Bab 3

5.6K 269 0
                                    

PINTU almari yang ternganga direnung lama.

"Armell...! Kenapa tak siap lagi?" sergah Bella di muka pintu bilik.

Dengar saja suara Bella, Armell jatuhkan punggung ke birai katil. Satu keluhan tipis keluar dari rengkungnya. "Aku tak ada bajulah."

Bella toleh ke arah pintu almari yang terbuka luas. Laju langkah diatur ke arah almari pakaian milik teman serumah. Tangannya lincah saja membelek baju-baju milik Armell yang sedang elok tergantung.

"Yang ni cantik, Mell!" Dress berwarna ungu ditarik keluar dan dipadankan pada tubuh.

Armell mencebik dan menggeleng.

"Tak cantik eh? Kejap tau..." Bella menggantung semula pakaian pilihannya.

"Tak payahlah Bell... Lagipun aku rasa aku tak pergi malam ni. Takde moodlah Bell..."

Terhenti tangan Bella yang sedang lincah memilih baju. Terus kepala ditoleh memandang Armell. Tubuh Armell yang masih bersandar malas di kepala katil itu membuatkan sinar matanya yang bercahaya tadi kembali sirna. Bibir mencebik sedih. Lemah semangat.

"Mell, janganlah macam ni. Geng kita dah tunggu kat sana. Kan kita dah janji nak enjoy malam n. Kau jugak cakap stress assignment banyak kan? Jomlah Mell..." pujuk Bella.

"Kau pergi ajelah. Aku tak halang pun kalau kau nak pergi. Kau pun dah siap cantik cantik macam ni. Tengok aku, baju pun tak pilih lagi."

"Tak bestlah macam ni Mell. Haritu elok je kau sakan menari sampai tak ingat dunia . Kenapa harini macam ni pulak?"

"Kan aku dah cakap, aku tak ada mood. Kau faham tak malam ni aku tak ada mood nak berseronok?"

"Sejak bila pergi party nak kena ikut mood ni, Mell?"

Armell merengus perlahan. Tak faham bahasa betul.

"Mell, rugi besar kalau kau tak join malam ni tau. Ramai hero mat saleh malam ni. Bukan student sini-sini tau. Yang datang ni aku jamin, kau memang tak pernah tengok punya. Mell, jomlah Mell. Please..." Pujuk Bella lagi dan kali ini dia cuba menduga reaksi Armell pula.

Armell tarik senyum senget. Rasa teruja mula bertamu di hati. Mendengar kata-kata Bella buatkan hatinya melonjak kembali ingin ikut bersama.

"Sounds interesting..."

"Memang menarik, Mell! Pakwe-pakwe kali ni bukan calang-calang orang tau. Body masing-masing mengundang beb. Berketul-ketul macam Chris Evans, fuh!" Bersungguh-sungguh dia bercerita sehingga tak tersedar Armell sudah berdiri di hadapan almari pakaian.

"Kau cakap yang ni cantik kan?" soal Armell sambil memegang dress pilihan Bella tadi.



PANG !

Bersama dengan tamparan hebat itu, beberapa pelanggan di dalam kelab malam yang berada berdekatan turut tertoleh memandang ke arah punca bunyi tersebut.

"Mell! Apa ni?" soal Neddy cemas apabila rakan lelakinya itu sudah terteleng kepalanya dek tamparan padu Armell.

"Don't you dare do that to me! It's fucking annoying and rude!" melengking suara Armell memarahi lelaki mat saleh yang dikenali sebagai Pietro.

Tanpa berlengah, handbag berjenama Louis Vuitton miliknya dicapai lalu kakinya laju melangkah keluar dari situ.

"Mell! Mell!" jerit Bella sambil mengikuti langkah Armell yang semakin laju.

"Mell tunggu!" jerit Neddy pula.

Armell pantas berpusing. Anak matanya tajam merenung ke arah Bella dan seterusnya Neddy. Nafasnya berombak menahan marah dek perbuatan biadab lelaki tadi.

"Kau cakap dekat kawan lahanat kau tu, kalau nak lempiaskan nafsu, bukan dengan aku! Suruh dia cari perempuan yang sebangsa dan seagama dengan dia! Faham?!" hambur Armell sambil jarinya menunding-nunding ke arah kelab malam yang baru dijejakinya tadi.

"Beb, dah namanya mat saleh. Manalah dia tahu kau ni jenis yang macam mana. Dah budaya dia memang macam tu," tukas Neddy, membela rakan lelakinya.

"Masalahnya, tempat ni ada peraturan dia! Peraturan dia, menari, santai-santai, ataupun minum saja! Itu pun aku tak teguk benda haram tu. Tapi mamat tu dah biadab dengan aku! Dia ingat aku ni apa? GRO?!"

Bella mengeluh. Tak jangka ini pula yang akan berlaku. Neddy pun satu hal, berkawan yang bukan-bukan saja.

"Kalau tak nak kena sentuh, jangan jejak lagi tempat-tempat macam ni," ujar satu suara garau dari belakang.

Laju Armell berpaling. Termasuk Bella dan juga Neddy.

"You buat apa kat sini?!" Soal Armell dingin.

"You tu, buat apa kat sini?" soal Hayy Mikael semula.

"I punya sukalah nak buat apa pun kat sini. Yang you sibuk tu kenapa?" balas Armell kasar.

"So, I punya suka jugalah nak buat apa pun kat sini."

"Boleh tak jangan ganggu I? Pergi."

"Tak. Sebab I nak cakap dengan you."

"Cakap apa?!"

"You pergi tempat macam ni kan, syaitan bersepah. Lepas tu you nak menindakkan keinginan lelaki? Lelaki tak ambik kesempatan?" Senyuman senget tersungging di wajah Hayy Mikael. Pakaian yang dikenakan pada tubuh si gadis dipandang atas bawah sebelum kedua-dua tangannya naik bersilang di dada. Anak mata dilarikan memandang ke sekeliling.

"You yang cari nahas pergi tempat-tempat yang macam ni, lepas tu bila benda buruk terjadi pada you, you nak melenting pula. Kenapa? You ingat tempat yang you jejak tadi masjid?" provok lelaki itu lagi.

"Can you just stop it?" pinta Armell, perlahan. Keluhan nipis kedengaran. Rambut panjang yang terjuntai menutupi sisi wajah disebak ke belakang.

Hayy Mikael menggeleng laju.

"No, I can't. Selagi you jejak tempat macam ni, I takkan berhenti."

"You siapa? You siapa nak halang-halang I? Mak bapak I pun tak pernah larang I inikan you?" tegas Armell.

"Sebab mak bapak you tak pernah laranglah, I yang larang." Jawapan selamba Hayy Mikael selalu membuahkan rasa sakit di hati Armell.

"Ingat Mell, you perempuan. Maruah you hanya satu. Hilang sekali, you akan merana seumur hidup. Percayalah cakap I," nasihat lelaki itu.

"Atau you memang dah tak ada—"

"Tak ada apa?" Laju Armell mencelah.

Wajah lelaki asing yang tercegat dihadapannya itu Armell renung tajam.

Sementara Hayy Mikael pula hanya beriak selamba. Dia tau, dari lirikan mata pun dia sudah tahu perasaan marah membuak-buak Armell terhadap dirinya.

"Jaga, mulut you..." ujar Armell dengan suara bergetar. Jari telunjuknya ditunding rapat pada wajah Hayy Mikael. Tak cakap banyak, kakinya terus dihayun laju pergi dari situ. Panggilan Bella dibelakang sudah tidak dihiraukan.


BUKAN YANG PERTAMAWhere stories live. Discover now