KKI 27

64 7 2
                                    

Tsk.Tsk

"Wana,jom kita keluar makan." Ajak Mek wan membuka pintu bilik Wafa.

"Mek,rambut Wana.Wana rasa Wana dah tak lama." Ujar Wafa teresak esak menangis.

"Wana,Mek tau Wana kuat.Wana kena lawan penyakit ni.Kuat demi semua orang."Balas Mek Wan mengelap sisa sisa air mata.

"Mek,dah setahun Wanfa dekat sini kan.Mek rasa mama papa macam mana?"soal Wana tiba tiba.

"Wana rindu diorang?" Soalan dibalas soalan.

Wafa mengangguk.

"Kalau macam tu Wana balik la.Mek rasa diorang dah terlalu rindukan Wana.Wana balik eh." Suruh Mek Wan menggumpal rambut Wafa yang berteraburan di atas lantai.

"Wana tak nak." Balas Wafa.

"Wana,nak tinggal dengan Mek.Wana tak kan tinggalkan Mek." Sambung Wafa lagi memeluk tubuh Mek Wan.

"Mek,ni bukan sapa sapa pun dalam hidup Wana.Mek cuma orang yang tolong Wana ja." Nafi Mek Wan.

"Ya,Wana tau.Tapi dah nak dekat setahun kan Wana tinggal dengan Mek.Wana dah anggap Mek macam ibu Wana dah." Ujar Wana.

"Ya la Wana."

******

"Ma,makan sikit." Suruh Alisya.

"Mama,rindu Wafa.Wafa pergi mana?Wafa sakit.Dia nak beli ubat macam mana?" Rintih Datin Aminah memeluk bingkai gambar keluarga yang disambung itu.

"Ma,Lisya papa Mak Cik imah semua orang rindu Wafa.Tapi semua tak tau Wafa pergi mana.Kita nak buat macam mana kecuali kita berserah ja ma." Balas Alisya meletakkan mangkuk bubur di atas meja dan memeluk tubuh mamanya.

"Mama tau,Wafa masih hidup.Firasat seorang ibu tak pernah salah."

Alisya mengeluh lantas keluar dari bilik mamanya.Kaki mengatur langkah ke dapur.

"Lisya,Lisya kena sabar dengan mama." Pujuk Mak Cik Imah yang sedang mencuci pinggan mangkuk.

"Lisya,dah tak tau Mak Cik. Dah setahun Wafa hilang.Kalau dia meninggal mana mayat dia?Kalau dia tak meninggal kenapa wafa masih tak muncul lagi hah?!" Soal Alisya bertubi tubi dengan suara sedikit tegas.Mangkuk tadi diletakkan kuat di atas meja.Terhinjut bahu Mak Cik Imah.Selama setahun ni Alisya tak pernah mengamuk tapi harini.Hmm.

"Wafa,Wafa pergi mana.Muncul la." Rintih Mak Cik Imah.

*******

"Wana,makan ubat ni." Suruh Mek Wan.

"Nanti Wana makan.Wana nak pakai tudung kejap."balas Wafa.

" Betul ka apa aku nak buat ni."desis Mek Wan tapi boleh didengari oleh Wafa.

"Buat apa Mek?" Soal Wafa polos.

"Eh,tak de apa la." Balas Mek Wan.

"Mek,Wana nak keluar kejap." Ujar Wafa cepat cepat menyalam tangan Mek.

"Balik cepat tau." Pesan Mek sedikit menjerit.

"Ok." Balas Wafa memakai kasut conversenya.

"Tak boleh aku rasa.Nanti aku takut family dia masih tak boleh terima dia.Biar ja la dekat sini dulu." Monolog hati Mek Wan.









Sampai blh buat cover

Kisah Ku InginkanWhere stories live. Discover now