Aku dan Miss Chin

83.5K 175 10
                                    


You kena bertanggung jawab, Man."

Petang itu Liza datang kepadaku sambil menangis. Aku kebingungan, tidak faham apa yang dituturkan oleh Liza. Melihat air matanya yang mengalir di pipi aku menjadi cemas.

"Tanggungjawab apa tu, I tak faham."

"You yang enak, I yang susah."

Aku makin tidak faham. Apa yang enak apa yang susah. Liza membuat aku keliru dan bingung. Cakap-cakapnya langsung aku tak mengerti. Tangisannya masih bersisa, aku bertambah risau.

"Okey Liza, you cakap pelan-pelan bagi I faham."

"I dah terlambat dua minggu."

Aku keliru. Terlambat dua minggu. Aku lihat tiap pagi Liza datang awal, tidak pernah terlambat. Jangankan dua minggu, satu hati pun dia tidak pernah terlambat ke tempat kerja. Aku tidak pernah melihat ketikan warna merah pada punch cardnya.

"Inilah lelaki, tak pernah ambil tahu masalah orang perempuan."

Aku menggaru kepalaku yang tidak gatal. Apa pula masalah Liza kali ni. Selama ni aku tak pernah pula melihat Liza menghadapi masalah. Dia sentiasa ceria dan mudah tersenyum. Sifat-sifat inilah yang membuat aku terpikat dengan Liza. Berwajah cantik dengan senyuman yang menarik membuat semua lelaki ingin mendekatinya. Nasib aku baik dan aku bertuah kerana aku diterima menjadi kekasihnya.

"You jangan buat-buat bodoh, lakonan you tu tak menjadi."

Liza makin marah, kalau tadi dia terisak-isak menangis tapi sekarang mukanya berubah. Dia merenungku dengan pandangan garang bagaikan singa. Matanya bulat melotot ke arahku. Aku ni manalah ada bakat berlakon dan sekarang dia menuduh aku berlakon di hadapannya.

"Benar Liza, I tak faham. I tak berlakon."

"I dah terlambat period dua minggu. Itu tandanya I mengandung. Ini semua kerja you."

"Mengandung?"

"Yalah, I mengandung. Semua ni hasil perbuatan you. You kena tanggungjawab."

"Ini semua kerja kita bersama, kenapa you kata kerja I sorang."

Kata-kataku macam orang bodoh itu membuat Liza makin menyinga. Dia menumbuk-numbuk dadaku bertalu-talu. Aku tak sempat nak menepis tumbukan-tumbukannya itu. Bukanlah sakit tumbukannya itu tapi aku malu juga takut dilihat orang.

"Okey, okey I bertanggungjawab. Mari kita berbincang, you nak I buat apa?"

"You kena kawin dengan I sebelum perut I membesar."

Kahwin! Perkataan itu bagaikan petir menerjah kepalaku. Dentumannya bagaikan guruh memukul telingaku. Selama ni aku tak pernah memikirkan hal kahwin. Aku yang baru saja bekerja tak pernah terlintas difikiran untuk berkahwin dalam masa terdekat. Selama ini pun kami tak pernah berbincang hal kahwin. Aku dah Liza hanya berkawan sebagai kekasih dan sejujurnya aku dan Liza telah terlanjur beberapa kali. Betullah kata orang-orang tua, bila dua orang berlainan jenis berada di tempat sunyi maka orang ketiga adalah iblis. Kami tergoda dengan hasutan iblis dan kami terbabas.

"Tak ada cara lain ke selain berkahwin?" Aku bertanya Liza macam orang bodoh.

"Kenapa, you nak buang I. You tak mahu berkahwin dengan I?" Liza menjegil ke arahku.

"I suka you, I ingin jadikan you permaisuri hidup I."

"Jadi kenapa you tak mau kawin?"

"Sekarang ni I tak ada bajet. I tak ada simpanan."

"Jadi you nak tengok perut I ni membesar, mengandung anak tak ada bapa?"

"Boleh tak you gugurkan kandungan tu?" Aku bertanya macam orang tak bertanggungjawab.

Koleksi Cerita Basah Terbaik Dari Koleksi blogWhere stories live. Discover now