KadirKadariah 4

348 38 4
                                    

Ada bau wangi merasuk ruang udara rumah kayu itu.

Bada masih terpempan depan adiknya. Ini, adik lelakinya Kadir, atau adik kembar perempuannya, Kadariah?

"Assalamualaikum," panggil satu suara wanita, dan suara itu datang dari depan rumah Bada, bukan rumah Kadir.

Bada ambil peluang itu untuk membuang ketegangan yang melanda dia dan adiknya. "Waalaikumsalam! Kadir, akak tengok siapa yang datang sekejap."

Sampai ke depan rumah, Bada nampak Mak Aji Maznah sudah tercegat. "Mak Aji, ada apa?" tanya Bada sambil bersalaman dengannya.

"Bada, aku nak cakap sikit," Mak Aji Maznah yang sakit sebelah lututnya itu tarik Bada ke pangkin di bawah pohon rambutan yang lebat berbuah.

"Pasal apa, Mak Aji?" tanya Bada setelah mereka duduk. Wanita yang hampir sebaya allahyarhamah ibunya itu ditatapnya.

"Kadir. Dia ke rumah aku pagi tadi. Macam biasa,  nak tolong aku angkat air. Tapi, ada sesuatu yang tak kena pada Kadir tu," bisik Mak Aji Maznah.

Bada angguk, dan sebelum bersuara dia mengerling sejurus ke arah rumah Kadir. Nampaknya Kadir masih asyik menguli kain pelikat dengan guntingnya. Diajaknya wanita tua itu makan buah rambutan yang bergayutan rendah.

"Ya kak, semalam, kami perasan juga. Dia memasak kak," balas Bada.

"Ya, dia memasak juga di rumah aku pagi tadi. Sedap Bada! Yang aku risau ni, dia sebut nama Kadariah," terang Mak Aji Maznah.

"Mak Aji tahu pasal Kadariah?" tanya Bada.

"Aku ada masa kau lahir, cuma aku di bawah rumah, letak daun mengkuang sambil masakkan air panas," cerita Mak Aji Maznah. "Nama Kadariah tu, Nenek kau yang bagi. Dia ada cerita pada aku dulu, yang nama tu sama dengan nama pendamping arwah emaknya, moyang kau lah."

Terbeliak Bada. "Moyang dulu, ada pendamping? Pendamping tu apa?"

Mak Aji Maznah diam sekejap. "Dia, macam saka, tugasnya menjaga. Ikut cerita nenek kau, dulu mak dia ada pendamping sebab ikut ibubapanya belayar. Bezanya pendamping ni tak ditambat pada tuannya; tak perlu bagi makan, tak perlu jaga macam saka. Cuma kadang-kala, dia rindu nak perhatian je. Macam orang perempuanlah. Nak dimanja."

Gemuruh dada Bada mendengarnya. "Tapi takkanlah dia nak berdampingan dengan Kadir?" soalnya. Dua wanita itu menoleh lagi untuk memeriksa keadaan Kadir. Sudah mula menjahit nampaknya dia.

"Semalam memasak, hari ni menjahit. Esok-esok, minta dicarikan laki pula ke?" getus Bada.

Dia tak suka hal mistik begini. Dia jururawat desa pencen. Dia lulusan sains, bukan spiritual.

Mak Aji Maznah tergelak. "Sebenarnya aku pernah tengok pendamping ni datang pada arwah mak kau," dia buka rahsia.

"Hah? Mak pernah ada pendamping juga?"

"Ya, sekejap je. Masa tu dia belum kahwin. Tapi kelakar juga. Asyik menyanyi lagu lama. Lagu Bunga Melati Waktu Pagi. Ih, seram sejuk aku. Pertama kali aku dengar lagu tu, kami tengah sama-sama mandi sungai di Air Terjun Miku. Menyesal aku tak ikut cakap mak, jangan mandi masa matahari tegak. Banyak yang halus berkeliaran. Langsung kawan mandi kena sampuk pendamping. Tapi pendampingnya merasuk dia sekali-sekala je, kebanyakan masa, mak kau macam anak dara biasa," kenang Mak Aji Maznah.

Bada curi pandang lagi ke arah Kadir. "Masa tu berapa lama mak kena sampuk pendamping tu? Macam mana boleh elok balik?"

"Pendamping ni, dia bukannya rasuk terus-terusan. Bila dia nak, dia muncul. Masa mak kau kena, asal lewat petang nak masuk Maghrib je muncullah dia. Berbulan macam tu. Yang aku ingat, dia pergi sebab ayah kau pindah ke kampung kita ni. Mak kau jatuh suka pandang pertama. Asyik nak pergi mengendap ayah kau mengajar di sekolah lama tu. Pendamping dia tak suka ayah kau. Jadi lama-lama, dia tinggalkan mak kau terus. Tak boleh dipaksa pergi, si pendamping ni," nasihat Mak Aji Maznah lagi.

Bada terdiam. Kadir, tak pernah sukakan sesiapa sejak sahabat baiknya, Khatijah anak bongsu Haji Ramli meninggal dunia sakit demam kuning. Itu dah lebih 30 tahun yang lalu.

"Ayah, dengan Mak, akhirnya kahwin. Jadi sebab itu ke pendamping tu tak muncul-muncul lagi?" tanya Bada.

Mak Aji Maznah angguk. "Ya. Kami syak, begitulah. Cuma, yang aku ingat, mak kau dulu waktu kali terakhir dia dirasuk tu, ada cakap yang dia tak suka terpaksa rebut perhatian mak kau tu. Dia rela berlalu, itu yang dia sebut-sebut sebelum menghilang terus. Masuk sebulan tak kena rasuk, atuk dengan uwan kau masuk meminang ayah kau tu!" terkekeh-kekeh Mak Aji Maznah.

Bada ikut ketawa, tak sangka pula dia yang ayahnya itu dipinang rupanya.

"Bunga Melati... Di pusara dewi...
Teman di pagi.. Hari kebumi..."

Tiba-tiba, Kadir mula menyanyi. Suaranya merdu namun siapa mendengar pasti ngeri.

KadirKadariahWhere stories live. Discover now