Bab 4

63 5 2
                                    

Berapa minggu kemudian..

      " Alhamdulillah tamat juga SPM and no more belajar hahahah " kata aku dengan riangnya dekat kawan-kawan aku.

     Siapa je tak suka SPM habis ha mesti semua orang suka sebab tak payah nak hadap buku lagi uolls .

" Tapi nanti rindula suasana sekolah dengan korang " kata Isha sambil mukanya dicengengkan .

" Haah la tak dapat nak nyanyi lagu macam setiap hari before pergi sekolah " balas Syuk

" Hah ?" jawab aku dan Isha serentak .

" Macam ni bangun pagi gosok gigi cuci muka sekali lalalala " terus aku ketuk kepala dia . Sempat pula nak nyanyi lagu dia ni .

      Aku memandang ke pelajar lain yang sedak kusyuk bergambar menandakan habis SPM mereka . ' Tak sedar ke yang hidup lepas SPM ni macam mana ' bisikku dalam hati .

     Sedang aku memerhati , tiba-tiba aku alihkan pandanganku ke Lukman dan Lukman pandang aku balik sebelum dia alihkan pandangan . Aku hanya tunduk selepas pandang dia .

" Hello girls jom bergambar dengan kitorang !" jerit Adrian kat kami bertiga . Kami hanya menggelengkan kepala tanda tidak mahu .

" Ish korang ni mehlaaa " rayu Adam pula seakan- akan merajuk .

" Okay okay b kitorang datang " balas Syuk sambil matanya memandang aku dan Isya . Okay Syuk dan Adam memang dah lama bercinta sebelum aku jejak kaki kat sekolah ni .

" Euw b " balas aku . Sempat Syuk jeling aku marah latu.

      Kami bertiga menuju kearah mereka ,aku terpandang Lukman tapi Lukman hanya berikan aku jelingan dia . Aku hanya diamkan diri sahaja .

" Semua berdiri tempat masing2 " kata Dian aka jurugambar sekolah .

" 1 2 3 say cheeseee "

SNAP

      Setelah selesai bergambar bersama, diorang nak tangkap secara berpasangan pula .' Menyusahkan betullah ' rungut aku.

"Okay sekarang giliran Aisy dan Lukman " kata Isha . Dia menarik tanganku berdiri sebelah Lukman . Lukman sudah berapa kali kata yang dia tidak mahu bergambar dengan aku .

" Ehh tak payah ! " kata Juliana yang datang tiba-tiba . Aku hanya menjelingnya. Dia menarik tangan Lukman pergi ke tempat lain .

     Yang lain hanya menayangkan riak memyampah terhadap Juliana yang gedik itu .

" Takpe la Aisy takde rezeki nak bergambar " kata Syuk

" Dahla korang tak payah fikir pasal budak tu . Otak mana pernah betul " balas Adrian menyampah .

" Ala chill aku tak kisah hahaha " balas aku tersenyum hambar .

       Kenapa dia dah berubah ? Mana semua layanan yang pernah dia bagi kat aku dulu ? Selepas keluarga aku tinggalkan aku , Lukman pula . Sedih hati aku sekarang ni apa salah aku pada dia ?
____________________________________

     " Aisy betul ke kamu tak nak jumpa papa dan mama ?" tanya nenek dengan nada sedihnya .

" Betul nek . Selama ini diorang bukannya jumpa Aisy pun tanya khabar pun tidak " balas aku .  Walaupun aku dah maafkan mereka tapi luka kat hati aku tak hilang lagi .

" Jadi betullah kamu nak ambil keputusan belajar di Perth ?"

" Ye nenek lagipun kawan Aisy ada di sana " nenek hanya mengangguk sambil tersenyum .

       Aku dah dapat keputusan SPM dan keputusannya sngat memuaskan hati aku walaupun hakikatnya aku sedih kerana ibu dan ayahku tidak bersama dengan aku .

       ' Aku akan pastikan aku kembali dengan wajah baru ' bisik aku dalam hati sambil mata pandang ke gambar keluarga aku dan juga Lukman .








Ha sorry part ni pendek sbb i memang nak habiskan part sekolah diorang ni . Kenapa Lukman berubah ? Siapa yang hasut dia ni oi hahahaha sila baca And janganla lupa tekan vote tu ecece
-ecah-

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Dec 25, 2018 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Sungguh Itu Takdirku Where stories live. Discover now