1

66 3 0
                                    

Azalea Husna rasa sangat malas untuk bersiap kesekolah. Monday blues la nak dikatakan. Lagi lagi bila lepas cuti yng panjang.

Cuti seminggunya habis macam tu je sebab tak study, kemas rumah. Tak kemas rumah, study. Ituje la yang dihadapnya.

" Oi Aza! " sapa gadis lengkap beruniform sekolah, lebih menarik, beg sekolah baru berwarna ungu yg berjenama Adidas. Gadis itu begitu manis apabila melipat tepi tudungnya.

" Yahhh ! Salam takde ke ? Terkejut lah ! " sesungguhnya memang Azalea Husna sangat terkejut dengan sapaan tiba tiba itu. Hampir terbang melayang mood dia untuk pagini.

" Fine, Assalamualaikum ya anti, kaifa haluki ya anti? " Sahaja gadis ini menggunakan bahasa arab. Sepuluh tahun dirinya meninggalkan tanah arab, masih ada saki baki perkataan bahasa arab yang diketahuinya.

" Waalaikumussalam ya Fateen Adira, ana bil khair Alhamdulillah " balas Azalea Husna, walaupun dia tidak mengambil matapelajaran bahasa arab, dia juga tahu serba sedikit bahasa itu, semua atas ajaran si minah kacukan arab, Fateen Adira.

" Weh dengar kata, dah ada cikgu yg ganti cikgu bio kita. " Fateen memulakan perbualan

" Aik ? Mana kau tahu? Tapi kalau betulpun Alhamdulillah la, takdela pecah kepala otak nak kena belajar sendiri. Aku dahlah slow tang bio ni hm "

" Dari group kelas, guru kelas kita bagitahu"

Senangnya classmate dapat maklumat, bila lah aku akan ada phone sendiri, gumam Azalea Husna sendirian. Sambil termenung.

Pukkk !

Tersentak Azalea Husna apabila dia merasakan bahunya terlanggar sesuatu atau seseorang. Lebih tepat seseorang sebenarnya.

" Maaf, saya tidak sengaja. " Husna memulakan bicara dengan memohon maaf. Dia tidak pernah kenal lelaki itu. Walaupun begitu sempat juga mata mereka bertaut

" Ha tidak mengapa tapi lain kali jangan berjalan sambil termenung ya ..? " lelaki tu menayangkan muka yang memberi maksud apa-nama-kamu.

" Husna, Azalea Husna" jawab Husna ringkas dan agak kabut

Eyes contact kejap..

"Ehemm ehemm"

Saja Fateen Adira berdehem , hal ini untuk mengingatkan Azalea Husna tentang mereka sudah lambat untuk ke kelas.

" Baiklah, kami nak masuk kelas dulu. Kami dah lambat" dengan sopan Azalea Husna cuba mengundur diri.

" Tapi tunjukkan saya pejabat sekolah ini dulu bolehtak? " soal si lelaki berkening tebal tersebut.

"Aaaaa" Sambil Azalea Husna memandang Fateen Adira dengan muka macam-mana? Fateen membalas dengan wajah kau-pergijela-sorang,-aku-banyak-kerja-yang-tak-siap-lagi.

" Boleh tak ? "

" Ha boleh boleh" serentak itu, Fateen terus lari lari anak menuju ke kelas.

-

" Lepas rehat ni bio kan? Kalau betulla dah ada cikgu yang akan ajar kita bio, excitednya akuuuu heheh" Luah Fateen sambil menikmati rehatnya

" Kenapa pulak kau excited ? Bukan sepatutnya kau sedih ke sebab nanti kene bawak buku bio gi sekolah, kan beg berat. " soal Husna.

" Kesitu pulak kau, dahtu bilanya nak belajar kalau malas bawak buku, kau kene sedar, walaupun awal tahun, still nanti kita kena hadap spm akhir tahun nan-"

" Ah aku baru teringat ! Aku tak bawak buku bio ! Aduh macam mana ni, takkan first day dengan cikgu baru dah nak buat hal " gelabah Husna apabila dia teringat tentang biologi. Tidak sempat si Fateen nak menghabiskan ayatnya.

Kringg.. Kringg ...

" Yeay! Waktu bio ! " jerit Fateen. Gembira mungkin. Tidakpun dia excited.

Azalea Husna hanya mendiamkan diri. Macam macam berlegar di otaknya. Bagaimana kalau cikgu baru itu singa? Macam mana kalau kena denda? Mana nak letak mukaaaa ? Dan yang paling penting, dia sangat sangat mengharapkan tiada cikgu ganti yang akan masuk ke kelas dia untuk mengajar biologi. Semakin pucat wajahnya apabila memikirkan bertapa malunya digelakkan oleh rakan sekelasnya disebabkan perkara kecil ini. Tanpa sedar dia telah mengusutkan rambutnya sendiri.

"Assalamualaikum kelas ." Satu kelas diam, mereka bergerak ketempat masing masing dan memberikan tumpuan kepada lelaki yang mungkin cikgu biologi baru mereka.

" Waalaikumussalam cikgu "

" Baik la kamu semua boleh duduk. Sebelum itu, saya Firdaus Iskandar, cikgu biologi baru kamu. " semua pelajar duduk seperti yang diarahkan kecuali...

Azalea Husna

Dia masih berdiri dengan muka confuse-nya bersama rambut yang agak serabai dan ditambah dengan mulut yang tidak tertutup. Tergamam. Cikgu biologi itu telah masuk ke kelas tetapi dia tidak membawa buku biologi. Ah cuak! Bagaimana kalau dia didenda pada hari pertama gurunya itu masuk kelas?

Bukan setakat classmate je yang nak tergelak lihat keadaan dia, cikgu pun sama.

" Husna, awak boleh duduk. " disebabkan ucapan daripada cikgu tersebut, classmate yang lain memandang cikgu dan Husna silih berganti. Termasuk Fateen.

Firdaus pelik melihat wajah Azalea Husna, pagi pagi tadi kemain ceria mukanya tapi sekarang, muka Azalea Husna pucat tidak berdarah. Kenapa dengan dia ? Soal hati Firdaus Iskandar

" Ha abaikan yang tadi, jom start class. Ada sesiapa yang tidak membawa buku ?"

Krik krik ...

Azalea Husna bangun , pergi kedepan , pegang pen.

Sampai saja dihadapan, Azalea Husna terus menulis sesuatu diatas kertas milik Firdaus Iskandar.

'Cikgu, saya tak bawak buku, minta maaf, jangan marah jangan denda eh ?'

Selesai menulis Azalea Husna pandang Firdaus Iskandar dan menunjukkan wajah comel bersama 'peace'. Setelah itu, Azalea Husna terus gerak ketempat duduknya sendiri.

Lagi la classmate pelik melihat Azalea Husna dan cikgu mereka.

" Siapa yang tidak bawak buku mengaku saja, saya tak marah."

Bermula daripada ketua kelas, diikuti dengan pelajar pelajar lain mengangkat tangan. Menandakan mereka tidak membawa buku.

70% daripada kelas 5Anggerik itu tidak membawa buku. Si cikgu tu pun shocked af AHHAHAHA

" Ha, kalau macam tu, harini kita takpayah belajar dulu, kita kenal kenal saja ok? "

" Okay cikgu ! "

-sesi perkenalan bermula-

~~

FATEEN ADIRA

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

FATEEN ADIRA

Saya sayang awak ! (og + slow update)Where stories live. Discover now