dengan kedua ibu bapa awak.(ga young diam seketika)

Really I didn't KnowWhere stories live. Discover now