KadirKadariah 1

632 36 12
                                    

Di dapur rumah keluarga Bada, terdengar bunyi kelentung-kelentang.

Kadir teringin nak makan sambal petai dengan udang. Jadi dia ke perkampungan Orang Asli yang tak jauh dari kampungnya sendiri untuk mencari sejambak dua sayuran tengit itu.

"Mak, Pak Su memasak. Sedapnya bau!" komen Hafiz, anak saudaranya yang baru habis SPM itu.

Terpegun sekejap Bada, kakak Kadir yang kenal benar perangai adiknya. "Pak Su kau memasak? Dia pegang sudip pun tak tahu. Mana pernah jejak kaki dapur dia tu!"

Hafiz tarik tangan ibunya.

Bada dan Hafiz memerhati dari sebalik pintu, Kadir sedang bercekak sebelah pinggang, asyik mengayuh sudip di dapur. Sebenarnya, rumah Kadir, dapurnya tak ada tong gas pun. Garam pun tak ada. Gula, sudah dua tahun dia tak beli. Sebab itu dia menumpang rumah Bada untuk memasak.

"Kenapa mak?" tiba-tiba suara Maria, anak sulung Bada mengejutkan wanita separuh umur itu dan anak lelakinya.

"Shhh!" marah Hafiz. "Kak, tengoklah, Pak Su memasak!"

Maria jenguk ke dapur. Sungguh, dia tidak ditipu. "Ingatkan ayah tadi!" komennya. Memang Pak Hamdan boleh memasak. Tak seperti Kadir yang sudah terbiasa makan masakan kakak dan ibu sepanjang hidupnya.

"Bila masa pula si Kadir pandai masak ni?" muncul satu lagi suara, kali ini mengejutkan tiga beranak yang terhendap-hendap itu.

"Eh bapaknya. Terkejut kami! Kalau sakit jantung mesti dah mati," gurau Bada. Memang pasangan itu kasar sikit bila bergurau.

Hamdan masih terjenguk-jenguk ke dapur seperti anak-anaknya. "Si Kadir tu, OK ke tidak?"

Tiga beranak angkat bahu.

"Siap!" tiba-tiba Kadir berteriak. "Oi, orang kampung, jom makan!" ajaknya seolah tahu saudara-maranya sedang terhidu-hidu di balik pintu.

"Kau masak, Kadir?" tegur Hamdan. "Sedap baunya ni!" pujinya sedikit.

Kadir terus mencemik.

"Ini Kadariah lah. Kalau sambal petai tak pernah kalah, tahu?" ketawa riang si Kadir membalas.

Aneh sekali gayanya. Di mata empat beranak itu, lelaki yang menumpang memasak di dapur rumah mereka itu, lain sangat perangainya. Seolah-olah hilang kelelakiannya.

Kadir hidang sambal petai ke dalam mangkuk. Rupa-rupanya sudah ada gulai ayam dan ikan masin di bawah sangai. Nasi pun sudah terhidang bersama pinggan, gelas dan air masak.

Empat beranak terasa takjub melihat juadah-juadah itu. Kadir masak semua ini? Cepatnya! Pakai jin ke?

Terlintas begitulah di benak mereka.

"Tak sudi nak rasa ke, Kadariah masak?" tanya Kadir, mukanya betul-betul mengharap.

Serba-salah jadinya Bada anak-beranak.

KadirKadariahWhere stories live. Discover now