Part 4JR
Senyum2 ni mamy dan dady masa saya melangkah masuk pigi dalam rumah. Hemm, saya tau juga tu kenapa. Ah, buat2 inda tau saja lah.
"Sudah makan?" Mamy tanya.
"Belum lagi." Ringkas saya jawab.
"Ba, pigi makan la. Kami sudah makan tadi. Mau tunggu ko tapi lambat betul mau sampai rumah." Mamy bilang.
"Lepas saya mandi baru saya makan la. Saya pigi bilik dulu." Saya bilang.
Padahal saya sengaja mau mengelak dari mamy. Saya tau juga dia sedang super happy plus excited pasal yang hal tadi siang.
"Ah, ko tidak turun2 sampai bisuk kalau gitu..." Mamy peluk tubuh.
Haha, dia tau.
"Yalah... Ba cakap lah apa yang mamy mau kasitau tu..."
Baru berubah okay muka mamy.
"Si Aster nda mau ko..."
Funny... Apa boleh buat lah... Tapi apa yang masih buat dorang mamy nampak happy tu?
"Tapi..." Mamy sengaja stop bercakap.
1, 2, 3, 4, 5 saat... Bersaat-saat. Isk..
"So??" Saya akun kalah. Jangan saja mamy sambung cakap yang bukan2.
"Masih ada adik dia... Still single and available... Lawa juga macam Aster." Bilang mamy.
Hemm, muka lawa kah yang menjamin keutuhan dalam sebuah perkahwinan manusia sejagat?
"Ohhh..." Saya bilang saja.
"Ni nah gambar dia. Kalau ko berkenaan, mamy kasi kompom sama kawan mamy."
Mau kasi kompom kunun. Padahal sudah dia kasi kompon tu sendiri.
Mamy kasi tunjuk gambar dari phone dia.
"Nama dia si Poppy."
"Poppy."
Serentak saya sama mamy sebut tu nama. Mamy curious tengok muka saya...
"Kamu sudah berkenal ka JR?" mamy tanya.
"Ya..but not in good way." Saya jawab. Masa tu kami duduk2 sudah di dining room.
"Maksud?"
"Dia la tu si sumandak yang sa terlanggar masa main basikal di park tu. Yang tiba2 hilang lepas rawatan di klinik... Sa tau nama dia dari I.C dia saja... Tidak sempat mau berkenalan secara bagus." Saya explain.
Mamy ketawa. Maybe mamy teringat semula yang saya kasi cerita sama dia masa malam tu kejadian.
...
Force Engagement Day...
"Welcome to the family." Mamy dengan si LC peluk si Poppy. Poppy sambut pelukan with her awkward smile. Lucu pula saya mau tengok.
Semua yang mamy cakap sama si Poppy, dia kasi ya-ya saja...
"Macam mana sudah siku sama lutut ko?"
Saya ambil peluang tanya si Poppy. Sebab dari tadi dia macam mau mengelak dari bertembung dengan saya.
"Erm, ok juga. Kering2 sudah tu luka." Poppy jawab.
"Bagus la. Napa tu hari ko lari terus?"
"Erk..sa ada try panggil2 ko tapi ko nda dingar, bizi ko bertelepon. So sa balik saja la..." Ni Poppy bilang garu2 kepala.
"Jadi macam mana ko balik?" Saya bilang lagi. Saja mau kasi panjang2 cerita...
"Ngam2 ada mesin teleport depan tu klinik. Sa masuk2 dalam tu mesin ja terus sampai di depan pintu rumah."
😑 Serious saya menanya. Dia buat lawak pula...
"Erm, sa pigi tandas dulu arr, laaama sudah sa tahan. Ko self service dulu." Ni Poppy bilang lagi.
Dia kasitau gitu terus dia cepat2 berjalan, pegang2 perut. Entah betul atau tidak, kah alasan dia saja tu. Pelik tapi interesting juga gaya ni perempuan begini. Harap bukan jenis yang minta puji saja lah naaanti, haha.
...
POPPY
"Yes mom, I'll be fine. Macam baru ni kali ba sa drive balik malam2."
Ni hari last day saya bercuti. Saya mau balik awal pagi tapi mamy masak untuk lunch banyak sangat, jadi saya pun makan sampai terlebih muatan kantung perut. Kalau sudah kenyang tu, mood ular sawa pun keluar. Tertidur saya sampai petang.
"Ko sudah kasitau tunang ko?" Mamy bilang.
Erm...
"Perlu ka?" Saya berfikir...
KUKKH!
"Ouch mamy. Sakit ba tu." Mamy ketuk kepala saya.
"Tunang ko ba tu. Berian sama belanja dapur ko sudah kena cash." Bulat mata mamy tengok saya.
Jatuh dagu saya dengar tu 'sudah kena cash'.. Ya kah?
"Mana tu duit? Kasi la sama sa sikit bikin shopping." Saya bilang main2.
"Cash yang maksud mamy sudah bakal husband ko kasi habis bayar laaa! Tu duit di bank!" Free2 kna pulas telinga bah. Macam yang baru darjah 6 bah saya kena buat oleh mamy.
Atukoi! Banyak juga duit dia? Kah duit parents dia? Kah durang main rukut2? Haha, pop out terus tu soalan2 semua di dalam fikiran.
"Sa main2 saja ba tu sama mamy. Baa, getting late sudah ni. Naaanti la sa call atau chat saja dia..." Cepat2 saya jalan menuju kereta sambil lambai2 mamy.
"Jangan lupa arr. Ba, bagus2 la drive. Sampai sana kasitau mamy." Mamy kasi kuat suara.
"Okay Madaaam!" Saya kasi signal lagi ibu jari. Masuk2 saja di dalam perut kereta saya terus drive out dari halaman rumah. Nasib sudah awal2 saya kasi panas engine kereta.
...
"Sudah ko sampai bandar kaa?" Mommy call.
"Ya.. Yang jam 9 lebih sudah kali tu." Saya pandang tu digital watch yang berampai di atas tu table lamp, 11:43 PM.
"Napa nda kasitau mamy? Si JR ada cari2 ko tu tadi?"
"Si JR? Who's JR?" Blur saya dengar tu nama. Kah mamy merujuk kepada alphabet? Or Junior...
"Oh my god!! Ni anak!? Tunang sendiri punya nama pun inda tau kaaa?"
NGINGGG! Nyaring tu lontaran suara mamy. Berdesing, bergegar terus masuk menusuk tembus pigi gegendang telinga saya.
😑
Hemm, JR kah nama dia? I mean just the letter of 'J' and 'R'?
"Sa mana tau sepa nama dia. Sa lupa mau ambil tau. Yang saya tau sa gelar dia si, erm, tunang saja..."
Terus terang saja saya sama mamy. Lepas tu engagement day tu hari, mana ada siurang berjumpa lagi...
Maybe, kalau saya ada depan mata mamy sekarang memang sudah kena tapap munung...
Boleh dengar mamy meng-haih di hujung talian... 😅
"JR tu nama pindik dia saja. Full name dia kan si Jeremy Ross. Takkan la ko nda nampak nama dia masa ko sign2 semua tu document ka borang masa kamu dua bertunang tu?" Panjang cakap mamy.
Seriously, ingat semula masa tu saya tiada baca2, tengok2 lagi. Saya sign saja semua yang tu ruang yang si uncle tunjuk2 suruh sign... Gila kan? Macam mana kalau ada saya tertandatangan yang bukan2 punya borang. Sebab macam ada satu borang bercetak yang saya sign time tu.
Kami dua mamy cerita2 sekejap sebelum mamy kasi off panggilan. Saya check, ada beberapa missed calls from unknown number. Ada new chat juga dari tu nombor. Saya buka tu chat. Okay, tu number belongs to si good looking guy a.k.a Mr. JR, the fiance...
To be continued...
YOU ARE READING
POPPY
Short StorySABAHAN SLANG - COMPLETED Cerita ini hanya di published di Wattpad.com Mengisahkan si Poppy dan si JR... Cerita klise2. Story & written by "Delilah Josephine".. Biasalah kalau amatur punya style.. Siurang main hentam saja asal terlepas apa yang ada...