Stekhett. Solen gassar ner på marken och får den att dallra. Mina axlar bränns och jag kisar, även fast jag har ett par solglasögon på mig. Hur kan människorna som bor här stå ut?
Vi har stannat till lite på stan innan vi ska till avenyn för att förbereda konserten ikväll. Vi fick en timme på oss att kolla runt och göra vad vi vill. Jag tar den här stunden i akt för att försöka hitta en butik som säljer mobiler. Men jag underskattade hur stor gallerian jag travat in i var. Glastaken tre våningar upp fyller den med ljus och affärerna tar upp varenda del av väggarna. Jag börjar gå runt och ser små glimpsar av mina kamrater på diverse klädaffärer. Jag går vidare och upp för en spiraltrappa av glas till andra våningen.
Ungdommar i min egen ålder går med shorts och iskaffe i handen med sina bästa vänner. På avstånd hör jag en grupp tjejer uttala mitt namn med en rolig klang. typ "joe-haan". Jag vänder mig om och ser hur de tar upp sina mobiler med frenetiska fingrar. Jag tar upp handen och ler mot de och retirerar sedan snabbt in i närmsta butik. Innan musiken i butiken överröstar min hörsel här jag skratt och pip utifrån.En musikaffär. Det är vad jag gick in på. Gitarrer och baser hänger på väggarna och ropar på mig att ta ner de och testa. Lite längre in i affären ser jag Elias sitta med en bas i famnen och pratar med en snubbe som jag förmodar jobbar här. Snubben tar upp en till bas och berättar om den och Elias nickar till svar. Jag ska precis gå iväg när Elias tittar upp och får något ursinnigt i blicken när hans ögon fastnar på mig. Jag som har gjort allt i min väg för att inte få hans blick på mig.
Han ställer sig upp och går med långa steg mot mig med basen fortfarande hängande över bröstet.
"Har du inte läst våra meddelanden eller, vi måste sticka." Jag vågar inte påpeka att han satt just lugnt och pratade som om han hade all tid i världen på sig, men han måste ha uppfattat frågan i mitt ansikte när han fortsätter. "Vi letade efter dig eftersom du inte svarade." Han hänger av sig basen och börjar gå mot utgången.
"Vad är det som händer egentligen? Det har inte gått en timme redan." Mina steg ekar när jag springer efter honom. "I vilket fall kunde jag inte ha svarat er, jag har tappat min mobil." Han fiskar upp sin mobil och trycker den i mitt ansikte. Twitterikonen är i hörnet av mobilen och i mitten är det en bild på mig. Det måste ha varit tjejerna som lade upp den. Först förstår jag inte problemet med det, såklart att de får ta en bild. Men sen ser jag vad de har skrivit under.
De har taggat alla i bandet och skrivit ner addressen på gallerian. Bilden kan bara ha varit ute i någon minut, men har redan hundratals retweets och delningar.
"Förstår du nu?" joodå, det gör jag. Vi kommer inte komma ut.Eftersom vi inte sade till i förväg att vi skulle till gallerian är det inte några vakter som vet om det. Bara fangirls, och fanboys såklart.
Jag och Elias har tagit oss till hissarna för att åka upp så att vi kan leta efter de andra. Innan hissdörrarna stängs får jag ögonkontakt med en tjej som direkt börjar springa mot hissen. Elias trycker hårdare på knappen medan han ringer Oskar. Hissdörren stängs precis innan hon skulle nå in.
"Jävla smurto." Jag vänder mig om och ser att han blänger på mig. Jag gör detsamma. "Hur fan kan man glömma sin mobil?" Muttrar han och tar av sig sin keps.
"Det var inte jag som sa att vi skulle åka när jag var på toa." muttrar jag tillbaka.
"Aja, eftersom du inte har nån telefon så får du typ gömma dig och vänta tills jag har hittat alla." Hissdörren öppnas igen och han trycker ner sin keps på mitt huvud. "den där affären är våran mötesplats." Säger han och pekar på en tebutik lite längre bort. "Om jag inte har hittat alla inom 15 minuter får du försöka ta dig ut själv. Ligg lågt."
"Ligg lågt." härmar jag när jag börjar gå mot tebutiken.Ledsen att det tog sån tid att uppdatera, och att den här delen är ganska kass. Ska försöka skriva bättre till nästa del.
STAI LEGGENDO
opposites attract
Teen FictionBandet "Generic White Swedes" eller GWS är ute på sin världstour med debutalbumet "don't hate yourself" efter deras ofattbara snabba väg upp mot toppen. I den här boken få vi följa Johan, gitarristen i bandet med sina frånvarande tankar och ty...