" Mom ? Like seriously?? But y must me ?? " marah ? Ya, dia sangat marah ! Bayangkan penat balik mengajar tetiba dapat badnews. Badnews tu dahlah sangat bad sebab
Dia
Kene
Kawin !
" kenapa marah mak ? Bukan mak yang tetapkan, tapi abah kamu " Firdaus Iskandar pandang abah, tiba tiba rasa macam nak tercekik air liurlak
" fine ! Tapi kenapa mesti Aus? Along tu ?? " ye dia adik tapi dia kene kawin dulu, unfair !
" kamu tengokla Along tu, duduk mengelamun kat rumah aje, kamu rasa dia boleh jalankan tanggungjawab dia sebagai seorang suami ? Kerja pun tak. Lagipun kamu kan dah ada rumah sendiri, kerja tetap, kereta sendiri. Senang la untuk apa apa " ujar abah.
Firdaus mengeluh, kenapa dia memilih untuk bekerja awal
" dengar ni, budak tu anak sedara partner bisnes abah, partner abah tu pinjam duit abah pastu dia tak dapat nak bayar sebab syarikat dia orang problem. Dia sarankan abah amek budak tu sebagai ganti, abah okayje tapi takkan abah nak buat simpanan untuk abah kan? Abah bagilah kamu hehe. "
" Lagipun budak tu comel je baik pun baik, muda pun muda. Abah rasa memang sesuai la untuk Aus. Jadi Aus takde sebab nak tolak permintaan abah." Panjang lebar abah terangkan dan juga diselitkan dengan amaran. Abah reti baca fikiran kah?
-
Selesai sahaja Firdaus solat isyak, dia turun untuk menonton tv. Duduk bersama diruang tamu bersama keluarganya. Mak, Abah dan Along.
" Aus macam mana ? Okey ke ? " tanya Datin Azlina, ibu kepada Firdaus Iskandar
" Abah kata Aus takde sebab untuk tolak permintaan ni, Aus redha saja "
" Bagus ! Memandangkan Aus baru start kerja, mestila susah nak dapat cuti kan? Jadi abah nak Aus nikah pada cuti penggal pertama nanti, okeh ?"
Ada betul juga apa yang Datuk Jamri katakan, susah nak dapat cuti kalau awal awal ni. Tapi.. macam terlalu awal untuk dia berkahwin.
" Tapi mak, Aus perasan yang mak macam suuukaaa sangat kalau Aus dengan budak tu, kenapa eh ? Ke mak memang dah kenal dengan budak tu ?"
Pelik, maknya langsung tidak kesah dengan perkara ini. Sedangkan ni kira tentang masa hadapan jugak ni.
" Oh, mak memang suka dia tu. Tengok gaya daripada gambar yang abah tunjuk, dia nampak baik, ayu saja pastu muka manis aje. Ha lagi satu dia tu kira muda lagi tahu "
" ha tak rasake nak tengok muka bakal isteri sendiri ? Manatau boleh jatuh hati ?"
Haah kan? Tapi kalau cantik dimata mak tapi tak dimata kita camne nak jatuh hati huhuhu
" ha takpela mak, Aus taknak tengok dia dulu. Jakgi kalau awal awal dah tahu rasa macam tak suprise. Lagi satu, kalau dia tu student Aus macan mana Aus nak ajar dia ? "
Ha, suka bagi alasan tak munasabah, langsung tak HAHAHAHAHA. Takkan tak boleh mengajar isteri sendiri eh bakal isteri HAHAHAHAHAHAHAH.
Tapi logik jugak kan kalau budaktu student aku ? Kan mak kata dia lagi muda daripada aku.ALA TAKKANLAAAAAAAAA
Tapi kaitan ?
-
" Lea ! Asal kau buat ni je ? Bahan kat dapur tu banyak je yang kau goreng ayam dengan sup sayur je kenapa ? " Herdik Maklong Wardah. Semenjak kehilangan ibu dan ayahnya, perkara inilah yang dia hadap sehingga kini.
" Entah ! Aku dahlah lapar nak makan chicken chop " Tambah Wawa, anak tunggal Maklong Wardah.
" Kesian anak dan laki aku. Kau dengarkan Wawa nak apa ? Aku nak kau buat chicken chop tiga dan kau makan ni ! "
" Tapi.. Lea nak kena study, esok dah start kelas bio, nanti Lea tak faham "
Haih tahu komen saja, itula kawen nak masak taknak. Reti pulak fikit suami anak lapar. Haih tabahla wahai diri
" Aku kesah apa, asal laki aku anak aku kenyang ! "
Reda saja Azalea Husna. Walaubagaimanapun, dia tetap kena buat, malas nak gaduh. Kene stay up la dia malamni.
-
Dalam faham tak faham dia tabahkan jugak jiwa dia untuk hadap biologi. Sedar tak sedar dah hampir pukul satu pagi. Mata yang ditahan agar tidak pejam akhirnya tewas. Azalea tertidur diatas meja belajarnya bersama buku biologi tu. Nasib dia dah settle iron baju sekolah.
-
YOU ARE READING
Saya sayang awak ! (og + slow update)
Kort verhaal- Sebuah kisah yang jalan ceritanya agak cliché dan jugak tidak masuk akal - less conflict - Nak tau kisah ini tentang apa, bacalah di dalamnya 😊