5

21 4 0
                                    

Kringggg!!

Loceng menunjukkan masuknya subjek terakhir sebelum sekolah tamat.Dahyun bergegas keluar dari kelas.

"Nak pergi mana?"D.O yg baru pulang dari tandas bertanya.

"Nak pergi kelas akaun,"katanya sebelum berlalu.D.O melihat nama kelasnya di atas pintu kelas.

"5A1,"

'bukan ni kelas akaun ke?'fikirnya.Dia masuk ke dalam kelas.

"Taemin,kita dalam kelas akaun kan?"tanya D.O kepada rakan meja sebelah.Taemin mengangguk.

"Tapi sekolah ni ada dua kelas akaun.Ni mesti kau tengok Dahyun keluar dari kelas kan??,"Taemin menunding jari ke muka D.O.

"Dahyun keluar kelas sebab cikgu akaun kita,cikgu Mark ada skandal dengan mak dia.Kalau kau ganti tempat Dahyun,kau nak ke tengok muka orang yg menyebabkan parents kau bercerai?,"Taemin bersuara ala2 mak datin membawang.D.O pula buat muka 'apahalmamatnijadidatintengahbawangsambiltayangemas'..

"So,bila waktu subjek akaun,dia pergi kelas sebelah,"Taemin memberhentikan lakonan mamak jarumnya.D.O pula bersyukur sebab dia tak payahlah lagi dengar bapok bersuara.Kebetulan cikgu baru masuk dalam kelas.
*****

"Annyeonghaseyo,"appa Dahyun masuk ke rumah.

"Appa dah balik!,"Dahyun bergegas menolong appanya mengangkat barang.

"Appa mesti lapar kan?Dahyun dah masak,"kata Dahyun sambil menyimpan barang ke dalam bilik appa.Appa pula duduk di meja.

"Dahyun,rantai apa tu?,"Appa melihat rantai terjuntai di leher Dahyun semasa Dahyun mencedok nasi.

"Dahyun lupa nak cakap....

"Tak,sebab appa ada jumpa rantai ni dekat air terjun.Ingatkan pengunjung punya.Lepastu appa ada call nombor pengunjung,semua cakap bukan milik mereka,so appa simpanlah.Dah alang2 kamu dah pakai,ambil je lah dekat kamu,"kata appa.Dahyun ingat kena marah tadi.kus semangat....

Selepas makan,Dahyun akan membasuh pinggan dan mengemas dapur,manakala appa berehat di ruang tamu,sambil menscroll gambar Emma,mungkin x boleh movie on lagi even sudah bercerai dua tahun yg lalu.

Toktoktok

Appa membuka pintu.Sungguh,harapannya untuk melihat semula eomma terjadi.Appa tersenyum melihat eomma,namun eomma sebaliknya.Meluat.Niatnya untuk melihat anaknya semata2.

"Dahyun,datang sini kejap,"panggil Appa.Appa menceraikan eomaa bukan atas kehendaknya,namun setelah mendapati eomma ada boyfriend dgn lelaki yg hensem dan kaya,tambahan pula eomma tidak mencintai lagi dirinya.Appa nak tengok cintanya bahagia....Dia menceraikan eomma walaupun sukar untuk dirinya terima.

Dahyun pula terkejut dengan kehadiran eomma.

"Wah,dah ada berlian dekat badan nampak,"perli Dahyun.Dia geram dengan eomma.Sanggup meninggalkan family demi kekayaan.Janji nak hidup semati,dasar janji dicapati.

Eomma tersentak dengan perlian itu.Dia berdiri mendekati Dahyun.

"Dahyun dah makan?Eomma ada bawak nasi goreng kimchi,"Eomma bermain2 rambut Dahyun.

"It's okay.Dahyun dah tak suka makanan tu.Entahlah,lepas eomma keluar dari rumah ni,terus tekak nk termuntah bila nak makan nasi goreng kimchi,"Dahyun juga memerli makanan yg sering dimasak ibunya dahulu.

"Dahyun,cakap elok2,"appa di belakang menegur Dahyun.Dahyun buat muka 'kenapaappastillsayangminahnievenminahnidahancurkanperasaandahyun?'

"Mana boyfriend eomma?dengar cerita eomma tak kahwin lagi,tapi perut dah ke depan sikit.Apa cikgu Dahyun dah buat dengan badan eomma?"panas hati Dahyun bila muka cikgu akaun tergambar di minda.

"Kim Dah Yun,"

"Appa,kenapa still sayangkan eomma?Eomma dah tinggalkan kita sebab duit.Eomma tak bagi pun peluang dekat appa untuk buktikan yg TheMoss boleh berjaya sampai sekarang.,"

"Lepastu,bila nama appa dah terpampang dekat surat khabar sebab kem tu dah membuah hasil,eomma baru nak melawat kami.Kenapa?sebab nak suruh appa biayai anak haram eomma?"

"Kira elok tau Dahyun still guna gelaran 'eomma',"Dahyun mematikan ayat.Geram punya pasal,dia keluar dari rumah.

'Dah dua tahun tinggalkan aku,aku tunggu kau,baru rasa nak jenguk aku?Pi berambuslah dengan 'caring' engkau,'bisik hati kecil.Dahyun berjalan membawa diri ke tengah hutan.

mystery of unordinary boyWhere stories live. Discover now