"seperti yg sedia maklum,batch kamu akan adakan kem jati diri,"sedang cikgu memberi penerangan,dahyun sedang memikirkan sesuatu.Dia teringat akan kejadian semasa rehat tadi dimana kawan baiknya,Onew memberitahu dia ada perasaan dekat Dahyun.
"Wei,kau fikir pasal apa ni?"Chaeyoung yg duduk sebelah menggoncangkan bahu Dahyun.
"Onew,"
"Onew?"Chaeyoung kurang dengar apa yg dikatakan Dahyun.
"Dahyun,Chaeyoung,"cikgu yg sedang bercakap perasaan akan ketidak tumpuan dahyun dan Chaeyoung.
*****
Dahyun mundar-mandir dalam rumah.Sedang memikirkan cara reject yg paling sopan.Yelah,yg confess pun kawan baik,x sampai hati nak lukakan hati kawan.
'jom tanya appa,'hati Dahyun bersuara.Dia automatik melangkah ke dalam bilik appanya,kosong.Dahyun tidak berputus asa,dia pergi ke dalam stor rumah,pun kosong.Dia melihat bahagian dalaman stor.
"Appa ni,tak pernah berubah,"omel Dahyun sambil membelek2 barang peribadi appanya.appa suka baca buku pelik2,pasal raksasalah,hantulah,makhluk asinglah.Dia melihat setiap sudut bilik kalau2 jumpa ilham.Dia pergi ke senapang yg digunakan appa untuk berburu.
"Pandai jugak appa jaga senapang ni,"dahyun menyentuh senapang itu.tiada habuk langsung!tangannya kini beralih ke laci kayu yg terletak di bawah tempat gantung senapang.Setiap laci dibuka.Pada laci terakhir,dia menjumpai seutas rantai tersimpan kemas.Selama Dahyun tinggal dengan appa,x pernah dia tengok rantai atau barang kemas di rumah.
Rupa lebih kurang macam gambar atas,cuma ada ukiran.Dia membelek2 rantai itu.Tiba2,Dahyun mendapat idea.'Appa,pinjam kejap rantai ni,'bisik Dahyun.
*****
Tiba hari kem dijalankan!!Dahyun seperti biasa berlagak biasa sahaja walaupun Onew sedang memerhatinya.
Selepas makan di kem,Dahyun membawa diri ke sinki untuk membasuh pinggan.Apabila Onew datang kearahnya,dia mengeluarkan rantai dari bajunya.
"Annyeong Dahyun,"sapa Onew.
"Annyeong,"balas Dahyun bersahaja. Dia cepat2 melakukan basuhan.
"Dahyun,"panggil Onew sejurus Dahyun bergerak dari sinki.Dahyun mengalihkan badan dan automatik rantai itu ternampak.
"Rantai?"Onew perasan akan rantai itu.
"Rantai?oh,rantai ni.Wey,lupa aku nak beritahu kau,actually rantai ni namja chingu aku bagi,seminggu lepas,"Dahyun memulakan proses me reject nya.
"Namja chingu?sejak bila?"Onew kebingungan.
"Dua minggu lepas.Sorryla aku tak bagitau kau,aku tengok kau busy ja.Atleast, kau orang first yg tahu,"dahyun memberikan senyuman kepada Onew.Nampak jugak Onew terkejut.
'Yess,jadi pun,'Dahyun beredar dari situ selepas sekian lama membisu.
*****
"Annyeong Chaeyoung!!!"sapa Dahyun selepas melihat ketibaan kawan baiknya."Kau tak pergi pun kem tu,"
"Mian la,aku demam.Jadi dengan Onew?time aku takde dengan kau,kau buat apa dengan dia?,"bertubi2 soalan Chaeyoung.
"Oh,aku reject dia,"
"Reject?"
"Yup,aku reject dia,"kata Dahyun sambil mengeluarkan rantai dari beg.
"Wow,rantai apa ni?lawanya,"
"Kan....aku jumpa,then aku cakap dekat Onew yg rantai ni namja chingu aku bagi,"ujar Dahyun.Kini,bebanan Dahyun sudah berkurangan selepas reject Onew,takde lah orang nak kacau dahhh...
*****
Semasa kelas berlangsung,Dahyun sempat melihat Onew,sedih...rasa kesian pun ada.Tapi dah buat macam mana,Dahyun tak suka.Sedang cikgu mengajar di hadapan,seorang lagi cikgu di luar kelas datang membawa seorang namja.
'Budak baru la tu,'fikir Dahyun.
"Baik kelas,kita ada seorang budak baru.Jadi,sila perkenalkan diri awak,"cikgu yg mengajar memberhentikan pembelajaran.Semua mata menatap ke arah namja itu.
"Kyung Soo,"
"Oh,Kyung Soo.Dulu sekolah mana?"cikgu itu menanyakan soalan.D.O dengan poker face mengangkat bahu tanda tidak tahu.
"Peliknya budak ni.Sekolah lama pun tak ingat.Makan semut banyak kot,"Chaeyoung berbisik kepada Dahyun.D.O membatu di hadapan kelas.
"Kyung Soo,kamu boleh duduk,"Kata cikgu.D.O mengambil tempat di belakang kelas.
"Nampak macam budak pandai,"balas Dahyun.
YOU ARE READING
mystery of unordinary boy
Fiksi PenggemarDahyun - seorang yeoja yg tinggal dgn appanya(pengusaha TheMoss) selepas eomma bercerai dgn appa.merrka hidup bahagia di dalam suasana kampung itu.Sehinggalah suatu hari dahuun terjumpa rantai yg boleh dijadikan alasan menolak confess Dari Onew.dahy...