"Harley, keluar jom?" Aku mengajak Harley keluar sementara aku tiada benda nak di buat. Harley mengangguk laju.
"Kau belanja?" Aku tersengih.
"Yea, cepat siap." Balasku. Aku baru berhenti kerja seminggu lalu di sebabkan salah seorang stuff cuba mencabul ku. Aku memang pantang lelaki macam tu. Mungkin aku liar, tapi aku bukan jenis yang macam tu. Aku cuma buat dengan Jafry!
Aku mengambil kunci motor yang terletak pada mangkuk kecil di atas meja. Lalu membuka almari yang tingginya hanya separa pinggang untuk mengambil dua biji helmet untuk aku dan Harley.
Hampir 30 minit aku menunggu Harley bersiap, akhirnya motor ku melucur laju menuju ke Mall untuk menonton wayang. Selesai mewayang, aku mengajak Harley makan di food court tingkat dua.
Sedang leka mencari makanan apa yang patut di pesan, aku terpandang seseorang yang aku teramat kenal. Dia memakai cap, berbaju kemas sebagai seorang pekerja. Matanya bertembung dengan mata ku setelah dia mengangkat wajahnya. Jafry?
"You work here?" Soalku dengan tenang apabila kami duduk bersemuka di sebuah meja bulat. Wajah Jafry aku pandang lama. Its been 2 years aku tak jumpa dia, I miss him.
"Yeah. Aku kerja sambilan dekat sini. Every friday and saturday I worked here." Aku mengangguk kecil. Harley pergi meninggalkan aku dengan Jafry buat sementara, itu pun aku paksa dia pergi. Huh!
"I see. You worked so hard Jaff. Kau tak rehat ke?" Dia mengeleng sambil merenungku tenang. I miss the way he looked at me when we started having sex.
"Aku nak kumpul duit. Kalau kawangan aku dah stabil, aku nak kahwin." Aku terkedu. Kahwin?
"I see, who's the lucky girl? Is she okay? Can she handle you? Did she take a good care of you?" Soalan ku itu membuatkan Jafry tersenyum. What? Aku risau kot!
"Aku tak ada girlfriend Aiera." Aik? Kata nak kahwin. Kening ku di jongkit sebelah.
"Kau merepek apa Jaf? Kau nak kahwin dengan tiang ke?" Soalku pelik dengan tawa kecil. Jafry tertawa seusai aku bertanyakan soalan.
"By hook or by crook, you'll know her." Aku mengangguk dengan senyuman. It hurts me, but I have to show him yang aku kuat.
"Kau macam mana? Sihat? Aku tengok badan kau susut. Kau tak jaga makan? Sekarang kau kerja?" Aku tersenyum. Banyak soalan dia.
"Aku baru berhenti seminggu lalu. Yeah, since aku kerja, makan aku tak teratur." Balasku tenang. Jafry mengerutkan kening.
"Kenapa berhenti?"
"Ada one guy ni, he kept disturb me."
"What he did towards you?" Soalnya serious. Patut ke aku bagitahu?
"Ah nothing much. Just dia selalu kacau aku buat kerja. Aku rimas kalau selalu kena ganggu."
"You lied." Air liur di teguk. Alamak!
"Fine! He touch my private stuff while I'm working." Balasku tertunduk. Jafry merengus kasar. Dia marah?
"Aku nak tahu kau kerja mana sebelum ni?"
"Club.." Belum habis aku bercakap. Jafry menjerit kecil kepada ku.
"Club?!" Aku mengangguk lalu tertunduk.
"No wonder!! Its not only stuff, also the customers!!" Dia membalas kasar. Air liur di teguk. Kenapa dia pula yang marah? Aku cuma kerja sana 2 bulan kot. Aku sign contract.
"You mad?"
"I am! Bagus kalau kau dah berhenti kerja tu. Next time jangan kerja di tempat yang tak elok! Stay dekat rumah dah lah. Biar aku bank in duit kau. Faham?!" Aku mengerutkan kening.
"Kenapa kau berubah eh?"
"Aku risau tentang keadaan kau Aiera. Jangan buat aku risau macam ni. Aku tak suka lah kalau lelaki rapat dengan kau."
"Tapi kenapa?! Kita takde apa2 hubungan Jaf! Kenapa kau selalu macam ni?! Dari dulu kita kenal sampai sekarang! Walaupun 2 tahun berlalu, kita bawa haluan masing2! Kenapa kau risaukan aku?! Kenapa Jaf?!"
"Sebab aku cintakan kau! Aku cari duit, aku nak kahwin dengan kau! Aku tak boleh terima cinta kau kalau kawangan aku belum stabil. Kau faham tak?!"
Tengkingan Jafry menarik perhatian orang yang ada di kawasan food court namun aku abaikan. Air mata ku mengalir laju apabila mendengar semua yang Jafry tuturkan sebentar tadi.
"Aku minta maaf. Aku tak bermaksud nak tengking kau. Sorry." Jafry berlalu pergi ke tempat dia bekerja. Aku hanya membisu dengan lirikkan mata yang menghantarnya pergi.
Japanese's Ola. Nama kedai kerja sambilan Jafry.
-----
Aiera Aella🌸
- Daisey! I met Jafry yesterday.Daisey Hemmet❤
- Woah really?
- Dekat mana?
- Setelah sekian lama kau tak jumpa dia kan?Aiera Aella🌸
- Yep!
- Semalam kan aku ada cakap yang aku pergi Mall tengok wayang dengan Harley. So lepas tengok wayang, kitorang pergi food court situ.
- Dia kerja sambilan dekat sana. Tu yang aku jumpa dia tu!Daisey Hemmet❤
- Woah2!
- What a coincidence huh?
- Korang borak apa?Aku menceritakan semua yang telah aku dan Jafry borakkan tanpa tertinggal satu point pun.
Daisey Hemmet❤
- You gotta be kidding me?!
- Dia nak kahwin dengan kau?!
- Wow!!
- I just can't believed it!!Aiera Aella🌸
- Yeah..
- But, aku still tak faham kenapa dia bersungguh2 cari duit. Aku tak kesahlah kalau dia ada satu kerja saja.Daisey Hemmet❤
- Thats what we called..
- A RESPONSIBLE.
- Dia tau yang dia tak berapa nak mampu. Sebab tu dia cari duit lebih. Nanti kalau dah stabil, dia cuma fikir tentang kau, bukan sebab duit. Geddit?Ada betulnya juga. Mungkin sebab tu dia bekerja keras. Tapi serious lah?! Kalau betul pun dia nak kahwin dengan aku, aku tak harap semua benda tu!
YOU ARE READING
Soulmate
RomantikSetiap orang ada kenangan tersendiri. Termasuk aku.. ... P/s: Based on true story. But some part is just my imagination✌